Stanari nebodera u Zagrebu već dva mjeseca imaju vodu punu olova i željeza

Foto: Index

Voda u novim cijevima nebodera na adresi Prisavlje 6 u Zagrebu sadrži povećane količine željeza i olova te nije dobra za konzumaciju. Problem sa zdravstveno neispravnom vodom u neboderu traje od listopada. O neispravnoj vodi u tek promijenjenim cijevima izvijestio nas je jedan od stanara. Kako je ispričao, promjena cjevovoda za toplu vodu odvijala se u rujnu.

Prvo su se stanari morali tuširati hladnom vodom jer su se radovi na revitalizaciji toplinske mreže razvukli, a nakon što su stavljene nove cijevi, uslijedile su loše vijesti. Primjer iz nebodera s Prisavlja pokazuje da, ako se dogodi zagađenje vode teškim metalima, taj problem može trajati mjesecima. Oni koji su trebali reagirati na vrijeme i riješiti problem to nisu učinili, pa stanari od listopada kupuju flaširanu vodu.

Po onome što tvrdi Hrvatski zavod za javno zdravstvo (HZJZ), upravitelj nebodera Zapad-stan d.o.o. nije reagirao na vrijeme i sukladno zakonu, unatoč nalazima iz listopada da u vodi ima prekomjernih količina olova i željeza. Upravitelj tvrdi da je tražio preporuke HZJZ-a što s vodom još u studenom.

Upravitelj je, kaže nam, reagirao 20. prosinca i tog dana tražio mišljenje Stručnog vijeća, zbog čega je sazvan hitan sastanak u neboderu između upravitelja, suvlasnika, predstavnika HZJZ-a i predstavnika HEP Toplinarstva.

Također, pitanje je kako su se olovo i željezo našli u novim, tek postavljenim cijevima.

"Kako je moguće da je voda puna olova ako su cijevi promijenjene?"

"Radovi su se odužili, pa su se stanari morali tuširati u hladnoj vodi iako nije više bilo vrijeme za tako nešto. Nakon dovršenih radova stanovnici zagrebačkih nebodera na Prisavlju su primijetili da im je voda mutna prilikom korištenja (pogotovo kad se koristi u većim količinama).

Na zahtjev predstavnika stanara voda je predana na ispitivanje. U nalazu vode pronađene su previsoke količine željeza i olova. HZJZ nije učinio ništa po pitanju toga da obavijesti korisnike smiju li tu vodu koristiti.

Kako je moguće da je voda puna olova ako su cijevi promijenjene? Bilo bi poželjno provjeriti vodu na svim lokacijama na kojima su mijenjane cijevi", rekao nam je stanar.

Upozorenje upravitelja nebodera

Upravitelj stambenog nebodera na Prisavlju 6, tvrtka Zapad-stan d.o.o., obavijestio je stanare tek 20. prosinca da voda u zgradi nije adekvatna za konzumaciju.

U pisanoj obavijesti u neboderu naveli su da su ih suvlasnici tijekom listopada i studenog izvijestili da je voda iz slavine nakon promjene cijevi mutna. Nakon što su uzorci vode odneseni na analizu, rezultati su pokazali povećanu količinu željeza i olova, navodi Zapad-stan u obavijesti. Zahtjev za uzorkovanje vode poslan je 23. listopada.

"Molimo da zbog opreza ne konzumirate vodu iz slavine, niti da ju koristite za kuhanje, već da koristite isključivo flaširanu vodu. Više puta smo zatražili pisano očitovanje i upute HZJZ-a o tome na koje se sve načine može koristiti kontaminirana voda, odnosno je li sigurna za higijenu, pranje posuđa i odjeće, no do pisanja ove obavijesti nismo zaprimili odgovor te nažalost ne možemo dati vlastito očitovanje može li se voda upotrebljavati u navedene svrhe", stoji u obavijesti upravitelja zgrade od 20. prosinca.

Na kraju obavijesti navodi se da će suvlasnici i stanari biti obaviješteni ako Zapad-stan zaprimi nove informacije od nadležnih tijela.

