Tajno smo snimali vozače Ubera i Radio Taxija da usporedimo tko je bolji, evo što smo otkrili

Foto: freepik.com, Index

VOZAČI zagrebačkog, ali ne samo zagrebačkog, Radio Taxija ratuju s vozačima Ubera. Sukob je to ne samo konkurencije nego i različitih filozofija. Jedni čekaju da im mušterije naiđu, drugi kruže tražeći posao. Posljednjih tjedana, nakon mjeseci zatišja, zaredali su sukobi, prijetnje, pa i po život opasni napadi. Usred najveće prometne gužve ponedjeljkom poslijepodne testirali smo postoje li razlike u između vožnji Radio Taxijem i Uberom. Snimali smo razgovore s vozačima na četiri rute: od poslovne zone u Radničkoj cesti do Trga Maršala Tita, otamo pak do Avenue Mall u Novom Zagrebu. Trećom vožnjom otišli smo do Autobusnog kolodvora da bismo na koncu testirali strpljenje vozača za izuzetno kratku vožnju od Autobusnog kolodvora natrag do Radničke ceste. Dvjestotinjak metara zračne linije, automobilom ne puno dulje.




Radio Taxi
Vožnja prva: Radnička cesta – Trg maršala Tita

Kao i svakoga radnoga dana u 16.30 u Radničkoj cesti neopisiva je gužva. Automobili u svim smjerovima mile po samo nekoliko metara pa staju. Taxi stajalište vidimo golim okom, ali na njemu nema ni jednog vozila. Tek iz trećeg pokušaja uspijevamo telefonom dobiti njihovog dispečera. Samo da bismo dozvali taxi platili smo dvije i pol kune i onda desetak minuta čekali na cesti. Dispečer nam nije znao reći kada će vozilo doći po nas. Naslojeni na stup javne rasvjete dočekali smo stariji srebrni Mercedes e-klase. Okaš, nazvali bi ga neki. U njemu mladić u sakou, uredan kao i njegov automobil s kojim vjerojatno dijeli godinu rođenja. Nije pretjerano razgovorljiv ali ipak uspijevamo pokrenuti priču o gužvama, prometu, pa i konkurenciji. Požalili smo mu se da smo jedva dobili dispečera.

"Ne želi se javiti kad je gužva i vidi da nema slobodnih vozila. Mogli ste pokušati preko naše aplikacije, ali i nju isključe kad je velika gužva", nije nas baš utješio objašnjenjem. Konkurencija iz Ubera ga, kaže, ne brine. Nije primijetio da mu je pao promet s porastom broja Uberovih vozača.


"Ljudi se plaše dati broj kartice da ti netko skida kako hoće", hrani naš mladi vozač predrasude. Ni on sam, kao ni većina vozača Radio Taxija, ne prima kreditne kartice. Posluje samo gotovinom.

"Ne isplati se za par vožnji mjesečno plaćati POS uređaj 150 kuna i još proviziju banci", kaže. Ne vjeruje da bi mu promet porastao da prima kartice. Nakon 25 minuta konačno stižemo na odredište. Ruta je bila ispravna, logična, pa smo se začudili kad nas je gotovo u sredini vožnje kolega koji je s istog mjesta krenuo Uberom obavijestio da je stigao na odredište. Vozač nam je bez pogovora izdao fiskalni račun na 42 kune. Tome treba pribrojiti i dvije i pol kune poziva.

Ukupna cijena: 44,5 kn
Urednost: 5
Vožnja: 5
Pristojnost: 5


Uber
Vožnja prva
Radnička cesta - Trg maršala Tita


Naručujemo Uber preko aplikacije. Iako je blizu, piše da stiže za deset minuta. Na Vukovarskoj i Radničkoj su gužve pa se nikoga ne može kriviti. Kraj je radnog vremena i grad je pretrpan automobilima. Sjedimo u kafiću dok ne vidimo na aplikaciji da auto stiže. Prepoznajemo ga po registraciji, kao i inače.

Unutra mladić u srednjim dvadesetima, možda i mlađi. Nije baš razgovorljiv. Pokušavamo potaknuti priču, ali mladić odgovara točno onoliko koliko je potrebno da ne ispadne nepristojan. Suvozačev prozor je djelomično otvoren, ali ne smeta jer se praktički vozi u koloni pa nema vjetra. Osim da vozi dva mjeseca, praktički ništa iz šutljivog mladića nismo uspjeli izvući. Problema sa konkurentima, kaže, nije do sada imao, ali ih se ne boji.


