Milanović: Ne odustajemo od monetizacije. Autoceste ionako nisu naše, tek ih trebamo otplatiti

Screenshot: RTL

VLADA nema namjeru odustati od monetizacije autocesta, kazao je Zoran Milanović u razgovoru za RTL. Premijer također tvrdi da monetizacija nije nikakva rasprodaja državne imovine. 
 
"Imamo četiri milijarde eura duga glavnice za autoceste. To nisu naše autoceste u tom smislu, mi ćemo ih tek morati otplatiti. Te četiri milijarde eura ćemo u 25 godina svi mi kroz cestarinu i kroz gorivo platiti, ako odustanemo od monetizacije, osam milijardi eura. Znači, najmanje još četiri milijarde kamata strancima. Tako se ponašaju ljudi koji uopće ne razumiju što je novac. Ova alternativa, o kojoj Hrvatska zaista ne ovisi, nudi to da se, ako dobijemo zadovoljavajuću ponudu, a mi smo govorili da je to tri milijarde eura u gotovini od onih koji imaju novac, mi ga nemamo, da se lijepo razdužimo. Kao kad uzmete kredit pa prodate svoj prvi stan pa onda s tom gotovinom si smanjite kredit", izjavio je Milanović. 
 
"Svima koji rade je u interesu da mirovinski fondovi uđu u projekt autocesta"
 
Monetizacija je, tvrdi Milanović, prilika da se ukine ARZ, te da se razduži HAC, koji je prema premijerovim riječima ionako osnovan samo da bi mogao dizati kredite uz garanciju Vlade RH. "Dakle, ili možemo plaćati kamate još 25 godina strancima ili se sada razdužiti i taj novac od benzina prebaciti na Hrvatske ceste, Pelješki most, željezničku infrastrukturu i imati novu vrijednost", kaže Milanović. 
 
"A onda, sada dolazimo do onog bitnog, omogućiti našim mirovinskim fondovima, II. stupu, da uđu u taj posao zajedno s velikim svjetskim firmama. Opet moram ponoviti, to je jako bitno. Ja sam mlađi od 52 godine, svi koji su mlađi od 52 godine, a rade, štede po zakonu u II. mirovinskom stupu. Taj novac svaki mjesec ide na njihov račun. S tim novcem netko treba raditi. Naši mirovinski fondovi, dakle to je sada po prvi puta naš novac, oni imaju 40 milijardi kuna, imaju interes. Kroz nekoliko konzorcija se natječu da uđu u taj projekt i da kada vi ubuduće kupite cestarinu prema Splitu, da jedna lipa ide za vašu mirovinu. Dakle svi mlađi od 52 godine imaju poslovni interes u tome i u biti se nalazimo u jednoj paradoksalnoj situaciji da tu mnogi ljudi ne znajući rade protiv sebe u Hrvatskoj i protiv svog interesa. Jer i vi i ja smo udioničari sa svojim iznosom kojeg plaćamo svaki mjesec i od toga ćemo sutra živjeti. Mi nećemo imati sustav solidarnosti, vaša generacija neće imati sustav solidarnosti", kaže Milanović.
 
"Ovo nije rasprodaja, mi nismo HDZ"
 
Državni proračun se, kaže Milanović, neće urušiti čak ni ako monetizacija na kraju ne prođe. No, Milanović tvrdi da bi bilo "glupo i nepotrebno" narednih 25 godina potrošiti na otplaćivanje glavnice i kamata na kredite koji su podignuti za izgradnju autocesta. 
 
"Ja znam da su građani jako osjetljivi na pljačku koju im je priuštio HDZ i da na sve gledaju sa ekstra strepnjom. Ja im mogu reći mi nismo HDZ, mi nećemo ići glavom kroz zid, ali ljudi to moraju osvijestiti. Ovo nije velika priča za Hrvatsku, ovo nije nikakva rasprodaja, a kamoli predaja autocesta. Ovo je naprosto jedan racionalan potez da pomognemo sebi, da se ponašamo pametno. Treba mi novac za sufinanciranje Pelješkog mosta, Hrvatske ceste, ne autoceste", kaže Milanović. 
 
Izbjegava odgovor na pitanje o ostavci
 
Siniša Hajdaš Dončić, ministar prometa u Kukuriku Vladi, najavio je da će dati ostavku ako monetizacija autocesta ne prođe. Milanović sada spušta loptu na zemlju i kaže da to ipak nije tako veliki projekt. No, na direktno pitanje hoće li i sam ponuditi ostavku ako monetizacija propadne, Milanović ne odgovara.
 
"To nije veliki projekt, to je značajan projekt. Veliki projekt su bile autoceste. Tu su, kvragu, imamo ih, neće nam ih nitko odnijeti. Pazite, mi dajemo koncesiju na našu obalu, radi koje je vođen agresorski rat, zbog zavisti prema toj obali. Mi dajemo koncesiju za sto godina na Kuparski zaljev i nitko u tome ne vidi problem. Ni ja isto, zato što smo mi na svom gospodari. ako nas netko proba prevariti, lako ćemo izaći s njim na kraj. Isto vrijedi za autoceste. A još kad su naši fondovi unutra, koji gledaju što da naprave s trenutno 40 milijardi kuna kapitala, koji moraju oplođivati. Za par godina, za šest, sedam, deset godina, ćemo morati prve mirovine isplaćivati. Taj novac treba rasti. Znate, Sveučilište Harvard ima fond od 30 milijardi dolara, najveći je na svijetu. Taj novac iz godine u godinu raste jer ga pametno ulažu. Ovo je prva prilika za nas, za generaciju mlađu od 52 godine, da se na tome nešto zaradi i da osiguramo svoje mirovine. Ako prođe monetizacija, ne prodaja, vi kad platite cestarinu, ponavljam, do Splita, vi ste malo uvećali svoju mirovinu jer će na tome zaraditi vaš fond, jedan od četiri u Hrvatskoj, čiji morate bit član po zakonu, i to je sutra vaša mirovina", rekao je Milanović. 

Pročitajte više