formula 1

Verstappen u nedjelju može biti kao Schumacher ili Senna. Pitanje je želi li to

Foto: Guliver Image

JEDNA od najdramatičnijih sezona u povijesti Formule 1 završit će ove nedjelje u Abu Dhabiju, gdje će Max Verstappen i Lewis Hamilton u izravnom dvoboju odlučiti o tituli svjetskog prvaka.

Dva najbolja vozača današnjice u zadnju utrku sezone ulaze potpuno izjednačeni na 369.5 bodova nakon što je Hamilton nadoknadio 32 boda zaostatka, Verstappen se ponovno odvojio, da bi ga Hamilton ponovno dostigao. Računica je uoči zadnje utrke prilično jasna. Tko bude bolje plasiran, osvojit će naslov, osim u dva slučaja. Ako ni Verstappen ni Hamilton ne završe utrku ili ne završe među prvih deset, odnosno budu izvan bodova, naslov će pripasti Nizozemcu zbog većeg broja pobjeda u sezoni (9:8).

Hamilton može izgubiti titulu čak i ako bude ispred Verstappena, ali samo u slučaju da Britanac osvoji deveto, a Nizozemac deseto mjesto. Ako bi u takvom raspletu Verstappen ostvario najbrži krug, što nosi dodatni bod, obojica bi osvojila po dva boda i Verstappen bi ponovno osvojio titulu zbog većeg broja pobjeda.

Hoće li Verstappen učiniti baš sve?

Osim ako utrka ne dobije još jedan ludi zaokret koji ovaj put može režirati Max Verstappen. Mladi Nizozemac bjesnio je nakon zadnje utrke na kojoj je dvaput bio kažnjen oduzimanjem vremena zbog opasnih manevara i optužio je vodstvo Formule 1 da sve skupa nema previše veze s utrkivanjem, nego samo s kažnjavanjem.

"Max će učiniti apsolutno sve da osvoji naslov svjetskog prvaka, bez zadrške. Bit će jako zanimljivo", rekao je Maxov otac Jos, bivši vozač Formule 1.

Pod "apsolutno sve" spada i mogućnost da Verstappen izvede "Schumachera" ili "Sennu" pa da pokuša stvarno na svaki mogući način doći do titule. U prijevodu - da izgura Hamiltona sa staze.

Bio bi to šlag na torti ove sezone koju su obilježila česta prepucavanja ne samo Mercedesa i Red Bulla već Verstappena i Hamiltona i koja ne bi bila toliko neočekivana kad je luda glava 24-godišnjeg Nizozemca u pitanju. Takve stvari radio je kao klinac u kartingu, a oni koji su se tad protiv njega utrkivali govorili su da je bio u stanju dovesti u opasnost i sebe i druge ako to znači da će pobijediti ili, ne manje važno, ako to znači da konkurent neće biti ispred njega.

Stariji fanovi Formule 1 i dalje pamte poteze Ayrtona Senne iz 1989. i Michaela Schumachera iz 1997. godine koji su ostali mrlje ili, ako hoćete, tek nezaboravna poglavlja u briljantnim karijerama Brazilca i Nijemca.

Epsko rivalstvo Senne i Prosta

Te 1989. godine kulminiralo je dvogodišnje rivalstvo, najveće u povijesti, momčadskih kolega u McLarenu, Ayrtona Senne i Alaina Prosta. Sve je počelo u njihovoj prvoj zajedničkoj sezoni kad je Senna nakon utrke u Estorilu napao Prosta u boksu i zakucao ga u zid bog nekog manevra koji mu se nije sviđao. Redovito su se pljuvali kroz medije, Prost je kukao da Hondini tehničari više vole Brazilca koji je 1988. osvojio titulu svjetskog prvaka, a njihov odnos potpuno će se zatrovati u Imoli 1989. kad je Senna prekršio momčadski dogovor i pretekao Prosta na mjestu gdje je bilo dogovoreno da to neće raditi.

Bilo je to vrijeme kad su momčadi puštale svoje vozače da se međusobno natječu, a budući da su McLareni 1989. bili potpuno nedodirljivi (15 od 16 pobjeda), čitav svijet pratio je kako će proći duel Senne i Prosta. Kulminacija njihove međusobne nesnošljivosti dogodila se u predzadnjoj utrci u Suzuki. Senni je trebala pobjeda da zadrži šanse u borbi za naslov, dok je Prost bio u puno boljoj situaciji i morao je samo ne zajebati do kraja sezone. Pobjeda u Suzuki garantirala bi mu titulu.

