Doznajemo - Šef HŽ-a pod istragom: Vagone iz starog željeza unajmljivao za višemilijunske iznose!

 

U HRVATSKE ŽELJEZNICE ponovno je ovih dana "upala" kriminalistička policija, a kako doznajemo, predmet njihova istraživanja predsjednik je Uprave HŽ-a Zoran Popovac i njegovo poslovanje. Podsjetimo, bivši se predsjednik Uprave Davorin Kobak i dalje nalazi u istražnom zatvoru, i to još od srpnja prošle godine.

Popovac je rođen u Metkoviću, odakle dolazi i jedan od čelnih ljudi HDZ-a, Luka Bebić, a na vrh HŽ-a došao je u veljači 2009. godine. Do sada su se u mandatu Popovca dogodile tri željezničke nesreće. Među trima nesrećama je i ona u Rudinama u kojoj je poginulo šest osoba, dok je ozlijeđenih bilo 50. Posljednja velika nesreća se dogodila na Glavnom kolodvoru u Zagrebu u kojoj je ozlijeđeno 60 putnika.

Zatražena sva dokumentacija vezana uz Popovca

Popovac se, kako saznajemo, ponajviše istražuje zbog tri sporna posla koja je ugovorio i potpisao dok je bio direktorom HŽ Cargo d.o.o, a navodno su Hrvatske željeznice oštećene za višemilijunske iznose. Kriminalistička policija, osim ta tri slučaja, češlja i sveukupno poslovanje HŽ Carga kada ga je vodio Popovac, a zatražila je svu dokumentaciju za 2008. i 2009. godinu, kao i ugovor o radu za Popovca. Češljaju se i svi poslovi s tvrtkom TD Trast, kao i popusti koje je odobravao Popovac za usluge prijevoza. 

 


No, posao koji bi najviše mogao teretiti Popovca vezan je uz ugovor o najmu vagona s tvrtkom C.I.O.S. za 2007. i 2008. godinu u visini od gotovo pet milijuna kuna, dok je isti ugovor napravio i za 2009. godinu, i to po tržišnim principima, odnosno po višestruko manjim cijenama. Osim cijene najma, sporno je što je Popovac zapravo unajmljivao vagone koje je prethodno HŽ otpisao kao staro željezo!  

Na naš direktan upit o spornoj nabavi vagona Popovac kaže kako je Ugovor o najmu vagona s tvrtkom CIOS sklopljen još 2005. godine, a služe za prijevoz rasute robe kao što je rudača, ugljen, koks i slično.

Popovac: Unajmljivali smo za oko 2 milijuna kuna godišnje

"Godine 2006. cijena je na zahtjev HŽ Carga (tada još dijela Hrvatskih željeznica) smanjena na 16,25 € po vagonu na dan. U prosjeku je u najmu bilo od 40 do 50 vagona, ovisno o njihovoj ispravnosti. Dakle, godišnji najam nije bio 5 milijuna kuna, već oko 2 milijuna. Ugovor je bio na snazi i u 2007. i 2008. godini", odgovorio nam je Popovac na pisani upit Indexa dodajući kako je krajem 2008. došlo do recesije koja se u željezničkom prijevozu očitovala najprije kod prijevoza sirovina za industriju čelika.

"Zbog toga je raskinut ugovor o najmu s CIOS-om, no potpisan je novi ugovor kojim HŽ Cargo više ne plaća najam CIOS-u, ne plaća tekuće održavanje (već to plaća CIOS), ali je u ugovoru ostavljena mogućnost da se CIOS koristi svojim vagonima za izvoz svoje robe (uglavnom starog željeza za Italiju) i pri tome mu HŽ Cargo isplaćuje iznos vagonske najamnine koju Cargo dobije od drugih željezničkih uprava za boravak tih vagona na njihovu području. U 2010. CIOS nije potpisao ugovor jer je procijenio da im se ne isplati raditi s HŽ Cargom pod takvim uvjetima", obrazložio je Popovac ne spominjući kako je riječ o bivšim vagonima HŽ-a.

