Slovenija: Rop i Janša nude različite razvojne modele

Aktualni slovenski premijer Anton Rop i njegov glavni konkurent za mjesto mandatara nove vlade, predsjednik Slovenske demokratske stranke (SDS) Janez Janša ponudili su tijekom izborne kampanje različite modele smanjivanja nezaposlenosti, pri čemu je simboličku ulogu odigrala "Renaultova" tvornica automobila u Novom mestu.

Janšini stručnjaci prihvatili su mišljenje Jože Mencingera, stručnjaka za makroekonomiju, po kojem je 40 milijuna eura državne subvencije za francusku tvrtku preskup način dobivanja novih 700 radnih mjesta u Sloveniji. Taj novac bilo bi bolje plasirati u nekoliko poduzetničkih "inkubatora" kakve preporučuje Europska unija, drže Janšini stručnjaci.

Ropovi ekonomisti pak tvrde da državna subvencija u tvornicu automobila može osigurati, za cijeli južni dio Slovenije, nekoliko tisuća radnih mjesta u automobilskoj i pratećoj industriji, te da su Janšini poduzetnički "inkubatori" kule u oblacima.

U pitanjima budućeg razvoja gospodarstva, još veće nesuglasje između Janše i Ropa, koji simboliziraju desni i lijevi politički centar, odnosi se na investicije.

Janša je u kampanji kritizirao sadašnju vlast jer kadrovski i financijski monopolizira velika javna poduzeća poduzeća a koči malo poduzetništvo i ne uspijeva privući strane investicije tipa greenfield.

Rop je odgovorio da Janša želi u Sloveniju uvesti neoliberalizam koji zapadne konzervativne stranke preporučuju samo istočnim nerazvijenim zemljama, te tako pretvoriti državu u pokusni laboratorij i uvesti poreze koji bi izazvali velika socijalna raslojavanja.

Oporbeni čelnik na to je odgovorio da je socijalna raslojenost u Sloveniji vrlo velika i da su za nju krive dosadašnje vlade liberalnih demokrata.

Preniska razina stranih investicija jedna je klasičnih primjedbi koje se pojavljuju u međunarodnim izvješćima o Sloveniji.

Nedovoljne strane investicije Mencinger je primjerice godinama tumačio željom da se sačuva "obiteljsko srebro", odnosno da se najbolja poduzeća ne prodaju strancima. Poznata je izreka vodećeg slovenskog menadžera i direktora "Mercatora" Zorana Jankoviča: "Ako se već privatizira, onda bolje da se proda Janezu nego Johannu ili Johnu".

Većina velikih, ali i uspješnih tvrtki, među njima i trgovački lanac "Mercator", u većinskom su vlasništvu različitih paradržavnih fondova.

Nakon velikih rasprava o ekonomskom nacionalizmu i globalizmu, belgijskoj skupini KBC prije dvije godine prodana je jedna trećina Nove Ljubljanske banke (NKB), švicarskom Novartisu prodan je "Lek", a kranjski proizvođač pneumatike i gumenih proizvoda "Sava" prodan je američkom "Goodyearu".

Nacionalni Telekom i dalje je u državnom vlasništvu iako se o privatizaciji govorilo godinama, a tumači se da se od toga odustalo jer su cijene dionica telekom poduzeća u međuvremenu drastično pale i nema interesa.

Dokazujući u Sloveniji popularnu tezu o sposobnosti za izvoz investicija i znanja na jugoistok, Telekom Slovenije je sa svojim poduzećem za mobilnu telefoniju "Mobitel" pokušao konkurirati za treću mobilnu telefoniju na Kosovu, ali unatoč potpori države i diplomacije nije uspio.

Da bi se u gospodarskom razvoju približila europskom prosjeku Slovenija mora modernizirati svoj razvojni koncept i povećati ulaganja u znanje, drže mnogi stručnjaci.

(Hina) xfl ybs

Pročitajte više