Pričamo o slučajevima napada na Uberove vozače. "Smjeli bi meni doći", samo je kratko promrmljao. Iako nije bio rječit, ne može se reći da je bio nepristojan. U prometu je, primjećujemo, iznimno pažljiv. Propušta pješake, pušta automobile da se prestroje. Ne žuri kroz semafor već čeka da se isprazni raskrižje, da ga crveno svjetlo ne bi uhvatilo nasred raskrižja. Nakon 16 minuti vožnje stižemo do HNK. Prešli smo točno 3,15 kilometara, a to nas je koštalo 21.88 kuna.

Ukupna cijena: 21,88 kn
Urednost: 5
Vožnja: 5
Pristojnost: 4


Radio Taxi
Vožnja druga: Trg maršala Tita – Avenue Mall

Ovog puta tek iz četvrtog pokušaja uspijevamo dobiti dispečera Radio Taxija. Prije njegovog javljanja odslušali smo poruku o cijeni i naplati koju već dobro znamo, ali i iritantni zvuk sličan tonu brzog biranja brojeva. Kažemo mu da želimo taxi pred Pravni fakultet.

"Imate stajalište preko puta", govori nam. Pravimo se da znamo gdje je i inzistiramo da vozač dođe po nas.

"A, ionako nikoga nema tamo", odgovara nam i kaže da će vozilo doći za dvije tri minute.

I zaista, uskoro stiže sedam-osam godina star Opel. U njemu mrzovoljni vozač dugačke kose. U kasnim tridesetima ili ranim četrdesetima.


"Zašto ste zvali kad imate stajalište tu?", neugodno odgovara na naše: "Dobar dan". Što te briga, mislimo ali mu ipak kažemo da  nam je dispečer rekao da nema nikog na stajalištu.

"E, pa sad je deset auta tamo", njegove su posljednje riječi do Avenue Malla. Na sva naša pitanja odgovarao je neodređenim hmkanjem. Valjda ga je naljutilo što je morao odvoziti pedesetak metara da bi nas pokupio. No, barem nas je na izlasku pozdravio nakon što je dugo ispisivao račun na bloku. Pečat na bloku je nečitljiv. Cijena 42 kune.

Ukupna cijena: 44,5 kn (vožnja plus poziv)
Urednost: 5
Vožnja: 5
Pristojnost: 2


Uber
Vožnja druga: Trg maršala Tita – Avenue Mall


Kod Pravnog fakulteta naručujemo Uber. Vozač se odmah prijavljuje, ali otkazuje vožnju istog časa. To se na Uberu događa prilično rijetko. Nakon nekoliko sekundi javlja se drugi vozač. Vrijeme čekanja je popriličnih 12 minuta. U tom trenutku zvoni telefon. Kontaktira nas naš vozač i ispričava se. Kaže da je na Trešnjevci i da nas može pokupiti za desetak minuta. Pristojno pita je li želimo toliko čekati. Do dolaska je još jednom zvao da nas pita gdje nam odgovara da nas pokupi.


Do Avenue Malla nas vozi muškarac u tridesetima. Iznimno je pristojan i razgovorljiv. Sam započinje priču, na postavljena pitanja odgovara opširno. Zadovoljan je, kaže, radom na Uberu. Priča o svemu: o životu, radu, plaći, klijentima. Dobro mu je na Uberu samo ga nekad nervira kad ga ljudi zovu s drugog kraja grada za vožnju od par stotina metara. No sam zaključuje da je to takav posao, ne žali se pretjerano.

Pitamo ga o konkureniciji. Kao da je čekao. Priča kako je i on imao blisku epizodu s velikogoričkim taksistima. Opustio se pa ne bira riječi o njima.

"Napao me šupak. To su lopovi, 400 kuna uzimaju, ja cijeli dan moram vozit da bih zaradio 300. Nekom Indijcu su naplatili 1800 kuna", o velikogoričkim taksistima priča naš vozač i iznosi priču za koju je teško ustanoviti je li istina ili urbani mit koji kruži među ljudima u ovoj struci.

