Evo što bi Domovinski pokret učio našu djecu

Foto: Index

Opsežni program Domovinskog pokreta posebno je fokusiran na obrazovni sustav. U tom su programu iznijeli niz, kako kažu, nepravilnosti u udžbenicima koje se tiču učenja o Domovinskom ratu i "komunističkoj diktaturi" te će to, kako često ističu, biti jedna od najbržih promjena kada i ako dođu na vlast. 

Posebice se to odnosi na udžbenike iz povijesti, na koje se više puta obaziru u svom programu, a podsjetimo da je upravo koncem prošle godine Ministarstvo obrazovanja povuklo udžbenik "Zašto je povijest bitna 4", na koji se, među ostalima, žalila i Željka Markić. Sada taj udžbenik u svom programu spominje i Domovinski pokret. 

Oni smatraju da nastavnim sadržajima treba jačati nacionalnu svijest i nacionalni ponos. Pregledavanjem programa Domovinskog pokreta našli smo i dio u kojem se Domovinski pokret zalaže za to da i učenici pripadnici nacionalnih manjina polaze nastavu na hrvatskom jeziku te da programi vezani uz njihovu nacionalnu pripadnost budu izvanškolske aktivnosti. 

Našli smo još nešto zanimljivo kad je riječ o reformi obrazovnog sustava, a to su zakonski određene terenske nastave po Hrvatskoj i dijaspori. 

"Komunizam je bio diktatura" 

Potencijalnim dolaskom na vlast Domovinski pokret posebno će obratiti pozornost na obrazovni sustav, a kako se da iščitati iz programa, najviše na udžbenike iz povijesti jer to ih, kako kažu, "posebno zabrinjava". Upravo su zabrana određenih udžbenika iz povijesti i ispravak prema njima netočnih informacija, među kojima se komunizam ne spominje kao diktatura, jedan od segmenata koje se najviše spominje u ovom dijelu.  

Smatraju i da se u trenutnim hrvatskim udžbenicima prikazuje kriva slika o Hrvatskoj u Drugom svjetskom ratu, Domovinskom ratu i u vrijeme "komunističke diktature". Dodaju da je potrebna i "kroatološka analiza udžbenika".

"DP izražava izrazitu zabrinutost dvjema činjenicama u nastavnim programima srednjoškolskog obrazovanja, a to su sadržaji udžbenika iz povijesti na nacionalnoj razini i paralelni obrazovni programi u područjima obuhvaćenima mirnom reintegracijom", stoji u programu. 

Naime, u DP-u smatraju da obje situacije čine gotovo nepopravljivu štetu čitavom hrvatskom narodu i njegovoj budućnosti s obzirom na to da s jedne strane cijela populacija kroz obavezno školovanje ne dobiva istinite informacije i pravu sliku o položaju Hrvatske ni u Drugom svjetskom ratu, ni u Domovinskom ratu, ni u razdoblju, kako kažu, "komunističke diktature". 

Smatraju da se, s druge strane, pripadnicima srpske nacionalne manjine dopušta da generacijama uče još više iskrivljenu povijest bez gotovo ikakve mogućnosti da putem medija, za koje kažu da također ne prenose istinite podatke u dovoljnoj mjeri, ili na bilo koji drugi način "spoznaju tu zabludu na kojoj su obrazovani".

Obavezna nastava na hrvatskom jeziku i kroatološka analiza udžbenika 

Iako tvrde da je u skladu s civilizacijskim dosezima njegovati kulturu i običaje svih nacionalnih manjina te da je potrebno zalagati se da se isto osigura hrvatskim manjinama u drugim zemljama, smatraju da programe za provedbu takvih aktivnosti treba organizirati kao izvanškolske aktivnosti nakon redovite nastave po hrvatskom obrazovnom programu, odnosno u slobodno vrijeme.  

