Elon Musk kreće u najveći podvig u povijesti čovječanstva. Hoće li uspjeti?

Foto: SpaceX/EPA

BIZNISMEN i izumitelj, direktor kompanije SpaceX, Elon Musk najavio je nedavno da bi već u narednim mjesecima mogao početi s testiranjem prototipa svoje rakete Starship kojom planira voditi ljude do Mjeseca i Marsa, ali i na superbrza putovanja s kontinenta na kontinent.

Ako uspije, ljudi će postati stanovnici više planeta

Ako mu sve što je najavio pođe za rukom, bit će to svakako jedan od najvećih pothvata u povijesti čovječanstva – ljudi će za relativno kratko vrijeme postati stanovnici više planeta.

Publici koja se okupila u odjelu kompanije u kojem je sastavljen prototip Mk1, u Boca Chici u američkoj saveznoj državi Teksas, objavio je da će početi s probnim letovima do velikih visina već kroz mjesec ili dva te da će ljudi naprednijim modelima početi putovati već kroz godinu ili dvije.

Starship Mk1 sastavljen u Boca Chici

Povijesni pothvat sa suludim ritmom

Stojeći pred Mk1, na 11. obljetnicu prvog uspješnog leta Falcona 1, prve rakete kompanije Space X koja je stigla do orbite, najavio je:

"Ova stvar će poletjeti, preletjeti do visine od 65.000 stopa, oko 20 kilometara, vratiti se i sletjeti. Dakle, ova golema stvar; bit će uistinu epski vidjeti je kako polijeće i kako se vraća", rekao je Musk.

Nakon Mk1, koji ima tri moćna motora Raptor, krenut će konstrukcije naprednijih verzija Mk2, Mk3, Mk4, Mk5 itd. s više motora. Zanimljivo je da je Musk uveo svojevrsno natjecanje među ekipama koje će ih razvijati u dvama postrojenjima kompanije – u Teksasu i na Floridi.

Mk2 se već gradi u Cape Canaveralu na Floridi, dok će se Mk3 sljedeći mjesec početi graditi u Boca Chici u kojoj je konstruiran i Mk1. Rad na Mk4 krenut će nedugo nakon toga. Musk je objasnio da bi nakon suborbitalnog pokusnog leta Mk1 orbitalni let već sljedeće godine mogao izvesti Mk3 s kompletnim pogonom Super Heavy na tekući metan i kisik.

"Možda može zvučati potpuno ludo, ali..."

"Može zvučati potpuno ludo, no ja mislim da želimo pokušati dosegnuti orbitu u manje od šest mjeseci. Ako se poboljšavanje dizajna i poboljšavanje proizvodnje bude nastavilo eksponencijalno razvijati, mislim da je ta procjena točna s preciznošću od par mjeseci", poručio je.

Za sve pokusne letove, uključujući prvi orbitalni, SpaceX će trebati proizvesti 100 motora tipa Raptor. Ako želi ispuniti postojeći plan da svaki mjesec izvede jedno pokusno lansiranje, trebat će ubrzati njihovu proizvodnju. Trenutno kompanija proizvodi jedan motor svakih osam dana, a ideja je da se u konačnici, zahvaljujući natjecanju među timovima, proizvodi jedan svaki dan.

Oba dijela buduće rakete, koji će zajedno biti visoki 118 metara, dizajnirani su tako da mogu sletjeti i ponovno se koristiti. Zajedno će težiti više od 4000 tona, znatno više od 2300 tona, koliko je težila dosad najveća raketa tipa Saturn koja je ljude odvela na Mjesec.

Motori tipa Raptor

(Pre)ambiciozan vremenski plan – Elonovo vrijeme

Muskove planove ipak treba uzeti s određenom rezervom jer je on poznat po bombastičnim najavama velikih ostvarenja u fantastično kratkim rokovima koji su po njemu čak dobili naziv 'Elonovo vrijeme'. S druge strane, ne može mu se poreći da je većinu svojih fascinantnih, vizionarskih projekata, kao što je stvaranje višekratno upotrebljive rakete, u konačnici ipak ostvario.

Hrvatski stručnjak za svemirska putovanja Ante Radonić kaže da je u tom smislu Musk u novom govoru nastavio sa svojom poznatom tradicijom.

