Inspekcija zatvara restorane pod raznim izlikama. Pričali smo s vlasnicima

Foto: Marko Lukunić, Duško Jarmaz/PixsellMiranda Cikotic/PIXSELL Marko Lukunic/PIXSELL

ZBOG epidemije koronavirusa tisuće ugostitelja zatvorilo je svoje lokale jer nisu mogli financijski izdržati teret krize, no dio ugostitelja nastavio je raditi dostave i davao mogućnost da kupci sami preuzmu hranu ispred lokala, što je Krizni stožer u uputama i dozvolio. Međutim, inspekcija je prije mjesec dana počela zatvarati takve lokale. Index je razgovarao s ugostiteljima iz Rijeke čije je objekte inspekcija zatvorila prije mjesec dana pod raznim izlikama, a razgovarali smo i s Vedranom Jakominićem, članom Upravnog odbora Udruge Glas poduzetnika i potpredsjednikom Nacionalne udruge ugostitelja.

On je za Index rekao da su državni inspektori na 30 dana zabranili rad i zapečatili preko 20 restorana u Zagrebu, Rijeci i Splitu zbog izdavanja hrane ispred restorana na ulici ispred ili na poslužnom prostoru, dok istovremeno restoran u saboru radi na isti način.

"Mi smo kontaktirali Ministarstvo turizma i od njih dobili odgovor koji glasi: "Naručitelj može naručenu hranu osobno preuzeti na pragu objekta ili u njegovoj neposrednoj blizini." Dakle ugostitelji koji su radili na takav način su zatvoreni", rekao je za Index Jakominić.

Jakominić: Prije mjesec dana je inspekcija krenula u zatvaranje objekata, a sad je krenuo novi val zatvaranja

Ovakav postupak inspektora će, smatra, uzrokovati još nekoliko stotina nepotrebno izgubljenih radnih mjesta.

"Prije mjesec dana su inspektori krenuli sa zatvaranjem ugostiteljskih lokala, samo u Rijeci su ih zatvorili šest prije mjesec dana, a prije pet dana je krenuo novi val zatvaranja lokala. Prvo su zatvorili ugostiteljske objekte po Rijeci, a sad i po drugim gradovima kao što su Zagreb i Split. Mi smo znali za 20-ak objekata, a Andrija Mikulić, glavni državni inspektor, rekao je da su zatvorili ukupno 31 od 35.000 objekata. Međutim, nije rekao da većina tih objekata ionako ne radi, vlasnici su ih sami zatvorili u tijeku epidemije", naglasio je Jakominić.

Što se tiče zatvaranja od strane inspektora, navodi kako su npr. jedan objekt zatvorili jer su davali hranu na prozoru objekta. U drugi je objekt došla inspektorica i zamolila radnika da je pusti unutra da se ugrije.

"Ovaj je pogriješio što ju je pustio, no dosta objekata su zatvorili bez razloga. Volio bih da netko kaže: "Ups, pogriješili smo." Čak je manje bitno tko je pogriješio, bilo bi korektno da kažu poništit ćemo rješenja o zatvaranju i donijeti jasna pravila, da ugostitelji znaju kako smiju raditi", rekao je Jakominić.

"Komunalni redar je trebao upozoriti Tekku"

Navodi kako je razočaravajuće sad gledati cjelokupnu situaciju koja se otkrila kad su zatvorili zagrebački restoran Tekka radi stola koji je postavljen na javnu površinu.

>>Inspektorat je zatvorio Tekku zbog visokog stola

"To je bio posao komunalnog redara da upozori restoran da tamo ne smiju staviti stol, a ne da odmah dođe inspekcija i zatvori restoran i napiše kaznu za koju sam čuo da je 30.000 kuna. Ljudi se boje kako dalje raditi i smiju li i dalje prema pravilima ljudima predavati hranu ispred restorana. Što se tiče minimalnih tehničkih uvjeta, činjenica je da saborski restoran radi upravo tako, daju ljudima hranu na poslužnom prostoru. Ako oni tako rade, zašto ne mogu i ostali. Saborski restoran i dalje radi", kazao je Jakominić za Index.

