Umirovljena zagrebačka učiteljica protiv ukidanja: Pomaganje oko domaćih zadaća zbližava obitelj!

U RASPRAVU o tome jesu li djeci domaće zadaće potrebne ili ne, uključila se i A.B. iz Zagreba (podaci poznati redakciji), učiteljica u mirovini. Njeno pismo prenosimo u cijelosti:

"O domaćim zadaćama učenika postoje znanstveni i stručni radovi domaćih i stranih autora.
Domaća zadaća ima posebno značajnu ulogu u odgojno-obrazovnom procesu. To nije samo rješavanje zadataka koje nastavnici (učitelj ili profesor) zadaju na nastavnom satu. To je puno više, promatrano s mnogih različitih gledišta.

Svaki nastavnik najbolje zna i isključivo je na njemu hoće li na pojedinom satu zadati domaću zadaću učenicima ili neće. To ovisi o nastavnom sadržaju, koncepciji i artikulaciji nastavnog sata, o nastavnikovu umijeću, o aktivnosti samih učenika i o satu koji slijedi.

Zar nastavnici nisu dovoljno marginalizirani, obespravljeni, podcijenjeni i potplaćeni?

Nitko nema pravo i ne smije se, u ime bilo koga ili čega miješati u kompetenciju nastavnika tako dugo dok on dobro radi, poštujući struku, pedagoške principe i načela, didaktičke i metodičke zakonitosti u skladu s osnovnim psihološkim i sociološkim postavkama i pretpostavkama, prilagodivši  svoj rad, u svakom pogledu sastavu odjeljenja učenika i njihovim sposobnostima.

Zar nastavnici nisu dovoljno marginalizirani, obespravljeni, podcijenjeni i potplaćeni? Zar se na njima treba stjecati popularnost i omiljenost kod učenika i njihovih roditelja? Da se razumijemo nastavnici će ne pisanjem domaćih zadaća učenika imati puno manje posla, što ovdje svakako nije cilj i interes. Zadaću treba zadati, objasniti načine kako se može riješiti, pregledati, eventualno ocijeniti i  s njom započeti idući sat ako je gradivo povezano.

Ne zadaje se zadaća samo reda radi i ne zadaje se samo tako da se otvori knjiga na određenoj stranici i zaokruže neki zadaci. Istina je da s domaćom zadaćom učenika ponekad imaju posla svi ukućani, poneki susjedi i prijatelji. Što je u tome loše? Što je loše u tome da otac, majka, baka, djed ili starija braća sjede uz učenika i pomažu mu da riješi zadaću? To samo zbližava obitelj i daje im uvid u ono što se u školi radi, o tome  s kakvim problemima se njihov đak susreće, kao i u kolikoj mjeri ih može riješiti sam.

Domaća zadaća je određena odgovornost

Domaća zadaća je u neku ruku spona učenikovog doma i škole. Domaća zadaća nije samo puko rješavanje matematičkih zadataka, odgovaranja na postavljena pitanja ispod nekog teksta u udžbeniku ili učenje nekog teksta napamet.

Domaća zadaća može biti istraživanje, pripremanje za sljedeći sat, vježbanje nastavnog gradiva, samo provjeravanje znanja, utvrđivanje gradiva, sistematizacija gradiva, povezivanje sličnih sadržaja, samo ocjenjivanje, korelacija s drugim nastavnim predmetima, projekt kao samostalni ili timski rad i još puno toga, ovisi o dogovoru nastavnika i učenika i o njihovoj inovativnosti i kreativnosti.

Domaća zadaća je određena odgovornost.

Trebali bi pronaći suvremene oblike i metode rada

Pred nama je mnogo potreba i traženja mogućnosti za unapređivanja nastave i odgojno-obrazovnog procesa, čime bi trebali pridonijeti boljem uspjehu učenika. Trebali bi pronaći suvremene oblike i metode rada kako bi ih što bolje motivirati i naučili učiti, što nam je osnovni cilj i zadatak.

Domaće zadaće učenika sigurno doprinose tom osnovnom cilju.

Mi svi zajedno bi trebali našu djecu prvenstveno naučiti učiti, omogućiti im optimalan rast i razvoj, te ih tako odgojiti da bi se svojim znanjem i sposobnostima, svojim radom i zalaganjem ravnopravno, bez većih stresova i bilo kakve diskriminacije mogli uklopiti u život u danom vremenu i prostoru i pri tom bili zadovoljni i sretni".

Pročitajte više