"Koliko god da smo navikli na revolucionarne pothvate Elona Muska, ipak nas iznenađuje koliko je rano najavio orbitalan let novom letjelicom", rekao je Radonić.

"Naime, on bi u roku od dva mjeseca trebao obaviti jedan pokusni let do visine od 20 km letjelicom Starship visokom 50 metara, koja je stvarno prava grdosija. Za njezin let koristit će tri motora tipa Raptor na tekući metan i kisik. Probno uzlijetanje do 150 metara već je odradio s jednim motorom (slika dolje). Posebno je interesantno to što planira odraditi samo par pokusnih letova sa svakom od verzija do visine od 20 km i potom odmah krenuti na pripreme za let do orbite. To me jako čudi jer za orbitalni let mora napraviti prvi stupanj rakete koji će biti širok čak devet metara. Ako mu to uspije, bit će to nevjerojatna stvar. To je njegov najambiciozniji pokušaj da napravi raketni sustav veći od svega što je do danas napravljeno", kaže Radonić.

Pokusni let na 150 m

Najbrži put do kolonizacije drugih planeta

Starship s pogonom Super Heavy, mase oko tri milijuna kg, trebao bi imati čak 37 motora tipa Raptor i potisak sličan kao 42.000 mlaznih motora – bit će to najmoćnija raketa u povijesti. Trebao bi moći prevoziti 100 ljudi i golemi teret od oko 100 tona do Mjeseca, Marsa ili čak dalje u Sunčevom sustavu. Kada stigne do orbite, uz pomoć letjelice tankera moći će ponovno napuniti spremnike gorivom za nastavak putovanja. Odatle će moći odlaziti do konačnih destinacija jer neće morati svladavati Zemljinu gravitaciju. Na odredištima će se ponovno moći puniti metanom za povratak. Tako barem najavljuje Musk.

Prvi putnici bit će japanski milijarder i grupa umjetnika

Muskov prvi putnik bit će japanski milijarder Yusaku Maezawa koji sa sobom na put oko Mjeseca 2020-ih planira povesti skupinu umjetnika. Umjetnici iz raznih područja, okupljeni iz raznih dijelova svijeta, po povratku bi trebali stvoriti nešto inspirirani letom. Za sada nije objavljeno koliko je za to platio u obliku pomoći za razvoj Starshipa.

Musk od utemeljenja kompanije SpaceX 2002. godine uporno ponavlja da je njegov glavni cilj omogućiti čovječanstvu da postane vrsta koja će nastanjivati više planeta.

"To je najbrži put prema samoodrživom gradu na Marsu", rekao je u subotu objašnjavajući dizajn Starshipa, odnosno sustav koji je nazvao Interplanetary Transport System kojem je cilj kolonizacija Marsa.

Muskov odgovor na kritike da bježi od problema na Zemlji

Muska su u prošlosti često kritizirali da je opsjednut putovanjem do Marsa, dok na Zemlji ima toliko problema koje bi trebalo rješavati. Pred publikom u Chica Boci pokušao je odgovoriti na te kritike:

"Postoje brojne nevolje u svijetu, naravno, te stvari su važne i mi ih trebamo riješiti. No također trebamo stvari koje će nam omogućiti da budemo uzbuđeni što smo živi, koje nas čine sretnima kada ujutro ustanemo i zagrijavaju nas za budućnost tako da mislimo da će ona biti sjajna. Istraživanje svemira jedna je od takvih stvari."


Umjetnička vizija: Starship bi trebao moći ići na udaljene planete

Nove tehnologije i novi dizajn za nove izazove

Musk je ovom prilikom također predstavio neke važne promjene u tehnologiji i dizajnu Starshipa. Primjerice, odlučio je raditi s nehrđajućim čelikom umjesto s ugljikovim vlaknima. Jedan od razloga je cijena. Naime, ugljikova vlakna koštaju oko 130.000 dolara po toni, dok ista težina čelika košta oko 2500 dolara. Većina tog materijala u konačnici propadne tijekom obrade za potrebe dizajna letjelice. Naime, za izgradnju vanjske oplate rakete treba mnogo više materijala nego što ona na kraju teži. Muskovi stručnjaci smatraju da čelik, iako je mnogo teži od ugljikovih vlakana, ima i neke druge prednosti. Posebno se to odnosi na njegovu veliku otpornost na izuzetno niske temperature tekućeg metana i kisika te istovremeno na visoke temperature koje se razvijaju prilikom ulaska u atmosferu. Starship će na područjima koja će biti izložena najvišim temperaturama ipak biti optočen pločicama stakla otpornog na ekstremno visoke temperature. Kada su u pitanju svemirski letovi, cijene transporta kilograma tereta obično su puno važnije i veće od cijena kilograma materijala koji se koriste za konstrukciju. No kada većina materijala koji se koristi otpadne prilikom 'rezbarenja' složenog dizajna te kada postoje druge prednosti materijala, onda se računica može promijeniti u korist težih materijala.

