Butkovićevo ministarstvo nije vidjelo ugovor između Rimca i Izraelaca

Foto: Josip Regovic/PIXSELL

NAKON što je objavljeno da je Rimčeva tvrtka Project 3 Mobility s izraelskom tvrtkom Mobileye dogovorila da će Rimčevi robotaksiji koristiti "naprednu Mobileye tehnologiju za autonomna vozila - Mobileye Drive", istražili smo taj posao te utvrdili kako Mobileye trenutno tek testira razinu četiri autonomije te nema petu razinu.

>> Izraelski softver, korejski auti... Za ovo je EU Rimcu dala 180 milijuna eura

>> Rimcu smo platili za petu razinu autonomije robotaksija. On kupuje četvrtu

S obzirom na to da izraelska tvrtka nema potrebne homologacije, pitali smo ministarstvo Olega Butkovića, koje je zaduženo za projekt robotaksija, jesu li upoznati sa sporazumom ove dvije tvrtke te smatraju li da je sporazum Project 3 Mobilityja i Mobileyea nenamjensko trošenje proračunskih sredstava jer je cilj projekta izrada električnog vozila pete razine autonomije, a ne nekog niže razine.

>> Registar afera: Afera Robotaxi

Ministarstvo ugovor nije vidjelo, ali smatra da je trošak opravdan

Iz Ministarstva prometa odgovor su poslali nakon tjedan dana.

U njemu kažu da sporazum između Project 3 Mobilityja i Mobileyea nisu do sada vidjeli, no da smatraju kako je riječ o opravdanom trošenju našeg novca. Dodaju da, prema informacijama koje oni imaju, korisnik radi na proizvodnji vozila koje je u skladu s preuzetim obvezama te naglašavaju kako je korisnik dužan do roka isporučiti cjelokupan projekt. U nastavku donosimo cjelovit odgovor Ministarstva. 

"Razvoj autonomnog sustava vožnje, odnosno umjetne inteligencije nije predmet projekta 'Istraživanje, razvoj i proizvodnja vozila nove mobilnosti i prateće infrastrukture', već korisnik razvija potpuno autonomno vozilo koje koristi već postojeću umjetnu inteligenciju. Isto je navedeno u Nacionalnom planu oporavka i otpornosti (NPOO), kao i to da će korisnik za autonomni sustav vožnje, odnosno umjetnu inteligenciju odabrati tvrtku među vodećima u svijetu u tom području.

Potpora koja je dana projektu odnosi se na komponentu istraživanja i razvoja, odnosno na primijenjena istraživanja, industrijsko istraživanje i eksperimentalni razvoj, te je nabava autonomnog sustava vožnje, kao jedne od komponenti koja će se integrirati u sustav autonomnog vozila, u skladu s preuzetim obvezama i prihvatljiv trošak projekta.

Ministarstvo nije zaprimilo Sporazum između dvije tvrtke obzirom da do sada nisu potraživani predmetni troškovi. Također, prema informacijama s kojima raspolažemo, korisnik radi na proizvodnji vozila koje je u skladu s preuzetim obvezama.

Korisnik je dužan do roka predviđenog dodatkom NPOO-a isporučiti cjelokupni projekt, čime će se smatrati da su uspješno izvršili ciljeve navedene u NPOO-u i opravdali dodijeljena sredstva", navodi se u odgovoru Ministarstva prometa. U robotaksiju, podsjetimo, kako je predviđeno u NPOO-u, neće biti vozača, a ni volana ili papučica. 

Project 3 Mobility: Ne cestu izlaze testna vozila koja neće izgledati kao finalno vozilo

Naglasimo kako je tvrtka Project 3 Mobility jučer objavila kako pokreće prvu u nizu faza testiranja sustava autonomne vožnje u gradu Zagrebu, a radi se o prikupljanju prometnih podataka. Za tu svrhu koriste se standardna komercijalna vozila, odnosno standardna vozila koja imaju vozača. 

Nakon ove aktivnosti najavili su da će u sljedećim mjesecima pokrenuti još jednu aktivnost za testiranje tehnologije autonomne vožnje, a za to će se koristiti drugačija testna vozila od onih za mapiranje te će i njima upravljati vozači.  

"Kroz te faze koristit će se različita testna vozila koja neće izgledati kao finalno vozilo koje P3 razvija. Za prikupljanje podataka koristit će se vozila opremljena naprednim senzorima i tehnologijom kompanije Mobileye, partnera Project 3 Mobilityja i globalnog lidera u rješenjima za autonomnu vožnju", stoji u tom priopćenju. 

Podsjetimo, kako stoji u dokumentu prema kojemu je Rimčeva tvrtka dobila 180 milijuna eura, do kraja prvog kvartala ima obavezu predstaviti verifikacijski prototip robotaksija. Prvi kvartal završava 31. ožujka, a rok za dovršetak verifikacijskog prototipa već je bio pomaknut za godinu dana. 

Za verifikacijski prototip imaju manje od 20 dana

Za manje od dvadeset dana iz te tvrtke morat će imati presliku potvrde o dovršetku verifikacijskog prototipa koje mora potpisati nadležno tijelo, a riječ je, prema svemu sudeći, o Ministarstvu prometa. Potvrda predstavlja dokaz da je prototip proizvoda proizveden i testiran.

Morat će imati i izvod tehničkih specifikacija koje dokazuju da je prototip usklađen s krajnjim ciljem projekta, a to je autonomno vozilo pete razine. Takvih prototipova trebalo bi u konačnici biti 60 i njihovo testiranje na zagrebačkim ulicama trebalo bi krenuti već ove godine.

>> Sve korupcijske afere pratite na adresi: www.index.hr/afere. Da niti jedna afera više nikad ne padne u zaborav.

Pročitajte više