Foto: HŽ Cargo
HŽ CARGO zreo je za stečaj! Zaključak je to izvješća o Stanju u društvu HŽ Cargo kojeg je proteklog tjedna izradila Uprava tvrtke i koje sadrži uglavnom porazne podatke o poslovanju. Ključni dijelovi izvješća upozoravaju na dramatičan pad adekvatnosti kapitala što otvara zakonske uvjete za pokretanje predstečajne nagodbe za tu državnu tvrtku s približno tri tisuće zaposlenih.
Sukladno članku 9. Stavak 3. Zakona o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi, neadekvatnost kapitala nastupa ukoliko gubici iz tekuće godine zajedno s prenesenim gubicima dosegnu polovinu visine temeljnog kapitala. Uprava HŽ Carga nije poduzela sve mjere potrebne da tvrtka raspolaže s dovoljno dugoročnih sredstava financiranja, već je tijekom protekle godine činila sve da pripremi tvrtku za prodaju koja, po posljednjim vijestima iz Rumunjske, i ne stoji baš najbolje.
S više od 273 milijuna kuna gubitka i neadekvatnim kapitalom HŽ Cargo je već u rujnu trebao započeti postupak predstečajne nagodbe
No, već iz poslovnog izvješća tvrtke za prva tri kvartala ove godine očito je da je stanje u toj hrvatskoj državnoj tvrtki i više nego loše. S više od 273 milijuna kuna gubitka i neadekvatnim kapitalom HŽ Cargo je već u rujnu trebao započeti postupak predstečajne nagodbe koji će sudbinu tri tisuće zaposlenih učiniti još neizvjesnijom.
Pored toga, prema poslovnom izvješću tvrtke, ispunjen je još jedan uvjet za pokretanje predstečajne nagodbe, a to je nelikvidnost. Od ukupnih dospjelih obveza dobavljačima na dan 31. kolovoza 2013. godine, a koje su iznosile 230,6 milijuna kuna, obveze koje prelaze rok od isplate od 60 dana iznosile su 100,8 milijuna kuna i u odnosu na kratkoročne obveze društva za 2012. godinu (koje iznose 468,3 milijuna kuna) čine 21,5 posto. Zakon o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi predviđa pokretanje predstečajnog postupka ukoliko te obveze pređu 20 posto. Kao i ranije, HŽ Cargo najveće iznose duguje sestrinskim tvrtkama, a najviše HŽ Infrastrukturi.
Plan restrukturiranja tvrtke u cijelosti propao
S obzirom na ostvarene zakonske uvjete za pokretanje predstečajne nagodbe, izvješće ne nudi puno rješenja za izlazak iz ove situacije, tek najavljuje napore u cilju poboljšanja likvidnosti društva i boljeg pozicioniranja na tržištu, te daljnja racionalizacija poslovanja što se prije svega odnosi na smanjenje zaposlenih. No, u tome ih može zasmetati uredba Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture kojom se zabranjuju ugovori na veće iznose i drugi strateški poslovni potezi, kao i izmjena postojećeg kolektivnog ugovora, bez dogovora s rumunjskim kupcima, odnosno sve do privatizacije tvrtke.
Iz poslovnog izvješća za ovu godinu vidljivo je da je plan restrukturiranja tvrtke u cijelosti je propao, a karta privatizacije kao slamka spasa ne čini se više sigurnom kao na početku priče. Plaće kasne, a tri tisuće zaposlenih ulaze u sve neizvjesnije razdoblje.