Navodi i kako puno ljudi u javnoj upravi radi od kuće, a siguran je da oni u tom radu od kuće ne udovoljavaju tim minimalnim tehničkim uvjetima koji su određeni za rad od kuće.

Pitali smo ga što bi dalje savjetovao ugostiteljima budući da su isti u panici, o čemu smo jučer pisali.

>>Ugostitelji u panici zbog zatvaranja restorana

"Savjetovao bih da rade najbolje što mogu, ako bude kakvih problema, da ne budu preplašeni i pozivam ih ovim putem da se jave nama ili udruzi ugostitelja. Svi radimo u zajedničkom interesu. Ovi koji su prije mjesec dana zatvoreni, sutra bi se trebali otvoriti, no i oni bi trebali dobiti poništenje kazne, naravno, osim onih koji su zaista napravili grešku", kazao je na kraju Jakominić.

Riječki ugostitelj: Prije mjesec dana su mi zatvorili fast food jer smo ljudima dali da preuzmu hranu ispred objekta

Razgovarali smo s dvoje riječkih ugostitelja čije je lokale inspekcija zatvorila prije mjesec dana.

Vlasnik fast food objekta iz Rijeke rekao nam je da ga je inspekcija zatvorila na 30 dana.

"To se dogodilo u subotu 21.3., bio sam revoltiran tom odlukom, no tad je javnost po portalima reagirala neprijateljski prema vlasnicima restorana pa nismo izašli u javnost kako bi zaštitili pozitivne odnose s kupcima, no sad vidim da je to bila greška, trebali smo odmah reagirati. Naš ugostiteljski objekt su zatvorili, iako smo se strogo držali uputa Stožera. Mi smo mali fast food, imamo samo jedan ulaz i pregradili smo ga. Nije se moglo ući i preko tog improviziranog pulta smo izdavali hranu za van i za dostave", kazao nam je riječki ugostitelj.

Ispričao je postupak inspektorice koja ih je zatvorila.

"Inspektorica je mimo pulta ušla u lokal, djelatnik ju je zamolio da izađe van, no ona je donijela odluku da je ipak pronašla način da uđe i na temelju toga zapečatila lokal. Kazna nam je bila zatvaranje lokala na 30 dana, zatim 5000 kuna za pravni objekt i 3000 kuna za mene kao odgovornu osobu. To nam je odredila bez ikakve rasprave i objašnjavanja te rekla da se žalimo ako želimo", kazao nam je vlasnik fast fooda.

Boji se opet otvoriti

Navodi kako je tad vidio da su zapečatili još neke lokale, dok neke nisu.

"Uglavnom svi mi manji koji smo zatvoreni, sve su zatvorili na isti način u 20 minuta. Nemam ništa protiv inspektora, no znamo da su zatvarali po nečijem nalogu da nas moraju zatvoriti pod svaku cijenu. Pozatvarali su nas male, a nama je i s dostavom promet pao 80 posto. Ostali smo raditi tek tako da možemo dati neku potporu i plaću radnicima, da smanjimo minus da im možemo dati plaću, da radnici ne završe na ulici. Rad je ionako bio potpuno neisplativ, no neki moraju platiti podstanarstvo, neki imaju kredite", kazao nam je riječki ugostitelj.

Sutra bi, navodi, mogao otvoriti restoran, ali se boji.

"Ne znam po kojim pravilima da ga opet otvorim jer sam i prvi put radio po pravilima Stožera pa su nam zatvorili objekt i nanijeli mi ogromnu neugodnost. Nikad me u životu nitko nije zatvorio, ovo je katastrofa, ne znam hoću li otvoriti. Ne mogu plaćati kazne i da mi opet netko dođe i zatvori me. Tražit ću ih napismeno pod kojim uvjetima da radim i pozvati ih da provjere. Ovaj restoran u Zagrebu su zatvorili na dva dana, a nas na 30 i pretrpjeli smo veliku štetu, tko će nama nadoknaditi što nismo radili?" ispričao nam je riječki ugostitelj.