Senna je rasturio kvalifikacije s gotovo dvije sekunde boljim vremenom od Prosta koji je jako dobro znao da je njegov bolid podešen za utrku, a ne za kvalifikacija kao što je bio slučaj kod Senne. Znao je da će mu i takav bolid biti dovoljan da se plasira u prvi red, a uoči utrke je od tehničara zatražio da uklone krilca sa stražnjeg spojlera, što mu je omogućavalo manje downforcea, ali veću brzinu na ravnim dijelovima staze. Prost je računao da će mu to biti dovoljno da odmah na startu prestigne Sennu i odmagli mu, što će mu biti dovoljno da se obrani do kraja utrke.

Tako je zaista i bilo. Prost je na startu pobjegao Senni koji je startao tako loše da ga je i Gerhard Berger na startu prestigao iako je Brazilac odmah vratio poziciju. Do 34. kruga iza McLarena su odustala oba Ferrarija, Mansellov i Bergerov, i McLaren više nije imao nikakvu konkurenciju pa se Senna mogao okrenuti isključivo lovu na Prosta.

Uhvatio ga je u 40. krugu jer mu je Prost dopustio da mu se približi i koristi tzv. "slipstream" iza njegova bolida, što mu je omogućilo veću brzinu, ali i veću potrošnju guma, na što je Prost računao. Sennin bolid imao je puno više downforcea, što mu je davalo prednost kroz šikane i do 46. kruga Senna je na novim gumama nevjerojatnom vožnjom uz zaglušujuću buku svih 690 konja iz McLarenova V-10 motora počeo puhati za vrat Francuzu i došao mu na samo dvije dužine bolida.

Senna isprovocirao sudar pa bio diskvalificiran

I režirao jedan od najlegendarnijih trenutaka u povijesti Formule 1. Nakon izlaska iz dugačkog 130R zavoja Senna je potpuno sustigao Prosta i na ulasku u najsporiji zavoj na stazi s unutrašnje staze pokušao je proći Prosta. Francuz ga je vidio (ili nije), skrenuo je udesno i zabio se u Brazilca koji mu je zatvorio zavoj ili nije ili više nije ni bitno. Oba McLarena zaustavila su se pred kraj zavoja i u nezaboravnoj sceni Senna je iz svojeg bolida rukama gestikulirao prema Prostu i ljutio se na njega, a Francuz je otkopčao pojas i izašao iz bolida računajući da je utrka za obojicu završena, a samim time i borba za naslov prvaka.

> KLIKNI OVDJE I POGLEDAJ SUDAR SENNE I PROSTA 1989.

No, Sennin bolid i dalje je radio i Brazilac je sucima gestikulirao da ga malo pogurnu. McLaren je "na guranje" upalio i Senna je nastavio utrku sa slomljenim prednjim spojlerom. Odradio je čitav krug prije nego što je ušao u boks, zamijenio je spojler, vratio se na stazu i dva kruga kasnije prestigao vodećeg Alessandra Nanninija čiji Benetton nije imao nikakve šanse. Senna je pobijedio i tako znatno smanjio zaostatak za Prostom, ali mu je pobjeda odmah nakon utrke oduzeta i Senna je diskvalificiran, a Prost je tako postao svjetski prvak.

Suci su procijenili da je Brazilac opasnim manevrom ugrozio Prosta iako Senna bijegom na travu nije stekao bog zna kakvu prednost. Senna i McLaren su se žalili na odluku, kakve li slučajnosti, francuskog predsjednika tadašnje FISA-e (danas FIA) Jean-Mariea Balestrea. No, u žalbenom postupku ne samo da Sennina žalba nije usvojena nego je još dodatno kažnjen sa 100.000 dolara i šest mjeseci uvjetne suspenzije. Senna je u tjednima nakon te utrke i čitave sezone bjesnio da mu je oduzeta šansa da obrani titulu i da je FISA išla na ruku Francuzu, ali je Brazilac isto tako znao da će dobiti priliku za revanš.

