Radovi i gužve na dvije iznimno prometne ceste kod Zagreba. Zašto ne rade noću?

Foto: Google maps, Screenshot

NETOM nakon uskrsnih blagdana na jednoj od najprometnijih dionica u Hrvatskoj, na dijelu zagrebačke obilaznice koja potpada pod autocestu A3, počeli su radovi koji su uzrokovali kolone i do deset kilometara i totalni prometni kolaps.

>> FOTO I VIDEO Kolaps na autocesti oko Zagreba, kolone su sve duže

Iz Hrvatskih autocesta kažu da će raditi sve dane u tjednu, uključujući blagdane i praznike, i to isključivo za vrijeme dnevne vidljivosti. Noćnih radova neće biti jer se, kako su nam objasnili iz HAC-a, radi o linijskom gradilištu ukupne dužine gotovo 30 kilometara, zbog čega nije moguće osvijetliti cijelo gradilište za obavljanje noćnih radova.

Kažu i da je tehnički neizvedivo izvođenje geodetskih radova, radova frezanja, ugradnje stabilizacije i asfaltiranja u režimu noćnog rada.

HAC: Ograničeni smo periodima za izvođenje radova

Mnogi se pitaju zašto su radovi započeli baš sada, dan nakon završetka blagdana, kada se mnogi ljudi vraćaju s odmora. Evo što kažu iz HAC-a:

"S obzirom na ograničeni vremenski period u kojem se radovi mogu izvoditi, a to se odnosi na nemogućnost izvođenja u vrijeme zimske službe od 1. studenog do 1. travnja te u vrijeme turističke sezone od 15. lipnja do 15. rujna, Hrvatske autoceste moraju u periodu od 1. travnja do 15. lipnja te u periodu od 15. rujna do 1. studenog izvesti gotovo sve planirane radove izvanrednog održavanja", rekli su za Index.

Foto: Google maps, Screenshot

Na pitanje zašto se radovi odvijaju istodobno, kažu da su, uz prometno opterećenje te starost preko 40 godina ovih dionica, dodatno nastala određena oštećenja uzrokovana potresom, što je pokazala i studija Građevinskog fakulteta.

"Hrvatske autoceste prijavile su projektni prijedlog pod nazivom Sanacija oštećenja od potresa na dionicama autoceste A3 na poziv Ministarstva mora prometa i infrastrukture za dodjelu bespovratnih financijskih sredstava iz Fonda solidarnosti Europske unije. Projektna prijava je odobrena te je u tijeku sklapanje Ugovora o dodjeli bespovratnih financijskih sredstava.

Upravo zbog potresom uzrokovanih oštećenja uspjelo se za ovu sanaciju ishoditi oko 30 milijuna eura iz Fonda. Što zbog oštećenja, ali i EU sredstva koja se trebaju potrošiti do 30. lipnja, radove nije bilo moguće odgoditi", kažu.

Iz Hrvatskih autocesta također poručuju da ulažu znatne napore pri organizaciji gradilišta i radova, a samim tim i u vođenju prometa, tako da se u vrijeme blagdana i praznika uklanja postavljena privremena regulacija prometa i osigurava maksimalna protočnost.

Poručuju i da, s obzirom na vrlo opsežnu i kompleksnu obnovu te vrlo zahtjevnu privremenu regulaciju prometa, ne mogu pustiti promet po gradilištu sve dok radovi ne završe u cijelosti. Uz povoljne vremenske uvjete, rok izvođenja radova na dionici između čvora Jakuševec-čvora je 50 dana, dok je na dionici naplatna postaja Zagreb istok-čvor Križ rok izvođenja 90 dana, uključujući sve dane u tjednu.

Preporuka je koristiti alternativne pravce

Evo što su nam još poručili:

"Kako smo već naveli, zbog prometnog opterećenja, gdje je na zagrebačkoj obilaznici, dionici između čvora Jakuševec i Kosnica prosječni godišnji dnevni promet veći od 56.000 vozila, dok je na dionicama između NP Zagreb istok i čvora Križ više od 31.000 vozila, tijekom izvođenja radova promet će biti otežan.

