Prometni stručnjaci: Motociklistima treba smanjiti PDV na zaštitnu opremu

Ilustracija: MUP

SUDIONICI stručnog skupa posvećenog smanjivanju stradavanja biciklista, mopedista i motociklista, održanog danas na zagrebačkom Fakultetu prometnih znanosti, predložili su da se u cilju poboljšanja sigurnosti tih prometnih skupina uvede obavezno korištenje kompletne opreme, ali i da se smanji ili ukine PDV na zaštitnu opremu, uključujući kacigu, zaštitno odijelo, rukavice, čizme i štitnike.

Postojeći zakon propisuje da mopedisti i motociklisti tijekom vožnje moraju imati zaštitnu kacigu koja je homogolirana i propisno pričvršćena na glavi, a u suprotnom im slijedi kazna od tisuću kuna i isključivanje takvog vozača ili putnika iz prometa.

Darko Grac iz službe za sigurnost cestovnog prometa u Ravnateljstvu policije naglašava kako bi svaki odgovoran mopedist i motociklist trebao imati i motociklističku jaknu, hlače, štitnike za laktove i koljena i drugu opremu koja ga može prilikom pada sačuvati od težeg ozljeđivanja.

Lani poginulo 59 motociklista

Prošle godine poginulo je 59 mopedista i motociklista, odnosno devet više nego godinu ranije. Lani su također poginula 22 biciklista, jedan manje nego 2017.

Kritična dob kad je riječ o motociklistima je od 30. do 40. godine. Tako je svaki četvrti poginuli bio u toj dobi, kazao je Grac.

Prema podacima koje je iznio, mopedisti i motociklist skrivili su više od polovine svih nesreća (51,7 posto), a kad se gleda broj nesreća s poginulim osobama, skrivili su ih 66 posto, odnosno dvije trećine svih nesreća u kojima su sudjelovali. U tim nesrećama je poginulo 37 osoba.

Stalni sudski vještak Goran Husinec, koji dvadesetak godina analizira prometne nesreće, rekao je da su one neizbježne koliko god ljudi pazili.

"Kažemo da se motoristi dijele na dvije skupine, oni koji su pali i oni koji će pasti, što govori samo po sebi da je vožnja na dva kotača opasna i da moramo svi biti svjesni rizika."

Dobra zaštitna oprema

Husinec kaže kako je primijetio da se posljedice mogu barem malo ublažiti ako motociklist ima dobru zaštitnu opremu.

Problem je što je zaštitna oprema skupa pa ljudi kupuju kacige loše kvalitete, sa slabim vizirima, i jakne bez zaštite.

Husinec napominje da oprema napreduje iz dana u dan, jakne imaju zaštitu za kralježnicu i laktove, dok je čizma važna jer sprječava pucanje zglobova.

Prometni stručnjak Željko Marušić također se zalaže za ukidanje PDV-a na zaštitnu opremu, a drži da bi se to moglo povezati s kulturom vožnje pa da se vozačima bez prekršaja u prošloj godini vrati taj iznos PDV-a.

"Zamislite koliko je liječenje jedne mlade osobe šteta za društvo, zato je višestruko bolje uložiti u zaštitnu opremu, a savjetujemo da se za motocikle snažnije od 50 kilovata propiše da se uz kacigu koristi kompletna zaštitna oprema”, rekao je.

Upozorio je da se od 2017. do 2018. broj poginulih na vozilima s dva kotača povećao sa 69 na 78, a njihov udio u ukupno poginulima u cestovnom prometu s 20,8 na 24,6 posto.

Dakle, svaki četvrti poginuli u cestovnom prometu stradao je na dva kotača, premda je njihov udio, računajući ukupno prevezene osobe i prijeđene kilometre, tek oko jedan posto.

25 puta pogibeljnije

Iz toga statistički proizlazi da je vožnja na dva kotača (na biciklu, mopedu ili motociklu) ne 25 posto, nego 25 puta pogibeljnija nego na četiri kotača.

Marušić kaže da motociklisti u pravilu svaki dan krše prometne propise i voze prebrzo, a uz to često i obijesno. To je pitanje i prometne kulture, a kod mladih vozača temperamenta, hormona i dokazivanja.

Roditeljima stoga savjetuje da ni u kojem slučaju, primjerice, kao dar za maturu, djeci ne kupuju skuter jer je to često prva rata za pogreb. Bolje pričekati ako osoba želi kupiti motocikl da ga sama zaradi, kaže Marušić.

Nadležne je pozvao da se uvede obveza korištenja kompletne opreme, a ne samo kaciga.

Problem zaštitnih ograda

Po njegovom zapažanju u Hrvatskoj postoji još jedan problem, a to su zaštitne ograde koje nisu prilagođene motociklistima.

Imali smo nedavno slučaj pogiblje policajaca koji bi, da su zaštitne ograde bile niže, vjerojatno preživio s lakšim ozljedama.

Kad motociklist s dobrom opremom klizi po asfaltu i ako ima sreću da ga ne pogodi drugo vozilo, on će praktično proći ili bez ozljeda ili s malim ozljedama, ali ako tijelo sklizne ispod ograde, tada ga masakrira vertikalni noseći stup, upozorava Marušić.

Drži kako je potrebno spustiti zaštitne ograde na razinu da se tijelo ispod ne može podvući.

Pročitajte više