8 od 10 trgovačkih lanaca odbilo zahtjev onog Filipovića, pojasnili zašto

Foto: Fah; Sanjin Strukić/PIXSELL

NAKON što je Jurica Lovrinčević, savjetnik ministra gospodarstva Davora Filipovića, poručio 10 najvećih trgovačkih lanaca da danas do 9 sati trebaju dostaviti cijene 80 artikala za cijelu prošlu godinu te ih pozvao da svaka dva tjedna dostavljaju podatke o njihovu poskupljenju kako bi im tvrtke dospjele na, kako ju je nazvao, vladinu bijelu listu, većina lanaca nije se odazvala. Osam od deset najvećih trgovina ignoriralo je zahtjev Ministarstva.

>>Filipovićev savjetnik prijeti trgovačkim lancima: Čekamo popis cijena sutra do 9 sati

Konzum i KTC odmah su se upisali na vladinu bijelu listu

Prije ove reakcije Konzum i KTC već su se upisali na bijelu listu pristajući na davanje podataka o cijenama. Trgovački lanci nezadovoljni vladinim zahtjevima poručuju da oni nisu dovoljno konkretni. Navode kako je od njih, primjerice, zatraženo da dostavljaju cijenu maslaca, ali nije jasno o kojem se maslacu radi jer ih u ponudi mogu biti deseci, različitih proizvođača, a samim time i cijena.

Kontaktirali smo Kaufland, Spar, Lidl, Plodine, NTL, Studenac i Tommy. Iz većine lanaca odgovorili su nam kako neće dostaviti zaseban odgovor jer su sve rekli kroz zajedničko priopćenje objavljeno u ime HUP-Udruge trgovine.

Kaufland: Spremni smo dostaviti cijene kad se osigura ispravan prikaz stanja

Iz Kauflanda je jedino stigao konkretan odgovor:

"Kaufland pozdravlja inicijativu Ministarstva te smo spremni dostaviti cijene nakon što prethodno između trgovaca i Ministarstva detaljno bude usuglašen te javno objavljen način provedbe mehanizma usporedbe cijena kako bi se osigurao ispravan prikaz stanja na tržištu", poručili su. 

U priopćenju HUP-a koje potpisuje predsjednik udruge Martin Evačić nazire se sličan smisao. 

"Ovim putem u ime svih trgovaca kojima ste se obratili sa zahtjevom za dostavom podataka o cijenama ističemo da su trgovci spremni sudjelovati u realizaciji mehanizma praćenja cijena nakon što prethodno između trgovaca i Ministarstva detaljno bude usuglašen te objavljen način provedbe mehanizma usporedbe cijena, sve kako bi se osigurao ispravan prikaz stanja na tržištu i spriječila daljnja reputacijska šteta koju smo s ostalim trgovcima u proteklom razdoblju neopravdano pretrpjeli", stoji u priopćenju trgovačkih lanaca poslanom preko HUP-a.

HUP: Trgovački lanci bez uporišta su prozvani za "varanje" potrošača u procesu konverzije

Dalje kritiziraju rad Ministarstva. 

"Trgovački lanci su bez uporišta prozvani za nepravilnosti, manipulacije i 'varanje' potrošača u procesu konverzije. Da su te optužbe bile neutemeljene, pokazali su rezultati više od 170 inspekcijskih nadzora koji su provedeni u nizu trgovačkih lanaca, a u kojima je pronađen tek manji broj primjera povišenih cijena, što je zanemarivo s obzirom na opseg djelatnosti trgovine u RH.

S obzirom na navedeno i kontinuiranu reputacijsku štetu koju zbog cijele situacije trpimo, naš je interes zaustaviti trend dezinformiranja javnosti i osigurati istinito informiranje potrošača. Kao što smo već istaknuli, sudjelovanje trgovaca u mehanizmu praćenja cijena podrazumijeva prethodno zajedničko usuglašavanje metodologije usporedbe cijena te partnersku suradnju kojoj neće pridonijeti ultimatumi i neopravdana prozivanja", potpisuje Evačić. 

Trgovački lanci slat će cijene ako Ministarstvo osigura transparentnost

U priopćenju koje počinje s "poštovani gospodine Filipoviću" konkretizirano je što to trgovački lanci smatraju spornim. Prozivaju HDZ-ova ministra da objava cijena koju planira provesti uopće neće biti objektivna. 

"U svojem odgovoru na očitovanja trgovaca pojasnili ste da za relevantne datume tražite dostavu najviših maloprodajnih cijena za sve proizvode iz asortimana trgovaca koji pripadaju pojedinoj od 78 kategorija koje ste naveli u popisu. S obzirom na širinu asortimana kod različitih trgovaca, ističemo da je riječ o stotinama proizvoda iz kategorija brendova i privatnih robnih marki, dakle o izrazito velikom opsegu. U vašem očitovanju ni na koji način nije pojašnjena metodologija usporedbe cijena odnosno način na koji će se objektivno uspoređivati takav opseg različitih proizvoda iz ponuda niza trgovaca", pojašnjavaju iz HUP-a.

Pročitajte više