Veliki kino lanci zaprijetili bojkotom: Prvi na redu novi Harry Potter



IAKO se čini nevjerojatnim da bi kino dvorane propustile priliku da prikažu jedan od najvećih blockbustera 2011., National Association of Theater Owners (koji predstavlja velike lance kino dvorana kao što su AMC i Regal) zaprijetio je bojkotom filma "Harry Potter and the Deathly Hollows part 2" kao i svih naslova koje objavljuju Universal, Sony, Warner Bros i 20th Century Fox. Problem je financijske prirode, a konkretan je razlog sporni Premium Video on Demand servis. Naime, riječ je o usluzi koja TV gledateljima daje mogućnost da sve velike kino hitove pogledaju samo 60 dana nakon prikazivanja u kinima i to za cijenu od 30 dolara, a usluga postaje dostupna već ovog mjeseca.

Vlasnici kino dvorana u ovom su potezu prepoznali jedan od vjerojatno najvećih udaraca poslovanju. Doduše, valja se zapitati o kakvom točno "udarcu" govorimo jer ne smijemo zaboraviti da zarade na kino blagajnama iz godine u godinu sve češće prelaze iznose od milijardu dolara pa je teško povjerovati da će kina ustrajati na svojoj prijetnji i propustiti priliku da unovče interes za filmom kojem gotovo svi prognoziraju fantastičnu zaradu.

Kino prikazivači problem vide u skraćivanju roka prikazivanja (donedavno je bio 120 dana) jer period od 60 dana jednostavno nije dovoljno dug da bi iskoristili sav komercijalni potencijal uspješnijih naslova. Isto tako, studije ništa ih ne sprječava da se rok skrati na 30 dana ili manje. Nekada su filmovi na svoja VHS izdanja čekali između šest i osam mjeseci, ali dolaskom DVD-ova to se vrijeme postepeno skraćivalo. Prvenstveno zbog toga jer je DVD, za razliku od VHS-a, medij koji se češće kupuje nego iznajmljuje. To nas dovodi i do filozofije velikih filmskih studija koji drže da su ljudi skloniji kupnji ako DVD izađe u slično vrijeme kao i film u kinima pa se trude da taj period bude što kraći.

Predstavnici studija s pravom ističu da 50% zarade film ostvaruje u vikendu otvaranja, a rijetki nastavljaju zarađivati nakon nekoliko tjedana pa se čini da je 60 dana i više nego dovoljno za većinu filmskih naslova. Unatoč tome, prikazivači tvrde da će sama ideja naručivanja filma nakon kraćeg perioda čekanja obeshrabriti veće obitelji da film pogledaju u kinima, ali ravnajući se tom logikom, istu prijetnju predstavljaju i DVD i Blu-ray izdanja.

Ipak, ova se "on demand" ideja nije svidjela baš svima. Čelnici Paramounta i Disneya ističu povećanje piratstva kao jedan od najvećih problema, a ne trebate biti posebno domišljati da bi shvatili da će ova praksa itekako ubrzati pojavljivanje piratskih naslova na "crnom tržištu". Tu je i problem favoriziranja određenih naslova jer prikazivači će bez ikakve sumnje naglasak staviti upravo na one naslove koji za 60 dana neće završiti na malim ekranima.

Vrijeme će pokazati imaju li kina moć koju misle da imaju, a novi Harry Potter mogao bi biti njihovo oružje. Treba vidjeti hoće li čelnici velikih studija popustiti ili će kino lanci shvatiti da će ovaj bojkot u konačnici naštetiti prvenstveno njima. A možda će na kraju svemu presuditi suludo piratstvo koje možemo očekivati čim se pojavi prvi "on demand" kino hit. Sve u svemu, led će službeno probiti nova komedija Adama Sandlera i Jennifer Aniston "Just Go With It", a za pirate ne morate brinuti jer internetom već danima kola sasvim solidan R5 bootleg. 

Pročitajte više