Da katolici čitaju Bibliju, znali bi da je u njoj i vrlo krvava 18+ priča

Ilustracija: Midjourney

ZNAM da mnogi od vas, posebno ako ste revni katolici, Bibliju niste nikada ni čitali. Uglavnom je zamišljate kao neku deblju verziju života svetaca, prepunu uzvišenog crkvenog vokabulara.

Zato ćemo danas, braćo i sestre, čitati jedan punokrvni nasilni pornić koji nalazimo u knjizi proroka Ezekiela, poglavlja 16 i 23. Teško da ćete o tome slušati iz usta vašeg svećenika, a i rabini ga naširoko zaobilaze. Šteta, baš je poučan po pitanju toga što treba učiniti muževni kršćanin kad otkrije preljub svoje supruge.

Jahve i njegova žena

U tim vremenima bilo je kultova u Izraelu koji su slavili Jahvu i njegovu suprugu Aštartu. Biblija to osuđuje, ali kod Ezekiela se Jeruzalem (u hebrejskom jeziku ženskoga roda), prikazuje kao Jahvina žena.

I to žena koju je Jahve još davno kao bebu spasio nakon što su je njezini roditelji ostavili da umre u polju (usput, ne baš rijetki običaj u davnini, posebno za žensku djecu). 

Onda ju je, kaže dalje tekst, opet sreo godinama kasnije, kao golu djevojku. Jahve nad njom širi skute, a onda pere krv s nje, što je vjerojatno fin način da se opišu seks i gubljenje nevinosti. Zamijetite da je u toj slici žena potpuno pasivna, nije tu bilo nikakve rasprave o obostranom pristanku.

Krvava pornjava

Žena postaje ljepotica, ali ne zbog svoje naravi, nego zato što ju je Jahve tako ukrasio. Potom se odaje nevjeri, a tu se Ezekiel ne ustručava ni od najeksplicitnijih pornografskih prizora: "Uspaljivala se za muškarcima kojima je muška snaga bila kao u magarca, a izljev kao u pastuha." (23.20). Pritom, namjesto da kao svaka normalna prostitutka naplati svoje usluge, ona svojim ljubavnicima daje novac za seks. Uglavnom, ono što gledate na PornHubu je dječja zabava spram Ezekiela.

A uz tu pornografiju sasvim dobro pašu i krvavi prizori – nevjerna Jahvina žena kolje djecu koju joj je Jahve napravio. 

Sami potražite detalje, složit ćete se da na taj tekst treba staviti oznaku 18+.

Kažnjavanje nevjernice

Zanimljivo je i u čemu tekst nalazi uzrok za takvo ženino ponašanje: ona je to naslijedila od svoje majke. Stvarno, od koga bi se drugo kći naučila kurvanju? Uz to, majka je strankinja, to sve objašnjava.

A stvari postaju još gore kad se opisuje kako će Jahve kazniti ženu. Ako bismo tekst shvatili krajnje doslovno, složili bismo se da je smaknuće primjerena kazna za ubijanje djece. Međutim, Jahvi to nije dovoljno: on prije svega teži tome da ženu javno ponizi, dovodeći sve njezine ljubavnike da nad njome izvrše kaznu: razgolite je, spale joj kuće, kamenuju i sasijeku mačem. 

Stari Zavjet inače je smatrao da se za preljub trebaju kamenovati i muškarac i žena, a ovdje imamo preljubnike koji sude preljubnici i to puno okrutnije nego što i inače strogi zakon propisuje. Ne krši se time samo biblijski propis nego i osnovni osjećaj za pravdu.

"Oprostit će ti Đuro"

Taman kad pomislite da ste sve vidjeli i čuli, tekst dobiva i obrat: na kraju Jahve oprašta nevjernici, ali tako da ona od sramote mora doživotno šutjeti. Kao u onim lijepim bajkama, oni opet žive zajedno i sretni.

Teško je da vam ne padne na pamet ona vrhunska rečenica iz Balkanskog špijuna: "Oprostit će ti Đuro što te tukao!"

Nemojte me pitati kako to da je ona i dalje živa nakon što su je kamenovali i sasjekli mačem. Bolje se pitajte kakav je to hepiend s mužem koji je izventilirao svoj gnjev na najgori način i žene koja ostaje osramoćena i nijema do smrti.

Loša metafora

Znam, radi se o metafori kojom svećenik Ezekiel opisuje koliko je to užasno kad Izraelac prihvati religiju okolnih naroda (božemeprosti, otprilike kao kad katolik prijeđe na pravoslavlje).

Metafore, kao što znamo, ne treba tumačiti doslovce, premda je tadašnji Jeruzalem kolektivno prolazio kroz iznimno brutalnu kalvariju babilonske invazije i sveopćeg razaranja. Ezekiel je tako ove nemilosrdne retke namijenio prije svega onima koje su osvajači odveli kao robove u udaljenu zemlju.

Ipak, i metafore moraju imati neke granice, neoprostivo je svaku moguću glupost i zloću pravdati prijenosnim značenjem.

Maligna poruka

Problem je u prilično jasnoj poruci da je prevarenom muškarcu sve dozvoljeno kad se radi o kažnjavanju nevjerne supruge: nju se može i osramotiti i ubiti na najokrutniji način. A ako se sve završi "samo" batinama, muškarac onda može nakon što je iskalio bijes oprostiti svojoj ženi nevjeru i onda će opet sve biti u redu, barem što se njega tiče. 

Nije Ezekiel u tome bio usamljen, čitajte što pišu proroci Izaija, Jeremija, Hošea, princip je isti, sve su ostalo nijanse. Suvremeni kršćanski teolozi sve teže nalaze opravdanja za ove tekstove, a svećenici o njima ni ne propovijedaju.

Poželjna žena

A nije teško shvatiti ni kako bi prema Bibliji trebala izgledati idealna supruga: ona prije svega šuti. Nju se ne pita ni hoće li se seksati ni što misli o svemu što joj se dogodilo. 

Njezino je da sve šutke trpi i ne zajebava se okolo. Ako to prekrši, zna se što slijedi. Nemojte se čuditi što i dalje živimo u svijetu u kojemu je normalno da muškarac nasilno – pesnicama, nožem, pištoljem, bombom – riješi svaki problem u odnosima. 

"I djecu ću joj smrću pobiti", veli tako još jedan ljutiti biblijski muškarac. 

Samo što to ovaj put nalazimo u milostivom i ljubavlju prepunom Novom Zavjetu (Otkrivenje, 2.23), a ne u onom Starom, navodno legalističkom. Riječi su pripisane Isusu (ali on ih definitivno nije nikada izrekao).

Još da mi neka vjernica objasni što nju to toliko moćno privlači Bibliji...

Pročitajte više