"Osnivanje povjerenstva koje će ubrzano raditi na reviziji humanističkog dijela sadržaja u svim udžbenicima koji su danas u upotrebi u hrvatskim školama, kako onim osnovnim tako i srednjim. Osnivanje povjerenstva koje će izvršiti kroatološku analizu udžbenika i publikacija u Republici Srbiji kao i priručnika srpske nacionalne manjine u Hrvatskoj", stoji u njihovom programu.

Posebno će obratiti pozornost na reviziju udžbenika iz povijesti, a moguće je i ukidanje dijela tih udžbenika. "Potrebno je poticanje nacionalne svijesti i nacionalnog ponosa" 

Smatraju da je potrebno ukidanje paralelnih obrazovnih programa u Hrvatskoj. U cijelom programu u nekoliko navrata posebno ističu reviziju svih obrazovnih programa i udžbenika iz povijesti i drugih predmeta koji "stvaraju neistinitu sliku o stvarnoj povijesti Hrvatske". 

Kao mjeru za poboljšanje nastavnih programa, između ostalog, najavljuju poticanje nacionalne svijesti i nacionalnog ponosa kroz obrazovne programe od, primjerice, starog hrvatskog jezika i pisma i općenito doprinosa Hrvata u kulturi i znanosti pa do tiska inkunabula i drugo. 

To će, najavljuju u svom programu, provesti kroz izvještaje o prekidu provođenja paralelnih obrazovnih programa u školama na području obuhvaćenom mirnom reintegracijom te izvještajima o reviziji sadržaja udžbenika iz povijesti i srodnih predmeta, a po potrebi će doći i do ukidanja udžbenika. 

Zabranit će i dio lektira koje smatraju spornima    

Domovinski pokret će, što je poznato od ranije kada su prošle godine tražili zabranu određenog dijela lektire zbog "propagiranje seksualne ideologije i sotonizacije", tražiti ukidanje određenih lektira. I u programu su se osvrnuli upravo na lektire. 

>> DP želi zabranu autora u školama zbog "seksualizacije djece". Spominju Sotonu

"Glede lektirnih djela trebalo bi jasno propisati koja djela mogu biti uvrštena na popis kako obaveznih, tako i izbornih djela", stoji u programu DP-a. 

Kako Zakon o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu propisuje da sastav stručnih povjerenstava koja daju mišljenje o uvrštavanju udžbenika u Katalog odobrenih udžbenika mora biti tajan, iz DP-a smatraju da bi trebalo voditi računa o utvrđivanju odgovornosti članova stručnih povjerenstava koji daju mišljenje da se određeni udžbenik uvrsti u Katalog odobrenih udžbenika, posebice ako se u tom udžbeniku utvrdi netočan sadržaj. Na koji način će se određivati tko će biti članovi tih stručnih povjerenstava, nije objašnjeno. 

"Treba voditi računa o odabiru članova stručnih povjerenstava kako isto ne bi bilo u koliziji sa zakonom koji regulira ovo područje. Primjer je udžbenik za 4. razred gimnazije 'Zašto je povijest važna? 4' koji je povučen u tijeku školske godine te isti mora odmah biti zamijenjen drugim udžbenikom iz Kataloga namijenjenim za rad u 4. razredu gimnazije", piše u njihovom programu.

"Otklonit ćemo greške i krivotvorenja"  

I ponovno se spominje revizija udžbenika te njihova izmjena. "Osnivanje povjerenstva koje će ubrzano raditi na reviziji humanističkog dijela sadržaja u svim udžbenicima koji su danas u upotrebi u hrvatskim školama, kako onim osnovnim tako i srednjim. Osnivanje povjerenstva koje će izvršiti kroatološku analizu udžbenika i publikacija u Republici Srbiji kao i priručnika srpske nacionalne manjine u Hrvatskoj.  

Nakon obavljenih analiza objavit će se detaljni izvještaj na osnovu kojega će se poduzimati mjere otklanjanja očitih grešaka i svjesnih krivotvorenja, a uz to radit će se na zaustavljanju svojatanja hrvatskih kulturnih sadržaja u Srbiji i Crnoj Gori", piše u programu DP-a.

