Japanci će u nedjelju vjerojatno birati već poznato - Koizumija

JAPANSKO biračko tijelo u nedjelju će se, pred teškim izborom glasovati za dugo vladajuću stranku sastavljenu od reformista i pasivaca ili pokloniti povjerenje još neiskušanoj oporbi koja obećaje stvarne promjene, vjerojatno odlučiti za već poznato.

Predizborna ispitivanja ukazuju naime da bi većina birača mogla glasvoati za opciju manjeg rizika i tako omogućiti popularnome premijeru Junichirou Koizumiju i njegovoj Liberalno-demokratskoj stranci (LDP) uvjerljivu pobjedu na prvim općim izborima otkako je preuzeo dužnost 2001.

Bude li tako, Koizumi će krenuti u novi mandat nastavljajući svoje reforme dodatnim kresanjem javne potrošnje, privatizacijom vladinih korporacija i sanacijom nagriženih državnih banaka.

"Budu li rezultati kakvi se očekuju, ostvarit će se nešto bolji napredak u reformama, ali ne i veliki korak naprijed", drži Yasunori Sone, profesor političkih znanosti na Sveučilištu Keio u Tokiju.

U vladajućoj koaliciji, uz LDP su i njegovi koalicijski partneri - Novi Komeito, stranka koja uživa potporu nekih osam milijuna birača budista i za koju neki analitičari tvrde da bi mogla biti ključna za ishod izbora. Druga u koaliciji je Nova konzervativna stranka.

LDP je vladao Japanom gotovo pola stoljeća a jezgro njegovih birača su poljoprivrednici, mali poduzetnici i građevinske tvrtke. Velik dio njih protivi se reformama.

U oporbenom bloku glavna je Demokratska stranka (DPJ), a partneri su joj manja Komunistička stranka i sasvim mala Socijalnodemokratska stranka.

Od svog osnutka 1996. Demokrati, koje vodi karizmatični Naoto Kan, nadaju se da će njihov politički manfiest koji zagovara slabljenje birokracije u politici i veću autonomiju lokalne vlaste - uvjeriti birače da su kadri za stvarne promjene.

Prvi put u izbornoj kampanji svaka je od stranaka objavila svoj manifest u kojem je podrobno predstavila svoja obećanaj.

Demokrati su tako obećali da će iz poreza na dodanu vrijednost financirati porast izdvajanja za mirovine što je odgovor na starenje japanskog društva. DPJ obećava i smanjenje projekta javnih radova za 10 posto te besplatnu vožnju autoputevima.

Posebno je pitanje ovih izbora kako privući žensko biračko tijelo.

Analize pokazuju da žene ne vide velikih razlike između Koizumijeva LDP-a i Kanova DPJ-a.

U naporima da privuče upravo taj dio birača DPJ je unajmio američku marketinšku tvrtku koja bi mu trebala pomoći u jačanju imagea njezinih kandidata. Tvrtka Fleishman-Hillard savjetovala je tako kandidatima da podšišaju dugu kosu, pripaze da uvijek imaju svježi dah, da redovito peru kosu i da se smiju prirodno.

Takvo nešto novo je za japanske političare navikle na crna bezlična odijela.

Profesor masmedija Akira Fujitake sa sveučlilišta Gakushuin ocijenio je kako, unatoč činjenici što bi stranački manifesti trebali biti u središtu općih izbora, stvarnost pokazuje da će Koizumi i Kan odmjeriti snage u njihovu šarmu i izgledu.

Pročitajte više