Upravitelj nebodera: Ovako specifični problemi događaju se rijetko u stambenim zgradama

Pitali smo upravitelja nebodera Zapad-stan otkad se javljaju HZJZ-u tražeći pomoć i savjete i je li bilo dosad ovakvih ili sličnih slučajeva. Rekli su nam da je 20. prosinca stigao mail HZJZ-a kojim su informirani da će se 21. prosinca održati hitna sjednica kako bi se izdala uputstva za korištenje vode.

Tvrtka kaže da je već 28. studenog, nakon dostavljenih izvješća o stanju vode, tražila pisanu preporuku o korištenju vode koja je proglašena "nesukladnom".

Navode da su 1. prosinca HZJZ-u poslali požurnicu za dostavu pisanih preporuka i da su 4. prosinca komunicirali s HZJZ-om vezano uz zahtjev za ispitivanje vode na još nekoliko drugih lokacija, što obavlja HEP Toplinarstvo. Upravitelj tvrdi da je 20. prosinca HZJZ-u poslao još jednu požurnicu za dostavu preporuka.

"Pored toga, radi dobivanja traženih podataka, telefonskim putem smo ih kontaktirali mi, predstavnik suvlasnika te dvoje zainteresiranih suvlasnika u nekoliko navrata. U recentnoj praksi nismo imali ovakvih slučajeva, uz napomenu da nismo niti imali potrebe komunicirati s HZJZ-om jer se ovako specifični problemi na stambenim zgradama događaju vrlo rijetko", govore iz tvrtke Zapad-stan.

Dogovoreno je čišćenje spremnika toplinske stanice

"Jučer je održan sastanak u zgradi između djelatnika HEP Toplinarstva, predstavnika suvlasnika, upravitelja Zapad-stana te sanitarnog inspektorata, koji trenutačno službenim putem uzima uzroke vode.

U cilju rješavanja ovog problema dogovoreno je čišćenje spremnika toplinske stanice od strane HEP Toplinarstva te bi nakon toga voda trebala imati zadovoljavajuću kvalitetu prema tvrdnjama njihovih djelatnika", rekli su 21. prosinca iz Zapad-stana za Index.

No, pitanje na koje nam nisu odgovorili jest - zašto mišljenje Stručnog vijeća nisu tražili ranije.

HZJZ: Telefonski smo obavijestili upravitelja i dali tražene preporuke

Iz HZJZ-a za Index kažu da su 23. listopada od upravitelja nebodera Zapad-stan d.o.o. zaprimili zahtjev za uzorkovanjem vode. K tome, HZJZ tvrdi da je upravitelja telefonski obavijestio o stanju vode i da su mu dali tražene preporuke te napomenuli da voda nije zdravstveno ispravna.

"Nakon procedure slanja i prihvaćanja ponude za provođenje uzorkovanja, nalaz vode je nakon provedene analize poslan naručitelju.

Osim što je iz nalaza razvidno kako voda nije sukladna zakonskim propisima, na upit naručitelja o zdravstvenim preporukama vezanim uz korištenje vode i telefonski smo ga obavijestili te smo mu dali tražene preporuke uz napomenu da voda nije zdravstveno ispravna", kažu iz HZJZ-a.

HZJZ govori da oni nisu nadležni za utvrđivanje razloga neispravnosti vode, već da odgovornost za odstupanja snosi vlasnik ili upravitelj zgrade.

"Prema članku 55. Zakona o vodi za ljudsku potrošnju (NN 30/2023), u slučaju utvrđivanja odstupanja od MDK (maksimalno dopuštena koncentracija) vrijednosti parametara sukladnosti na mjestu izlaska iz slavine vode namijenjene za ljudsku potrošnju, a koja smo utvrdili analizom uzorka, odgovornost za odstupanja snosi vlasnik ili upravitelj objekta. Prema tome, HZJZ nije nadležan za utvrđivanje razloga zbog kojih je voda neispravna

Dodatno, suvlasnici te zgrade obvezni su putem upravitelja poduzeti odgovarajuće mjere iz članka 29. (stavak 5, podstavak d) ovoga Zakona radi osiguranja vode namijenjene za ljudsku potrošnju koja ispunjava parametre za provjeru sukladnosti za kućnu vodoopskrbnu mrežu", kažu za Index iz HZJZ-a.

