Cijene parkirnih mjesta i garaža u Zagrebu brutalno rastu

Foto: Patrik Macek/PIXSELL

Cijene garaža i parkirnih mjesta jako rastu. Za dvadesetak četvornih metara garaže u pojedinim zagrebačkim naseljima u manjim se gradovima može kupiti garsonijeru. Cijene garaža u posljednjih nekoliko godina rasle su čak i više od cijena stanova, piše Forbes Hrvatska.

Da u stambenim kvartovima u zapadnom dijelu Zagreba posljednjih godina postoji kronični manjak slobodnih parkirnih mjesta za stanare, potvrđuju arhitekti i urbanisti, članovi Hrvatske udruge poslodavaca (HUP).

"Garaže za prodaju se oglašavaju rijetko, prodaju se brzo za relativno visoku cijenu, a često se prodaju i prije samog oglašavanja. Cijena je viša nego ranije i očito formirana zakonom ponude i potražnje. K tome, dnevne migracije s mjesta stanovanja na mjesto rada uzrokuju različitu dostupnost parkirnih mjesta u poslovnim i stambenim zonama u različito doba dana", navode iz granske udruge HUP-a.

Jedno parkirno mjesto po stanu nije dovoljno

Zašto su garažna i parkirna mjesta postala takav problem? Jesu li krivac novogradnje koje nisu predvidjele dovoljno mjesta?

"Prostornim planovima propisan je broj parkirališnih mjesta po stanu ili prostoru koji i povećavamo jer nekadašnji standard, jedno parkirno mjesto po stanu, nije dovoljan", kažu arhitekti i urbanisti iz HUP-a. 

"Nemoguće je generalno točno definirati je li u novogradnjama izvedeno dovoljno parkirnih mjesta. Dojam je da parkirnih mjesta posvuda manjka, premda je urbanističkim planovima predviđen njihov dovoljan broj. Primjećujemo probleme na lokacijama koje su definirane detaljnim urbanističkim planovima jer se tamo načelno planiraju veći kompleksi zgrada i gotovo sva parkirna mjesta su u podzemnim garažama zgrada za potrebe samih stanara te nedostaje slobodnih parkirnih mjesta za ostale građane", pojašnjavaju.

Napominju i kako se problemi pojavljuju kad parkirališna mjesta nisu obveza uz kupnju stana, iako su tako planirana. Stanari ih ne kupuju jer su skupa, što doprinosi kroničnom nedostatku javnih parkirališnih mjesta. Upravo zbog visokih cijena ni iznajmljivači poslovnih prostora ne zakupljuju parking za sve zaposlenike. Stoga oni parkiraju na javnim površinama, što opet ne ostavlja dovoljan broj slobodnih parkirnih mjesta za posjetitelje.

Garaže i po 65 tisuća eura

Cijene garaža i parkirnih mjesta jako rastu. Za garažu od 22.5 kvadrata u novogradnji u zagrebačkoj Babonićevoj ulici traži se 65 tisuća eura, garaža od 15 kvadrata se u zgradama na platou na Savici prodaje za 35 tisuća eura, u novogradnji na Gajnicama isto toliko kvadrata garaže prodaje se po 32 tisuće eura, a isto toliko treba izdvojiti za 18 kvadrata podzemne garaže na Laništu, piše Forbes.

Voditelj odjela investicija iz agencije za nekretnine Opereta Krunoslav Lisjak kaže kako opće trendove porasta cijena nekretnina prati i poskupljenje cijena parkirnih mjesta. Na nekim lokacijama cijene rastu i više od općeg trenda. Naglašava i kako su cijene garažnih mjesta rasle čak i više od cijena stanova.

"Cijene stambenih nekretnina proteklih godina u prosjeku su na godišnjoj razini rasle više od 17 posto, dok su cijene garažnih parkirnih mjesta rasle u prosjeku gotovo 20 posto", ističe Lisjak. Konkretno, pojašnjava, ako za kvadrat stana u novogradnji u širem centru Zagreba treba izdvojiti 4 tisuće eura, otprilike polovicu tog iznosa, 2 tisuće eura, izdvaja se za kvadratni metar mjesta u garaži.

Cijene rastu kod novogradnji, tumači Lisjak, zbog rastućih cijena zemljišta, troškova gradnje, novih dodatnih protupotresnih standarda, utjecaja podzemnih voda na nekim lokacijama, posebice ako se ide na razine ispod nivoa -2.

"Kod određivanja cijena garažnih mjesta zarada i nije ključni faktor, već je to pokrivanje troškova svih navedenih faza izgradnje do postavljanja objekta. Također, za višu cijenu kvadrata dodatan argument može biti i prestiž što se, u odnosu na neke druge projekte, uz stan može ponuditi i garažno parkirno mjesto", dodaje.

Najviše cijene parkirna mjesta i garaže postižu u centru grada, a najskuplja su u rezidencijalnim četvrtima Tuškanac, Šalata i Medveščak. Cjenovno ih prate i okolica Kvaternikovog trga te Trešnjevka, gdje su veliki izazov gustoća naseljenosti i nedostatak parkirnih mjesta, tvrdi Lisjak.

Zagrebparking najavljuje nova parkirna mjesta

Iz Zagrebparkinga kažu kako se u sklopu izrade tehničke dokumentacije rekonstrukcije i izgradnje prometnica u gradu planira "i supstitucija postojećih i izgradnja novih parkirnih mjesta". Ipak se malo ograđuju: "Ako to planski dokumenti i prostorne mogućnosti dozvole." No, najavljuju kako će ove godine krenuti u rješavanje jedne od vječnih točaka u centru grada.

"Programom izgradnje komunalne infrastrukture u Gradu Zagrebu u 2024. godini planira se pokretanje izrade tehničke dokumentacije za izgradnju garaže Klaićeva, planiranog kapaciteta oko 800 parkirnih garažnih mjesta."

Pročitajte više