Zabranjen udžbenik na koji se žalila Željka Markić  

Udžbenik koji spominju u svom programu zabranjen je koncem prošle godine kada se na dio njegovog sadržaja, između ostalih, žalila i Željka Markić. Naime, ona i nekolicina povjesničara i političara ocijenili su da je "posebno problematičan" dio udžbenika u kojem se prikazuje razdoblje stvaranja Republike Hrvatske, prvog hrvatskog predsjednika Franju Tuđmana i Domovinski rat. 

HDZ-ovka Marijana Petir također se žalila kako se u udžbeniku djecu pogrešno uči da bl. Alojzije Stepinac nije rehabilitiran. 

Kao sporni dio udžbenika ravnatelj Hrvatskog memorijalno-dokumentacijskog centra Domovinskog rata Ante Nazor na portalu narod.hr spomenuo je naslov "Stvaranje Republike Hrvatske", ispod kojeg je stavljena slika Milke Planinc, a nije spomenuto da je "pobuna dijela građana srpske nacionalnosti tijekom kolovoza 1990. protiv legalne hrvatske vlasti", koja se naziva "balvan revolucija", bila oružana. 

Također su zamjerali što udžbenik ne spominje "Ustavnu odluku o suverenosti i samostalnosti Republike Hrvatske" smatrajući da je trebalo "jasno navesti i da se zbog isključive velikosrpske politike rat nije mogao izbjeći".

Naknadno je urednik portala historiografija.hr, povjesničar i docent na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu Branimir Janković nazvao vijest o povlačenju udžbenika skandaloznom. 

"Svima je naravno jasno da se iza pozivanja na pogreške u udžbeniku, dovođenja u pitanje stručnosti recenzenata i sl. zapravo radi o sprečavanju drugačijih pogleda na očito strogo propisana tumačenja Domovinskog rata i nekih drugih tema iz hrvatske povijesti", rekao je istaknuvši da je proglašavanje određenih tumačenja povijesti praktički nepodobnim i time sprječavanje pluralizma pogleda na povijesne kontroverze ne samo protivno povijesnoj znanosti nego i demokratskom društvu. 

Domovinski pokret ranije je predlagao predmete kratke obuke u školama. Zbog cajki predlagali još jedan predmet   

Zamjenik predsjednika Domovinskog pokreta Mario Radić ranije je isticao da u program škola treba uvrstiti i predmet kratke obuke. 

"Ne smijemo dozvoliti da u slučaju nekakve ratne ugroze naša djeca budu topovsko meso", poručio je Radić prije nekoliko mjeseci. 

Na tom predmetu bi, prema njihovom prijedlogu, djeca dobila osnovnu obuku, naučila rastavljati pušku i gađati, a nakon toga bi trebalo uvesti obvezni vojni rok od 60 dana.  

Uz izmjene lektira i sadržaja određenih udžbenika, posebice onih iz povijesti, Domovinski pokret u nekoliko je navrata isticao uvođenje drugih predmeta kojima bi se djecu učilo o hrvatskoj kulturi, tradiciji i nematerijalnoj kulturnoj baštini, a sve je započelo nakon rasprodanih nekoliko koncerata srpske pjevačice Aleksandre Prijović i ostalih njezinih sunarodnjaka u Hrvatskoj. 

Zakonsko određivanje ekskurzija po Hrvatskoj i dijaspori 

Uz reformu obrazovnog sustava, u dijelu programa DP-a koji se odnosi na kulturu, pod nazivom "Kultura - Novi hrvatski kulturni imaginarij", predviđa se uvođenje zakona o ekskurzijama studenata i učenika koje će se provoditi po Hrvatskoj i dijaspori. 

"Tematska razrada sustava đačkih i studentskih ekskurzija i stvaranje zakonske osnove na kojoj će se održavati i financirati stručni posjeti đaka i studenata u sklopu terenske nastave hrvatskim gradovima i područjima, kao i hrvatskoj dijaspori, tijekom školovanja", stoji u programu DP-a. 

Pročitajte više