"Ma stoka su inače i ovi naši zagrebački taksisti. Frajer je naplatio ljudima, turistima, sa Autobusnog kolodvora do Mimare 25 eura. Bilo je 25 kuna, on mu je naplatio 25 eura", priča nam.

"Ljudi idu na Uber, recimo sa aviona jer nemaju kune, ne znaju jezik, zna da će mu biti pošteno, da ga neće zavaljat", prednosti Ubera spominje vozač i zaključuje kako će sve to doći na svoje.

Naš vozač zdravo razmišlja. I sam je, priča nam, imao svoj biznis ali ga je konkurencija pojela. Dok to govori ne odaje nikakvu ljutnju, svjestan je da svijet tako funkcionira. Kasnije pričamo i o drugim stvarima.

Deset minuta ugodne vožne prošlo je prilično brzo. Za to vrijeme prošli smo 4,33 kilometra,a to nas je koštalo 23,12 kuna. Na izlazu vozač nam pruža ruku, zahvaljuje se i pristojno pozdravlja.

Ukupna cijena: 23,12 kn
Urednost: 5
Vožnja: 5
Pristojnost: 5

Radio Taxi
Vožnja treća: Avenue Mall – Autobusni kolodvor

Pustili smo da prođe malo vremena. Da ne bismo opet nabasali na iste vozače. Gužva se već prorijedila. Ovoga puta iz prvog pokušaja dobijamo Radio Taxi. No, u slušalici je opet onaj iritantni zvuk biranja. Ubrzo stiže stariji vozač u prostranom Renaultu. Taksist stare škole. Vidi da se mušteriji priča, pa priča.

"Ni jednog vozača Ubera još nisam vidio. Nemaju oznake", smije se. Ne zabrinjavaju ga niti mu je pao promet zbog njih. No, zamjera im što ne moraju poput njega prolaziti liječničke preglede, tražiti dozvole, vjeruje da ni ne plaćaju porez.

"Aplikacija nije ilegalna, ali ovo što oni rade jest", tvrdi. Ipak, i sam priznaje da ponekad krši pravila. Ako ga poznata mušterija naruči da dođe po nju na aerodrom skida oznaku Radio Taxija s krova.


"Skidam je da ne bih platio inspekciji kaznu, ne smijem tamo uzimati vožnju. Ti Velikogoričani su problematični. Oni istu rutu naplate 250 kuna, a ja 100 i još ne smijem otamo voziti", žali se. Ipak, ne slaže se s onima koji napadaju vozače Ubera. Predlaže da i njima Grad dodijeli taxi dozvole pa neka voze koliko hoće.

"Ima dovoljno posla za sve", kaže. Na Autobusnom kolodvoru nam brzo ispisuje već pripremljeni račun. Pečat je jasno vidljiv, porezni broj uredno ispisan. Dodao je i svoj broj mobitela. Ako nam zatreba. Cijena vožnje 39 kuna, i već poznate dvije i pol kune za poziv.

Ukupna cijena: 41,5 kn
Urednost: 5
Vožnja: 5
Pristojnost: 5

Uber
Vožnja treća: Avenue Mall - Autobusni kolodvor


Na Uber čekamo desetak minuta. Već je sumrak, sunca više nema pa je vani zahladilo. Čekamo u kafiću dok ne vidimo da je automobil na minutu od nas. U to zvoni telefon - šofer želi znati gdje će nas pokupiti. Na stanici kod Avenue Malla ulazimo u automobil. Naše odredište je autobusni kolodvor. Naš vozač, čovjek u četrdesetima, nije kaže imao problema s konkurentima, ali je prilično bijesan zbog svega što se događa.

"Oni sa aerodroma deru do Zagreba 200-250 kuna, plus dvadeset kuna po koferu. I sad je to njima muka, ne mogu se prilagodit. Ovaj debeli u Gorici što je pokazivao guzicu, oni su došli prijetiti čovjeku od 57 godina. Nek dođu mlađima, lako doći čovjeku od 57 godina. Ima tri kila zlata, a ovaj nema za kruh", na poznati slučaj osvrće se i naš treći vozač.


"Oni misle da su oni nedodirljivi", dodaje.

Na kraju ugodne vožnje pitamo vozača da nam ispiše račun. "Da, da, nema nikakvog problema", spremno odgovara. Vožnja je trajala 11 minuta, a koštala nas je 25 kuna. Izdavanje računa potrajalo je oko dvije, tri minute. Vozač nam se ispričao i rekao kako je to zbog uređaja.