Vlasnica ugostiteljskog objekta: Zatvorili su mi objekt i dali 20 minuta da iznesem svu hranu

Razgovarali smo i s vlasnicom fast fooda iz Rijeke, koji je inspekcija također zatvorila prije 30 dana. Kaznu nije dobila, ali je kažnjena sa zabranom rada od mjesec dana. Ona nam je ispričala što se njoj dogodilo.

"Taj dan je inspekcija zatvorila 6 fast foodova u Rijeci. Taj dan su mi radile dvije cure u objektu i onda sam dobila poziv inspektorice da dođem. Čim sam došla, jedna me inspektorica dočekala ispred objekta, a druga je bila unutra i nešto zapisivala. Rekli su mi da moram odmah zatvoriti lokal i pitala sam u čemu je problem. Rekli su mi da mi vrata objekta ne smiju biti otvorena. Ali nama ionako nitko nije ulazio jer nismo dopuštali ljudima da ulaze, vrata su bila otvorena da ide zrak. I druga stvar im je bila sporna što je dvoje ljudi došlo ispred objekta po hranu", započela je priču za Index.

Ispred objekta su imali dvije stolice samo, bez stola, i tamo bi ljudi koji su naručili hranu, istu i preuzeli.

"Inspektorica mi je rekla i da u papirima ne piše da smijem imati dostavu, međutim nama su u ovih 11 godina koliko imamo fast food bile sve moguće inspekcije, od porezne, turističke, sanitarne i mi smo oduvijek imali dostavu i nitko nam nikad nije rekao da je ne smijemo imati. I rekla sam inspektorici da nam u rješenju o radu ne piše da ne smijemo imati dostavu. Mi smo se pridržavali svih uputa Stožera i bila je dozvoljena dostava i preuzimanje hrane ispred fast fooda tako da mi nije jasno zašto su nas zatvorili", kazala nam je Riječanka.

"Tražit ću od inspekcije da mi daju napismeno kako smijem raditi i tek ću onda otvoriti"

Navodi kako je pitala inspektoricu može li je upozoriti, na što joj je ona, kaže, odgovorila da je mora zaključati i da mora dobiti kaznu.

"Molila sam je da nas ne zatvaraju, radili smo onako kako su rekli, nismo imali stolove, no inspektorica je bila neugodna, dala mi je 15 minuta da svu robu izvadim van pa sam je tražila da mi daju više jer nisam u tako kratkom vremenu to mogla odraditi pa su me pustili drugi dan da iznesem robu. Kasnije sam dobila rješenje o zatvaranju, ali ne i novčanu kaznu, međutim već mi je bila velika kazna to što 30 dana nisam mogla raditi", kazala je ona.

Navodi kako joj danas istječe rok o zatvaranju i da bi sutra mogla opet otvoriti fast food, no ona ga još neće otvoriti jer se boji da bi je opet mogli kazniti.

"Tražit ću od inspekcije da mi daju napismeno kako smijem raditi i tek ću onda otvoriti", kazala nam je.

Index je poslao upite Ministarstvu turizma i Državnom inspektoratu o tome kako ugostitelji smiju raditi i što će biti s onima za koje se utvrdi da ih je inspekcija bez razloga zatvorila na mjesec dana. Odgovore ćemo objaviti kad ih dobijemo.

Želite li momentalno primiti obavijest o svakom objavljenom članku vezanom uz koronavirus instalirajte Index.me aplikaciju i pretplatite se besplatno na tag: koronavirus

Index.me aplikaciju za android besplatno možete preuzeti na ovom linku, dok iPhone aplikaciju možete preuzeti ovdje.

Pročitajte više