Hrvatska ne kontrolira trećinu svog teritorija!

HRVATSKA Carina nema ni jedno plovilo, pa je tako trećina hrvatskog teritorija, odnosno more, potpuno bez carinskog nadzora. Izravni rezultat takvog stanja niz je afera sa sumnjivim plovilima  odnosno jahtama koje koriste hrvatski gospodarstvenici kao i mnoge poznate osobe.  Među rijetkima su one vijesti da je carina svojedobno oduzela jahtu Zdravku Mamiću ili kada se to dogodilo srpskom tajkunu Željku Mitroviću, no činjenica je da je na moru sasvim nesređeno stanje.

Carina: Nemamo svoja plovila

Kako je moguće da carina ne kontrolira hrvatsko more, što je izuzetak od svjetskih običaja (valja izuzeti Italiju koja ima drugačiji sustav nadzora) upitali smo u Ministarstvu financija te u samoj Carini.

"Iako Carinska uprava trenutno ne posjeduje vlastita plovila za provođenje samostalnog nadzora, carinski nadzor i carinske provjere provode se redovito u suradnji s drugim tijelima državne uprave koja imaju ovlasti na moru, koristeći se pritom njihovim plovilima. Pa je tako Carinska uprava član Središnje koordinacije za nadzor i zaštitu prava i interesa Republike Hrvatske na moru putem kojega se redovito mjesečno planiraju i organiziraju aktivnosti s Ministarstvom obrane Obalnom stražom, Ministarstvom unutarnjih poslova - Upravom za granicu - Pomorskom policijom, Lučkom kapetanijom", odgovorili su nam u Carini.

Carina mora ići kamo hoće, a ne da ih se voza okolo kako drugi žele

No, prema čelniku Nezavisnog sindikata carinika Hrvatske Željku Popoviću, činjenica da Carinu "vozaju" umjesto da ona određuje rute kako bi se kvalitetno odradio posao, zapravo je dokaz korupcije i korupcijskog sustava.

"Carinici patroliraju zajedno s policijom i kapetanijom, ali isključivo onamo kamo ih oni vode, to znači da carina nema vlastitu koordinaciju i organizaciju, koja bi trebala biti nezavisna od bilo kojeg drugog tijela. Policija kontrolira ljude, a carina robu, to je odvojeni posao koji se mora voditi odvojeno da ne bi došlo do zlouporaba, odnosno, kontrola iz jednog centra nije dobra zbog mogućih namještanja i zlouporaba", tvrdi Popović navodeći niz primjera vezanih za zlouporabu plovila koji po njemu dokazuju da je postoje povlašteni i zaštićeni.

Nešto je još trulo u Carini, a to nije Barišić


"Neovisna carina koja ima sudske ovlasti nije poželjna na moru, a to je sve prepisano još od Jugoslavije. Carina bi inače trebala kontrolirati ZERP i gospodarski pojas", smatra Popović.

No da je nešto do sada zaista bilo trulo u Carini, osim činjenice da ju je godinama vodio notorni Mladen Barišić, dokazuje i činjenica kako će hrvatski carinici ipak u skoro vrijeme dobiti vlastita plovila i to pred sam ulazak Hrvatske u Europsku uniju.

S Europskom unijom doći će i plovila za Carinu

"Osigurana je i nabava 4 komada patrolnih brodova namijenjenih aktivnostima carinskog nadzora na moru, kao i 6 komada patrolnih riječnih brodova za aktivnosti nadzora na unutarnjim plovnim putovima, odnosno rijekama. U tijeku je postupak izrade brodova čija se isporuka očekuje do kraja tekuće godine", kažu nam u Carini dodajući kako će se novac za plovila osigurati putem projekta europskog fonda IPA 2007.

No, kako je zapravo do sada Carina radila na moru, nema službenih pokazatelja. Naime, kada smo upitali koji su zapravo najveći uspjesi Carine u obalnom pojasu u posljednjih pet godina, kao i na moru, nismo dobili odgovor.

Carina: Nemamo podatak koliko smo posla obavili na moru


"Kada govorimo o rezultatima rada carinske službe tada ih ne razdvajamo na kontinentalni i obalni jer su isti nastali predanim radom carinskih službenika na cjelokupnom carinskom području, no dijelimo ih prema vrstama počinjenja nezakonitog dijela", kažu nam u Carini dodajući da je Carinska uprava provela ukupno 685 nadzora, pri čemu je u 39 slučaja utvrđena nepravilnost te je izvršen naknadni obračun carinskog duga u ukupnom iznosu od 28.900.000,00 kuna.

Prema glavnom sindikalistu Carine, sve je to zapravo premalo te nije postojao sustav nagrade za carinike koji bi otkrivali veće količine švercane robe.

"Naši carinici otkrivali su neovlašteno postupanje, ali nisu bili nagrađeni, već sasvim suprotno, bili su zbog toga degradirani, šikanirani, diskriminirani, jer mafijaški procesi ne žele neovisno izvršno tijelo sa sudskim ovlastima, posebno ne na moru, koje je zapravo glavni pravac šverca velike količine oružja, droge i svega drugoga", ističe Popović koji dodaje da nije čudno da je zapravo monitorig rada carinske službe obavljen od od strane predstavnika carinskih tijela Austrije.

Sanader, Barišić i Hypo banka


Naime, u sklopu pregovaračkog procesa Austrijanci su imali poseban monitoring nad carinom, a dio propisa izravno je prepisan iz njihovog zakona, iako oni nemaju more.

"Obučavanje Hrvatske carine podređeno je projektima vezanima za Hypo aferu, gdje je sve bilo podređeno tome, pa čak i carinska služba Hrvatske", smatra Popović dodajući da je mnogo puta kao predstavnik sindikata to pitanje postavio osobama iz Ministarstva financija i Carinske uprave, no nije dobivao odgovor.

"Ivo Sanader, kao i njegov prijatelj, bivši ravnatelj Carine, zapravo otkrivaju što se iza svega toga događalo i zašto ujedno nema postupaka razrađenih u carini za more, kao ni carinskog nadzora na moru. To su koruptivni procesi velikog 'Hypo' projekta kojem još ne znamo krajnje dimenzije, ali uočavamo da se iza toga krije najveća pljačka od vladavine Turaka na ovim prostorima", zaključuje Popović.

Popović: Predsjedniče, pomozite nam vratiti more

Inače, ovaj sindikalist se već dva puta obratio predsjedniku Ivi Josipoviću moleći ga za pomoć ne bi li se u budućnosti carinski postupak vezao i za morski dio, a ne samo kopneni.

"Trebamo Vašu pomoć kako bi se prepisani Carinski zakon (u kojemu nema mora ni pomorstva) i propisi doneseni na temelju njega uskladili našem stanju i našim potrebama, uskladili s pomorskim  državama gdje je razvijena tradicija, na bazi svih postupaka u pomorstvu kao temeljem i početkom modrene međunarodne trgovine i temeljnim izvorom međunarodnog trgovačkog prava, na kojima je definirana Svjetska trgovinska organizacija, a ne austrijskim, pa bi onda tim propisima bio reguliran i pomorski promet, a ne promet rijekom Rajnom, kako je to slučaj u sadašnjem trenutku u našem Carinskom zakonu", navodi se u pismu Popovića predsjedniku Josipoviću.

Pročitajte više