HZJZ ističe da, prema zakonu, prije poduzimanja odgovarajućih mjera, vlasnik kućne vodoopskrbne mreže ili upravitelj stambene zgrade može zatražiti mišljenje Stručnog povjerenstva u vezi sa sanacijom vodoopskrbne mreže i osiguranjem vode koja ispunjava parametre za provjeru sukladnosti.

"HZJZ je akreditirani laboratorij za ispitivanje voda i ta akreditacija ne uključuje davanje mišljenja ili tumačenja dobivenih rezultata. Zakonski okvir je jasan i naručitelj je trebao postupiti sukladno Zakonu, odnosno zatražiti mišljenje Stručnog povjerenstva, što je napravio tek 20. prosinca. HZJZ nije nadležan za davanje pravnih savjeta i tumačenje zakonskih propisa naručiteljima", kažu iz HZJZ-a.

"Dosad nismo imali slučaj da naručitelj nije postupio sukladno nalazu HZJZ-a"

"Česti su problemi s kućnom vodoopskrbnom mrežom unutar pojedinih objekata, uključujući i stambene zgrade.

Dosad nismo imali ovakav slučaj, odnosno da naručitelj nije postupio sukladno našem nalazu, u kojem egzaktno piše da voda nije sukladna zakonskim propisima", govore za Index iz HZJZ-a.

Upravitelj nebodera: Nije moguće odrediti tko je odgovoran, ali mi smo poduzeli sve potrebne radnje

Suprotno tvrdnjama HZJZ-a, Zapad-stan tvrdi da su kao upravitelj zgrade poduzeli sve što su trebali oko kontaminirane vode. Dodaju i da je spremnik tople vode očišćen 22. prosinca.

"Kako se radi o specifičnoj situaciji, kao i više sudionika, u ovom trenutku nije moguće odrediti tko je odgovoran za nastalo, ali smo kao upravitelj poduzeli sve potrebne radnje prema suvlasnicima kako bi se ispitao uzrok onečišćenja. Od HZJZ-a kao stručnog tijela zatražili smo pisane preporuke o korištenju vode.

HZJZ je dao telefonske preporuke predstavniku zgrade i te preporuke ne mogu biti zadovoljavajuć način komunikacije, stoga smo mailovima u par navrata zahtijevali pisanu i službenu dostavu preporuka o korištenju vode. Zapad-stan telefonske preporuke HZJZ-a nije zaprimio.

Nakon dostavljenog Izvješća od HZJZ-a, gdje je navedeno kako je voda nesukladna za upotrebu, kontaktirana je Sanitarna inspekcija koja je također u petak 22.prosinca uzimala uzroke voda na nekoliko lokacija po službenoj dužnosti, kako tople tako i hladne vode.

S naše strane smo kontaktirati sve institucije i poduzeli sve potrebno vezano uz navedeni slučaj te smo u nekoliko navrata pravodobno obavijestili suvlasnike u vidu obavijesti koja (navedeno u obavijesti je napisano prema našem nahođenju) je dostavljena svakom od suvlasnika osobno u poštanski sandučić i na vidljivim mjestima zgrade, kao i održali hitni sastanak s predstavnikom zgrade te ostalim sudionicima", govore iz Zapad-stana.

HEP Toplinarstvo: Poteškoće u kvaliteti vode ne mogu se povezati s novougrađenim cijevima

Pitali smo HEP Toplinarstvo jesu li upoznati s problemom vode na adresi Prisavlje 6, na što su potvrdno odgovorili. Kažu da su u suradnji s krajnjim kupcima i upraviteljem zgrade u svom djelokrugu rada angažirani u rješavanju predmetnog slučaja. No, ističu da problem vode nije povezan s novim cijevima.