> KLIKNI OVDJE I POGLEDAJ SUDAR SENNE I PROSTA 1990.

Kao da je netko pisao scenarij, sljedeće sezone naslov prvaka opet se odlučivao u Suzuki osim što je ovaj put u Japan Senna stigao kao vodeći, a Prost iza njega, ovaj put u Ferrariju. Senna je opet bio najbrži u kvalifikacijama, ali ga je Prost prestigao odmah na startu. Je li mu Brazilac pustio ili ne, nikad nećemo saznati, ali sve je vjerojatno bilo pomno isplanirano. Ovog puta nije bilo 46 krugova, nije bilo manjeg ili većeg downforcea ni novih ili starih guma. Sve je bilo gotovo do prvog zavoja. Na njegovu ulasku Senna je ušao na unutrašnju putanju, Prost je bio ispred njega i Senna je, slučajno ili ne, zakačio stražnji kraj njegova bolida. Sennin se raspao, ali je sa sobom na pijesak odvukao i Prosta i tako za obojicu završio utrku, ali i utrku za naslov prvaka. Ovaj put pripala je Senni koji je tako na najbolji način uzvratio Prostu za nepravdu, kako ju je on doživio, godinu dana ranije.

Svi još pamte Schumachera i Villeneuvea

I dok se o oba slučaja raspravlja i 30 godina nakon što su se dogodili i ima onih koji brane i Prosta i Sennu, nikakve dvojbe nije bilo o onome što je sedam godina kasnije u Španjolskoj napravio Michael Schumacher.

U zadnju utrku iznimno izjednačenog Svjetskog prvenstva Schumacher je ušao s bodom više od Jacquesa Villeneuvea u Williamsu. Koliko su bolidi bili izjednačeni, dovoljno govori da su u kvalifikacijama Villeneuve Schumacher i Heinz-Harald Frentzen imali identično vrijeme pa su startali točno tim redoslijedom prema tome tko je prvi ostvario najbolje vrijeme.

Schumacher je puno bolje startao i odmah prestigao Villeneuvea, baš kao i njegov momčadski kolega Frentzen. Na naredbu Williamsa Frentzen je u 8. krugu propustio Kanađanina koji je tako počeo lov na Schumachera. U 48 (od 69) krugova Villeneuve je smanjio zaostatak na manje od sekunde i onda konačno ugledao šansu da prestigne Nijemca. Ušao mu je s unutrašnje strane, Schumacher se više nije mogao obraniti i onda je odlučio da je bolje da nitko od njih dvojice ne završi utrku. Crveni Ferrari skrenuo je u Williams u želji da obojicu izbaci sa staze, ali to se pokazalo kao velika pogreška. Ili je Villeneuve samo imao puno sreće.

> KLIKNI OVDJE I POGLEDAJ SUDAR SCHUMACHERA I VILLENEUVEA.

Schumacher je pogodio Villeneuveov Williams točno "u tijelo" ne nanijevši mu nikakvu ozbiljniju štetu, a Kanažanin se uspio maknuti na vrijeme da stražnjim kotačem ne zahvati prednji Schumacherov kotač i tako ne "ozlijedi" svoj bolid. Schumacher je morao odustati, Villeneuve je završio treći i tako osvojio svoj jedini naslov prvaka.

Schumi govorio da je Kanađanin kriv

"Moraju ga diskvalificirati! Moraju ga diskvalificirati!" urlao je bijesni Schumacher po povratku u bokseve na čuđenje Ferrarijeva direktora Rossa Brawna i ostalih ljudi u boksu.

"Svi smo bili u šoku. Rekao sam mu 'Michael, smiri se. Mislim da moraš pogledati snimku jer je to na televiziji dosta drukčije izgledalo.' Okrenuo se prema monitorima i, kad je vidio što je zapravo napravio, samo je ušutio", prisjetio se Brawn.

No, šutjela nije FIA koja je diskvalificirala Schumachera iz čitave sezone i oduzela mu svih 78 bodova koje je dotad mukotrpno zaradio.

Hoće li se i Max Verstappen 24 godine kasnije odlučiti za sličan potez, tek ćemo vidjeti u nedjelju u Abu Dhabiju. Teško da će to biti legendarniji potez od ovih gore navedeih, ali kad je Nizozemac u pitanju, stvarno je sve moguće.

Pročitajte više