A.T. Kearney: Hrvatski poduzetnici vjeruju u podizanje konkurentnosti njihovih poduzeća

Foto: scx.hu

KONZULTANSTKA kuća A.T.Kearney je u svibnju 2015. izradila studiju o konkurentnosti tvrtki diljem jugoistočne Europe, koja je pokazala da čak 86% posto hrvatskih menadžera očekuje veliko povećanje pritiska u vlastitim industrijama i glavnim tržištima u roku sljedeće tri godine.

U sljedeće tri godine sve hrvatske kompanije, koje su sudjelovale u studiji, fokusirat će se na poboljšanje vlastite snage i okretnosti na tržištu. Fokusiranje na snagu i agilnost odražava se u povoljnoj konkurentnoj perspektivi slovenskih tvrtki, koje su zajedno sa makedonskim tvrtkama na vrhu ove kategorije između tvrtki, dok mađarske tvrtke imaju najpesimističnija očekivanja, priopćili su iz A.T.Kearneya.

Pet ključnih stupova upravljanja

Pored elemenata korporativne izdržljivosti je istraživanje koje je nastavak Studije Europske Konkurentnosti u zapadnim zemljama (uključujući Rusiju), objavljene u siječnju 2015, također se bavilo s pet ključnih stupova upravljanja operativnih modela. Ključnih pet stupova su tehnologija, procesi, organizacija i upravljanje, konfiguracija resursa, sposobnosti i kultura. Kategorije su preuzete iz A.T.Kearney Fit Transformation framework, okvira, koji pomaže tvrtkama identificirati interne faktore uspjeha za uspješno pozicioniranje na tržištu.

"Studija je pokazala, da je konkurenti položaj tvrtki direktno pod utjecajem vlastitog načina transformacije operativnih modela i balansiranja snage vlastitih sposobnosti, tržišnih reakcija i troškovnih prednosti," kaže Domen Zadravec, Principal u A.T.Kearneyu. "Od ponuđenih pet stupova operativnog modela (tehnologija, procesi, organizacija i upravljanje, konfiguracija resursa, sposobnosti i kultura) tvrtke su se većinom fokusirale na prve tri, koje su sami autori studije identificirali kao “teške” kategorije. Međutim tijekom analize ustanovljeno je kako menadžeri u JIE bolje prepoznaju “mekoću” kategorije sposobnosti i kulture. Ipak smatra se da ima fokusiranje na temelje značajno pozitivan utjecaj na konkurentnost tvrtki. Stoga 80 posto tvrtki koje su navele rad na četiri od pet ponuđenih stupova imalo je pozitivni pogled na svoje konkurentske prednosti, dok je 70 posto tvrtki sa negativnim pogledom na svoj konkurentni položaj navelo maksimalno dva stupa."

Elementi korporativne izdržljivosti: Snaga, agilnosti i "vitkost"

Isti zaključci doneseni su i kod upotrebe triju elemenata korporativne izdržljivosti – (snaga, agilnost, vitkost) – prilikom čega su tvrtke koje su označile upotrebu višeg broja elemenata imale i pozitivnije poglede na budući uspjeh. Sve tvrtke svjesne su vrijednosti ravnoteže među ta tri glavna elemenata, koje je studija prozvala i ciljevima transformacije, ali samo je pola tvrtki u JIE regiji i desetina europskih tvrtki primijenila sva tri elementa u svome poslovanju unutar posljednje tri godine. "Ono što je iznenađujuće je da su ti rezultati skupljeni u različitim industrijama i geografskim područjima. Očekivali smo veće razlike, a posebno s fokusom na ugrožene industrije i ekonomski slabe zemlje. U principu pokazalo se da je puno značajniji pokazatelj uspjeha u uspješno izvedenim transformacijskim aktivnostima.", objašnjava Zadravec.

Studija je dodatno pokazala vrijednost integriranja formalne aktivnosti transformacije u samo srce tvrtki. I doista, mnoge velike tvrtke intenziviraju svoje transformacijske aktivnosti, primjerice, stvaranjem novih funkcija kao što je “voditelj transformacije“. Adresirajući transformacije profesionalnije u odnosu na male tvrtke, velike tvrtke poimaju svoje poslovanje konkurentnijim na tržištu.

"Transformacija je u zadnje vrijeme postala popularna fraza, ali naša studija pokazala je njezinu pravu vrijednost. Kako bi bili uspješni morate imati strategiju – i morate ju implementirati. Prevođenje strateških ciljeva u operativni model glavni je fokus A.T. Kearneyevog Fit Transformation okvira. Ova studija potvrđuje naše iskustvo koje je pokazalo kako je izvedba ovakvih transformacija ključna za buduću konkurentnost." naglašava Zadravec. "Gotovo sve tvrtke razumiju potrebu za pokretanjem transformacijskih aktivnosti, a mnoge tvrtke imaju priliku učiniti ih sveobuhvatnima. Uspjeh ovisi o usklađivanu svih stupova operativnog modela i uravnoteženja snage, okretnosti i troškova sa razmjerima na tržištu. Studija je pokazala kako će uspjeh u predloženom balansiranom pristupu odrediti budućnost europske konkurentnosti."

Pročitajte više