Spremaju se tužbe nakon rješenja AZOP-a koje je išlo u prilog bankama

Foto: Fah

NAJVEĆI broj građana pogođen je nezakonitom obradom osobnih podataka koja rezultira sustavnim maltretiranjem dužnika na mobitel i zato nije prihvatljivo da se nadzorno tijelo nije ozbiljnije pozabavilo ovim pitanjem, rekao je za Index stručnjak za GDPR i izvršni direktor udruge Politiscope Duje Prkut. 

>> Banke neće biti kažnjene zbog curenja osobnih podataka, AZOP obustavio nadzor

Prkut je za Index komentirao odluku Agencije za zaštitu osobnih podataka (AZOP) od prije par dana, koja je odbacila prijavu protiv 10 banaka zbog sumnje da su trećim osobama, bez znanja njihovih bivših i aktualnih klijenata, proslijedile odnosno prodale osobne podatke. 

Banke su davale podatke koji nisu bili nužni za naplatu duga 

Nakon što je AZOP dva puta kaznio utjerivače dugova zbog curenja osobnih podataka, i to višemilijunskim kaznama, odlučio je da neće kazniti i banke jer su utjerivačima dugova davale osobne podatke koji nisu bili nužni za naplatu duga. No, krenimo redom. 

U svibnju prošle godine AZOP je kaznio B2 Kapital jer se vani našao 181.641 zapis koji sadrži ime i prezime, OIB, datum rođenja, adresu stanovanja te druge osobne podatke. Kazna je iznosila 2.2 milijuna eura. AZOP je kaznio s 5.7 milijuna eura i EOS Matrix nakon što je iz te tvrtke procurilo više od 181 tisuće osobnih podataka, a među njima su i podaci par stotina maloljetnih osoba.

No, postavljalo se pitanje odakle utjerivačima dugova osobni podaci koji nisu nužno vezani uz naplatu duga, kao što su brojevi telefona na koje su utjerivači dugova zvali i maltretirali svoje dužnike. AZOP je prvotno tvrdio kako su banke davale podatke koji nisu bili nužni za otplatu duga, no kasnije je uvažio tvrdnju banaka da su imale "legitiman interes". 

Oštećeni su svi oni kojima su prava garantirana GDPR-om

U razgovoru za Index Duje Prkut smatra kako su ovakvom odlukom oštećeni svi oni kojima su prava garantirana GDPR-om te da državni regulator, u ovom slučaju  AZOP, nije obavio svoj posao. 

"Svi smo kroz medijske natpise upoznati s time da agencije na vrata šalju agente, da se kontinuiranim pozivima uznemiravaju dužnici, i to sve s ciljem izazivanja stresa i pritiska kako bi čim prije izvršili naplatu dugovanja. Neki dužnici su maltretirani pozivima neposredno nakon smrti bračnog partnera", kaže Prkut u razgovoru za Index, dodajući da su neki morali promijeniti broj mobitela jer su pozivi bili neizdrživi. 

Nekima su zvali članove šire obitelji, naglašava Prkut, dodajući da su se gotovo svi nadali da će se AZOP u nadzoru agencija za naplatu potraživanja ozbiljnije pozabaviti i ovim nezakonitim praksama. No, to je izostalo. 

"Iz javno dostupnih informacija o rješenju kojim se izriču kazne agencijama za naplatu potraživanja jasno je da se ovim pitanjem nisu bavili. Ako ne tada, nadali smo se da će pitanje nezakonite obrade broja mobitela, koja je dovela do ozbiljnih kršenja prava i sloboda dužnika, detaljno preispitati barem u nadzornom postupku AZOP-a prema bankama. No, vidimo da ni to nije slučaj". ističe Prkut. 

Nakon upozorenja nisu smjeli više zvati

Naime, Prkut kaže da nije jasno kako je bez ikakve sankcije prošla tvrtka koja je nezakonito odabrala pogrešnu pravnu osnovu za obradu podataka. 

"Ova nezakonitost u obradi podataka je u konačnici rezultirala time da su ispitanici izloženi dugotrajnom stresu i maltretiranju koje ne prelazi samo granice prihvatljivosti već prelazi i granice ukusa. No, važnije od toga, uskraćena su im i prava garantirana GDPR-om", ističe Prkut, dodajući da, ako pravna osnova za obradu broja mobitela nije izvršenje ugovora već legitimni interes, onda svaki ispitanik ima pravo podnošenja prigovora na obradu tog podatka. 

"Drugim riječima, svaki dužnik je mogao reći: 'Molim vas, nemojte me više zvati', a agencije su to morale i poslušati. Ova priča ne smije ovako završiti i neće. Udruga Politiscope će u ime oštećenih ispitanika pokrenuti postupke pred Agencijom za zaštitu osobnih podataka, ali i pred hrvatskim sudovima", naglašava Prkut u razgovoru za Index. 

Sustavno maltretiranje dužnika

Kako je rekao, najveći broj građana pogođen je upravo nezakonitom obradom koja rezultira sustavnim maltretiranjem dužnika na mobitel i zato nije prihvatljivo da se nadzorno tijelo nije ozbiljnije pozabavilo ovim pitanjem. 

"Kao opunomoćenici dužnika dostavit ćemo predstavke zbog kojih će konačno biti proveden nadzor nad stvarnim praksama obrade osobnog podatka broja mobitela, odnosno praksama nazivanja dužnika. Pozivamo sve dužnike koji su bili uznemiravani pozivima i na druge načine da nam se obrate mailom i priključe ovoj kolektivnoj akciji", zaključuje na kraju Prkut. 

Pročitajte više