Ukupna cijena: 25 kn
Urednost: 5
Vožnja: 5
Pristojnost: 5

Radio Taxi
Vožnja četvrta: Autobusni kolodvor – Radnička cesta


Ponekad se u medijima ili još češće na društvenim mrežama mogu pročitati žalopojke nezadovoljnih klijenata koje su taksisti izbacili iz vozila zbog prekratke vožnje. Izabrali smo stoga jednu iznimno kratku. Pješke bi nam trebalo oko pet minuta, automobilom, minutu dulje. No, stariji vozač nas bez pogovora vozi s taxi stajališta pokraj kolodvora. Iako je vožnja kratka stignemo popričati. Kaže da, koliko on zna, Uber koriste ili poslovnjaci ili studenti. Priznaje da su uberovci jeftiniji.

"Mogu kad nisu pod nikakvom kontrolom, ni dozvola nemaju ni ičega. Sjednete u auto, a ne znate ni tko vas je vozio. Doduše, ni on nam se nije predstavio baš kao ni jedan drugi vozač Radio Taxija, a ni iz računa koji nam je isporučio na kraju vožnje ne da se lako pročitati kome smo platili. Nema ni poreznog broja ni relacije. Piše samo "taxi vožnja" i cijena od 23 kune. Pitamo ga isplati li mu se tako kratka vožnja.

"Mogli ste ući i reći da vas vozim u Beč i to sam doživio u 28 godina vožnje. Ja svaku vožnju primam", odgovara i lijepo nas pozdravlja.

Ukupna cijena: 23 kn
Urednost: 4
Vožnja: 5
Pristojnost: 5


Uber

Vožnja četvrta: Autobusni kolodvor – Radnička cesta

Zovemo Uber iako nam je realno brže doći pješice. Čekamo ga nekih pet minuta, mogli smo već dva puta pješke biti tamo. Naš vozač stiže, ali prije nego što smo uspjeli išta pretjerano pričati vožnja je već bila gotova. Tih parstotinjak metara ceste izašlo nas je 11 kuna i 33 lipe. Vozač je djelovao pristojno, ne pretjerano rječit. Vani je već pao mrak tako da ga nismo uspjeli dobro ni vidjeti. Rekao je kako nije imao problema sa konkurencijom konstatiravši da će se taksisti Radio Taxija morati naviknuti.

"Nijedna revolucija nije išla glatko", kratko je prokomentirao.

U to stižemo na odredište. Vozač nije pokazao nikakav znak nervoze zbog činjenice što je morao voziti tako kratku dionicu. A mi, sa druge strane, nismo dobili dovoljno materijala kako bi našeg posljednjeg šofera ocijenili.

Ukupna cijena: 11,33 kn
Urednost: 5
Vožnja: 5
Pristojnost: Bez zamjerki, ali nedovoljno za ocjenu


Zaključak

Ono što prvo upada u oči kad usporedimo četiri vožnje Uberom, odnosno Radio Taxijem je cijena. Četiri vožnje Radio Taxijem izašle su nas 153 kune, dok su nas četiri iste rute Uberom koštale tek 82 kune, gotovo duplo manje.

Možda bi to i (nekome) bilo prihvatljivo da Radio Taxi nudi nešto više. Ali nije. Dapače, iako je Radio Taxi često brži u dolasku, Uber je pouzdaniji jer u svakom trenutku znate gdje se nalazi vaš automobil, a dodatan dojam povjerenja ulijeva ukupna ocjena svakog vozača. Osim toga, plaćanje se u Uberu vrši kartično, iako je prije nekoliko dana omogućeno i plaćanje gotovinom što će, sasvim sigurno, dodatno popularizirati ovaj taksi prijevoznik.

Osim na korigiranju cijena, ako želi uspjeti u poštenoj tržišnoj utakmici, Radio Taxi mora proraditi i na rebrandingu. Većina vozača je, pokazao je to i naš eksperiment, normalna, no šaka ekstremista svima radi štetu. Kad im se još dodaju svi slučajevi iz prošlosti i velikogorički taksisti, s kojima javnost povezuje Radio Taxi iako formalno nemaju veze, jasno je zašto Radio Taxi ima loš glas.

Pročitajte više