Radonić tumači da je Musk odustao od ugljikovih vlakana jer je zaključio da će brže napredovati ako ih zamijeni dvostrukim stijenkama od nehrđajućeg čelika.

"On računa da će čelik biti čvršći na velikim hladnoćama i vrućinama. To mu je jako važno jer će letjelice koristiti tekući kisik i metan na niskim temperaturama. Musk smatra da povećanje u težini zbog ove zamjene neće biti osobito veliko. Trebat će ipak vidjeti kako će se u stvarnosti ponašati jer će on između stijenki uvesti i hlađenje, najvjerojatnije metanom, za potrebe ponovnog ulaska u atmosferu. Praksa će pokazati kako će se taj sustav ponašati prilikom ulaska u atmosferu", tumači Radonić.

Ako uspije, ponizit će velike svjetske svemirske agencije

Radonić ističe da Musk planira vraćati i prvi i drugi stupanj rakete.

"No, jedno je vratiti samo pogonski, prvi dio, a drugo je iz orbitalne brzine vratiti na Zemlju drugi stupanj koji bi u budućnosti trebao prevoziti teret i putnike. Treba se sjetiti Space Shuttlea koji je bio zamišljen da bude višekratno upotrebljiv i jeftiniji, a na kraju uopće nije bio jeftiniji od drugih sustava. Bio je izuzetno kompliciran. Može se dogoditi da će Musk naići na određene zapreke koje njegov projekt mogu odgoditi za više godina. Ako se to dogodi, možda će ponovno morati mijenjati dizajn. No, ako mu uspije, bit će to stvarno nešto fenomenalno. Primjerice, NASA na svoju raketu, koju radi s Boeingom, troši silne milijarde dolara, a ta raketa stalno kasni i u konačnici neće biti ponovno upotrebljiva. To što Musk planira napraviti neusporedivo je naprednije od onoga što radi NASA kada je u pitanju transport velikih tereta. Ako uspije, NASA će ispasti jadna sa svojim sustavom Space Launch System. Europska svemirska agencija (ESA) sa svojom raketom Arianne također je daleko od SpaceX-a."

Radonić: Dajem mu nešto više od 50% šanse

Naš popularizator istraživanja svemira kaže da vjeruje da su šanse da će Musk uspjeti ipak solidne.

"Imam određene rezerve, no vjerujem da bi u roku od nekoliko godina mogao uspjeti. Dajem mu preko 50% šanse da će uspjeti u nekoliko godina, no moguće je i da će se pojaviti neke zapreke u razvoju tih letjelica", zaključio je Radonić.

NASA-a predbacuje Musku kašnjenja u isporukama za nju

Zanimljivo je da je NASA predbacila Musku to što izlazi sa svojim ambicioznim planovima za Starship, dok istovremeno kasni s isporukom sustava koje je obećao napraviti za agenciju.

NASA-in administrator NASA Jim Bridenstine nedugo prije konferencije u Boca Chici objavio je tvit u kojem je poručio da se nada da ga entuzijazam koji pokazuje u konstrukciji Starshipa neće odvratiti od narudžbi koje SpaceX duguje američkoj svemirskoj agenciji, a koje kasne godinama.

 

 

"NASA očekuje da vidi iste razine entuzijazma usredotočenog na ulaganja američkih poreznih obveznika. Vrijeme je za isporuku", poručio je Bridenstine.

Musk je odgovorio tvitom u kojem je objasnio da raketa Starship i pogon Super Heavy povlače manje od 5% resursa kompanije SpaceX.

"Naši resursi pretežno odlaze na Falcon i Dragon, posebno na Dragon s posadom", naglasio je južnoafričko-američki milijarder.

Pročitajte više