"Na samom početku je bitno istaknuti da se poteškoće u kvaliteti vode na adresi Prisavlje 6 ne mogu povezati s novougrađenim vrelovodnim cijevima u sklopu revitalizacije vrelovodne mreže, jer su se poteškoće pojavile na vodovodnom, a ne na vrelovodnom sustavu, te da se radi o dva potpuno odvojena sustava", govore za Index iz HEP Toplinarstva.

"Čestice željeznog oksida talože se u spremniku potrošne tople vode i unutarnjem cjevovodu, koji održavaju krajnji kupci s upraviteljem zgrade"

"Toplinska energija iz vrelovoda služi da preko sustava izmjenjivača u toplinskoj podstanici zagrije hladnu sanitarnu vodu koja dolazi iz vodovodnog sustava. HEP Toplinarstvo je u toplinskoj podstanici na adresi Prisavlje 6 izvršilo kemijsko čišćenje izmjenjivača u cilju uklanjanja kamenca.

Nakon kemijskog čišćenja, a prije puštanja u pogon, izvršeno je ispiranje izmjenjivača. Obzirom da su krajnji kupci nakon kemijskog čišćenja ukazali na mutnu vodu, HEP-Toplinarstvo d.o.o. je izvršilo u više navrata ispiranje sustava tople vode, uključivo i ispiranje unutarnjeg sustava potrošne tople vode, koji je u nadležnosti krajnjih kupaca.

Naime, tijekom eksploatacije dolazi do pojave željeznog oksida, čije se čestice talože u spremniku potrošne tople vode i u unutarnjem cjevovodu, koji održavaju krajnji kupci s upraviteljem zgrade. Svaka manipulacija koja uključuje zatvaranje tople ili hladne vode podiže talog u spremniku i u cjevovodu koji se s vremenom postupno ponovno slegne", objašnjavaju iz HEP Toplinarstva.

"Vrelovodne cijevi su izrađene od čelika koji ne sadrži olovo"

Iz HEP Toplinarstva navode da su, s obzirom na to da nakon svih provedenih aktivnosti i dalje postoje poteškoće s kvalitetom vode, oni 22. prosinca otvorili spremnik potrošne tople vode te uklonili sav talog. "To smo učinili kako bi se uklonila potencijalna povećana razina željeza, a ne olova, koja može doći iz spremnika", dodaju.

"Bitno je naglasiti da su vrelovodne cijevi i oprema za isporuku toplinske energije za pripremu sanitarne tople vode u toplinskoj podstanici izrađene od čelika koji ne sadrži olovo, čije prisustvo je utvrđeno u kemijskoj analizi sanitarne vode.  

Nakon čišćenja spremnika od nataloženog željeznog oksida, izvršit će se provjera kvalitete vode koja ulazi i izlazi iz toplinske podstanice. Ukoliko problem i dalje bude prisutan, krajnji kupci će trebati izvršiti provjeru unutarnjih instalacija i kontaktirati opskrbljivača hladnom vodom radi utvrđivanja razloga pojave olova u vodi", govori HEP Toplinarstvo.

"Nismo zaprimili pritužbe na lošiju kvalitetu vode tamo gdje smo zamijenili vrelovodne cijevi"

"Na kraju je bitno naglasiti da je HEP Toplinarstvo d.o.o. u posljednje tri godine zamijenilo oko 40 kilometara dotrajalih vrelovodnih cijevi novima.

S predmetnih lokacija do sada nije zaprimilo pritužbe na lošiju kvalitetu vode, obzirom da se radi o dva potpuno različita sustava, vrelovodnom i vodovodnom", dodaju iz HEP Toplinarstva.

Upit o kontaminiranoj vodi poslali smo i opskrbljivaču hladnom vodom, Vodoopskrbi i odvodnji d.o.o. u Zagrebačkom holdingu.

Pročitajte više