Poslovanje banaka: Izgubili ste posao i redovna primanja? OK, podižemo vam kamatu kredita!



POSLOVANJE banaka u posljednje vrijeme često je na udaru kritika s argumentom da iskorištavaju krizu i rast nezaposlenosti kako bi još više zaradili. Tako je samo rijetke iznenadio podatak da su banke u Hrvatskoj prošle godine ostvarile ukupnu dobit prije oporezivanja u iznosu od 4,6 milijardi kuna, što je gotovo devet posto više nego u 2009. godini.

Banka će se raspitati jeste li posao izgubili svojom krivicom!?

Kako banke iskorištavaju vremena kada sve više ljudi ostaje bez redovnih primanja najbolje nam je objasnila naša čitateljica, inače dugogodišnja klijentica Hypo banke, a koja je prije tri godine uzela nenamjenski gotovinski kredit. Onog trenutka kada je ostala bez posla, banka ju je obavijestila da joj podiže kamatnu stopu kredita sa 7,99 posto na 11,99 posto bez obzira što kredit vraća bez kašnjenja.

Iz banke su nam objasnili kako je to sasvim normalno te da su spremni na ustupke, ali tek nakon što provjere je li klijent "svojom krivicom ostao bez posla"!? Iako priča zvuči sasvim nevjerojatno, riječ je o stavci ugovora o kreditu.

"Bez obzira na nezaposlenost, svoju ratu kredita uredno otplaćujem bez kašnjenja i nemam nikakvih dugovanja po kreditu. Netko normalan, kao npr. ja, bi zaključio da s tim nema problema i da će po pitanju banke i kredita sve biti u redu", priča nam naša čitateljica koja je ostala bez posla prije tri mjeseca dodajući kako je zapravo u našoj državi rijetko što normalno pa je tako bankama dopušteno haračiti "kako znaju i umiju".

Nema primanja na tekućem? Podižemo vam kamatu za 4 postotna boda

Naime, nakon što je banka registrirala da na njen tekući račun više ne pristiže novac, čitateljica je dobila obavijest banke da mora preusmjeriti primanja na tekući račun otvoren u Hypo Alpe-Adria-Bank d.d. Zagreb te ukoliko to ne učini da će kamatu kredita od 7,99 posto povećati na 11,99 posto. Banka se pozvala na stavku ugovora o kreditu u kojem stoji da ukoliko korisnik kredita prestane primati svoja primanja na račun otvoren u Hypo Alpe-Adria-Bank d.d. banka je ovlaštena kamatnu stopu uvećati za 4 postotna boda.


Čitateljica se e-mailom obratila banci odnosno referentici za kredit navodeći da je trenutno nezaposlena, bez prava na primanje naknade od HZZ-a te da nije promijenila banku i tekući račun za primanja kao i da joj je jedini tekući račun koji ima u Hypo banci. 



"Jednostavno sam objasnila sam da nemam primanja", kaže nam čitateljica dodajući kako se sporna stavka kredita odnosila na zaštitni mehanizam banke da klijent ne prijeđe u drugu banku i otvori glavni račun za primanja u drugoj banci te da za vrijeme otplate kredite bankari upravo s tom bankom. No, sljedećeg dana naša čitateljica doživjela je neugodno iskustvo.

Kao da nezaposleni nisu već dovoljno jadni

"Sljedeći dan me ta ista referentica nazvala i objasnila da banku ne zanima zašto na moj tekući račun ne stižu primanja, nego da oni postupaju samo u skladu s Ugovorom o kreditu koji sam potpisala", kaže nam ogorčeno čitateljica koja ne može i dalje vjerovati da se ovako nešto događa. Kaže kako i dalje uredno otplaćuje ratu kredita, no nije sigurna hoće li i dalje to moći kada banka podigne kamatu.

"Banka sebi daje za pravo da nezaposlenima, kao da već nisu dovoljno jadni što su uopće nezaposleni, uvećavati kamatu za kredit sa 7,99 posto na 11,99 posto - i to samo zato što su nezaposleni bez prava naknade sa HZZ-a. Jesam li ja luda ili je to totalno beskrupulozno legalno kamatarenje", pita se naša čitateljica.


Kada smo kontaktirali banku, za njih je sve bilo regularno i zapravo problem ne postoji. Tvrde kako klijente koji su ostali bez posla - posebno prate.

Hypo banka: Izlazimo klijentu u susret

"Ukoliko klijent informira banku da je izgubio posao i da nema primanja banka ne povećava odmah kamatnu stopu već klijentu izlazimo u susret i pratimo njegovo stanje par mjeseci kako bi mu omogućili da se oporavi", kaže nam Igor Vukasović, direktor Odnosa s javnošću Hypo Alpe Adria Banke, dodajući kako je zapravo nenamjenski kredit s kamatnom stopom od 7,99 posto među najpovoljnijim kreditima na tržištu te je vezan uz status klijenta te paket usluga čime
klijent ostvaruje mogućnost na nižu kamatnu stopu.

"Intencija spomenutog članka ugovora nije da se klijentu onemogući uredno plaćanje rata, već da se zaštite prava i benefiti na koje pravo imaju klijenti banke te da se spriječi zlouporaba povoljnih kreditnih uvjeta", kažu u banci dodajući da o svemu detaljno obavještavaju svoje klijente na transparentan način.

Neka se javi, dogovorit ćemo nešto!?

No, na pitanje što se zapravo događa kada klijent ostaje bez posla, odnosno bez redovnih primanja, banka zapravo nema odgovor već pozivaju klijente da se obrate službenicima u banci te kažu kako će oni ispitati je li klijent svojom krivicom ostao bez posla!?

"Ukoliko je riječ o konkretnom slučaju, možete klijenta informirati da nam se obrati ili nam poslati njegove podatke i banka će ga kontaktirati, sagledati njegovu situaciju te ako se ustanovi da klijent nije svojom krivnjom ostao bez posla nećemo automatski kamatnu stopu korigirati na više", kažu na kraju u banci.

Pročitajte više