Foto: Google maps, Screenshot

Međutim, u samoj fazi izvođenja radova, a već od idućeg tjedna, na obilaznici promet će se voditi s po dvije sužene trake u svakom smjeru, što će u odnosu na ovotjednu regulaciju povećati protočnost prometa.

Na dionici autoceste A3 između Naplatne postaje Zagreb istok i čvora Križ, a po uspostavi konačne faze privremene regulacije prometa, promet će se voditi s po jednim prometnim trakom za svaki smjer kretanja vozila. Ujedno, za promet će biti zatvoren silazni krak čvora Ivanić-Grad, iz smjera Zagreba za NP Ivanić-Grad (obilazni pravac će biti preko čvora Dugo Selo) te ulazni krak čvora Ivanić-Grad, iz NP Ivanić-Grad u smjeru Lipovca (obilazni pravac će biti preko čvora Križ).

Svim korisnicima koji svakodnevno koriste Zagrebačku obilaznicu preporuka je koristiti alternativne pravce."

Prometni stručnjak o kolonama: Išlo se na minimiziranje negativnog učinka radova na autocesti

Prometni stručnjak Marko Ševrović kaže da je ovo dosad najveća prometna regulacija u Hrvatskoj i da je u vrijeme najveće kolone zastoj bio sat vremena, što, smatra, nije strašna situacija. 

"U prometu se obično vide samo loše stvari. Ljudi ne razumiju da je moglo biti puno gore da se radilo o nekom drugom periodu. Išlo se na minimiziranje negativnog učinka. Čekalo se da prođe Uskrs pa da se krene s radovima. Oni su vrlo opsežni i napravljeni su u vrijeme kada je gužva puno manja. Da se radilo o bilo kojem drugom trenutku, gužva bi bila puno veća. Nju se jednostavno prilikom ovakvih radova ne može izbjeći.

Potrebno je postaviti oko 4000 prometnih znakova te 25 kilometara zaštitne ograde. Njih prevoze stotine šlepera. Ovo je vrlo kompleksan građevinski pothvat pa je nemoguće organizirati sve u svakom detalju. Privremene linije među kojima se ljudi voze treba precrtati. Sve to iziskuje puno posla. Kada se sva signalizacija postavi, bit će puno lakše.

Ljudi ovakve gužve jednostavno moraju prihvatiti. Napravljeno je sve da se gužve od sljedećeg tjedna smanje. Sve bi trebalo biti u redu kada se postavi sva regulacija", kaže.

Foto: Tomislav Miletić/PIXSELL

Oni krajnje nestrpljivi, kojih je na dionici u utorak bio priličan broj, u nekoliko su navrata izlazili iz kolone te vozili zaustavnim trakom koji je predviđen za hitne prijevoze. Ševrović kaže da je cijela regulacija dogovorena s hitnim službama te da se, ako se ljudi budu pridržavali ograničenja brzine, ne bi trebala dogoditi nijedna veća nesreća.

"U slučaju da dođe do nesreće, moglo bi biti problema. Hitne službe će sigurno moći doći do mjesta nesreće. Ja sam jučer vidio minimalno tri presretača na tom području, što znači da je policija vrlo ozbiljno shvatila zadatak kontrole prometne situacije", kaže.

Osvrnuo se i na noćne radove i mogućnost izbjegavanja prometnog kolapsa: 

"Potrebno je postaviti privremenu zaštitu koja može bliještati i smetati vozačima. Uostalom, teško je postaviti radnike da rade tijekom noći pa da po takvim uvjetima pored njih jure auti sa 150 kilometara na sat.

Ukoliko se ljudi budu pridržavali prometne signalizacije i ograničenja brzine, zastoja neće biti. Sigurno će kroz nekoliko sljedećih dana doći do lakše prometne nesreće zbog koje će izbiti katastrofalne gužve. To je za očekivati, a dogodit će se ili zbog nepoštovanja ograničenja brzine ili nepoštovanja prometne signalizacije", zaključuje Ševrović.

Pročitajte više