Vagone otpisane kao staro željezo, Kalmetino ministarstvo vraćalo u promet

Prema dokumentaciji koju posjeduje Index, CIOS je iznajmljivao vagone koje je već prije rashodovao HŽ, riječ je o vagonima koji su otpisani i prodani kao staro željezo u razdoblju od 2002. do 2006. godine, i to tvrtki CIOS na temelju važećih ugovora. Vagone koji su prema mišljenju te tvrtke bili u malo boljem stanju prebacili su u radionicu RPV Slavonski Brod gdje je obavljen investicijski popravak i tako su osposobljeni za promet.

Predmet zanimanja istrage mogao bi biti i podatak kako su zapravo vagoni prošli tehnički pregled. Naime, tehnički pregled od prije nekoliko godina ne obavljaju Hrvatske željeznice nego Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture RH Božidara Kalmete. Umjesto CIOS-a, kao podnositelj zahtjeva za tehnički pregled pojavljuje se tvrtka AB prijevoz. 

Recimo na kraju kako je prema ugovoru iz 2007. godine HŽ isplatio CIOS-u 1,4 milijuna kuna, u 2008. godini 3,6 milijuna kuna, a 2009. godine tek 133.901 kunu. To dokazuje i dokumentacija koju posjeduje Index, a pobija izjavu Popovca za Index da je godišnji najam bio oko 2 milijuna kuna.

Sporna i nabava i kočničkih papuča

Drugi sporan ugovor vezan je uz kupnju kočničkih papuča za potrebe HŽ Carga iz 2008. godine koji je napravljen s jednom tvrtkom iz Slavonskog Broda, prema kojem je navodno direktno oštećen HŽ Cargo za iznos od oko 3,8 milijuna kuna. Na teret Popovcu mogla bi se staviti činjenica da je cijena željeza kada je ugovarana kupnja kočničkih papuča bila manja nego danas. Popovac kaže kako je Upravni sud to već razmotrio.

"Upravni sud je 19. svibnja 2010. donio pravomoćno drugostupanjsko rješenje broj US-7867/2008-9 kojim se u cijelosti odbijaju svi navodi tužitelja tvrtke EUROS protiv Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave klasa Up/II-034-02/034-02/08-01/311. Rješenje je pravomoćno i dokaz je da je taj postupak proveden sukladno Zakonu o javnoj nabavi", kaže Popovac, no policija je, kako saznajemo, bez obzira na to zatražila i tu spornu dokumentaciju.

Popovac nije znao da sklapa poslove sa sumnjivom tvrtkom iz Italije?

Također, na teret Popovca stavlja se i ugovor s tvrtkom Friul Export s HŽ Cargom, i to u vrijeme kada se znalo da je riječ o spornoj tvrtki koja je predmet zanimanja policije u BiH, Srbiji i Sloveniji. Naime, ta tvrtka spominje se u poznatom procesu u Srbiji kada su otkrivene makinacije u Železnicama Srbije, kada su uhićeni bivši direktor Milanko Šarančić i trojica njegovih suradnika. Oni su nezakonito preko posredničke tvrtke nabavili lokomotive i elektromotorne vlakove, čime su oštetili Železnice Srbije za 1,2 milijuna eura. Jedan od posrednika upravo je bila sporna tvrtka Friulexport.

"Posljednji ugovor sa spomenutom tvrtkom bio je potpisan 17. rujna 2007. godine (taj ugovor provodio je HŽ-Hrvatske željeznice holding i njime objedinio potrebe Putničkog prijevoza, Carga, Vuče vlakova i Infrastrukture, a sklopljen je pod brojem 00610-2 od 17. rujna 2007. i to na temelju uredno ovjerenih tehničkih uvjeta i crteža pojedinih pozicija koje su se nabavljale, kao i na temelju provedenih međunarodnih javnih nadmetanja). U tom trenutku nismo imali saznanja o tome da je ta tvrtka predmet zanimanja policije u susjednim državama", kaže danas Popovac o tom slučaju, dodajući da je u skladu sa Zakonom o javnoj nabavi nova Uprava HŽ Carga tražila od HŽ-Holdinga poništenje oduke o odabiru spomenutog ponuđača u novom natječajnom procesu te je Uprava HŽ-Holdinga 16. ožujka 2009. taj prijedlog i usvojila.

Prvi čovjek HŽ-a kaže kako je početkom 2010. HŽ-Vuča vlakova raskinula i posljednji predmetni ugovor s tvrtkom Friulexport. 

Pročitajte više