Kako je Trump pokrenuo cirkus na burzi

NAKON kriptovaluta, mem-dionica i drugih manje ili više bizarnih fenomena na tržištu kapitala, odnedavno smo bogatiji i za "MAGA mem-dionice"; za sada su u igri samo dvije, ali su podigle popriličnu prašinu prošloga tjedna (i vrlo se često spominju na Redditu), kapitalizirajući povezanost s bivšim američkim predsjednikom

Mark Zuckerberg je još jednom uspio ugrabiti pozornost javnosti i medija, ovaj put orkestrirajući transformaciju najveće globalne društvene mreže koja, unatoč silnom trudu svog osnivača (ili možda baš zato?), već mjesecima besciljno pluta od jednog do drugog skandala. Facebook (Meta Platforms) se prometnuo u vrlo zahvalnu temu za medije (mahom u negativnom kontekstu), ali i omiljenu metu političara (kako lijeve tako i desne orijentacije), a usto gubi na popularnosti među mlađom populacijom, ali i investitorima (cijena dionica je skliznula do najniže cijene u posljednjih pet mjeseci). Doduše, ovo potonje Zuckerbergu je valjda zadnja na popisu briga. 

Istina će vas osloboditi

Ili predzadnja. Zadnja mora biti najava nove društvene mreže, obilježena bizarnim okolnostima koje naprosto zaslužuju detaljniji osvrt. Jer iza društvene mreže u nastajanju radnog naziva Truth Social stoji glavom i kosom Donald Trump. Svojevrsni konzervativni metaverzum, koji nadobudno najavljuje Trump Media & Technology Group (TMTG), zasad je samo grub koncept na papiru, ali je iz zaborava izvukao nekoć popularan model o kojem smo pisali u nekoliko navrata. 

Čudovišan izum koji se krije iza akronima SPAC osmišljen je da bi zaobilaznim putem na burzu izvukao netransparentne, ali zato grandiozno zamišljene ili barem potencijalno zanimljive projekte (koji možda nikad ne zažive!), no njegovu su popularnost u najvećoj mjeri ugušili beskrupulozni sponzori. Još početkom godine mali ulagači su ludovali za SPAC-pothvatima, no samozvani kralj SPAC-a Chamath Palihapitiya i njemu slični su najviše kumovali naprasnom završetku idile, grozničavo tražeći mete za preuzimanje i grabeći pritom milijune (prepuštajući ostalima mrvice). Prema recentnoj analizi koju potpisuje Dow Jones Market Data, otprilike tri četvrtine SPAC-ova koji su najavili (a nisu još finalizirali) preuzimanje, trenutno je u minusu, i upitno je mogu li zaključiti dogovorene transakcije, budući da investitori imaju pravo izaći iz igre i povući svoje inicijalno ulaganje. Usto, agregirani gubitak 137 SPAC-ova koji su kompletirali spajanje do sredine veljače ove godine trenutno se kreće oko 25%. Ili, preračunato u apsolutne brojke, oko 75 milijardi dolara. U usporedbi s indeksom S&P 500, koji je krajem tjedna postavio novi "all-time-high" te od početka godine bilježi rast vrijednosti od oko 23%, izvedba SPAC-segmenta tržišta kapitala doista izgleda razočaravajuće. 

Bivši vlasnik licence Miss Universe na izboru ljepote

To ovu priču čini još sočnijom, a možda čak i nanovo podgrije maštu i interes investitora za SPAC-ove. Sve počinje krajem rujna, kada je Digital World Acquisition Corp izašao na burzu, s uobičajenom cijenom od 10 dolara po dionici. Sljedeća tri tjedna dionice su vrludale nekoliko centi gore-dolje, a onda je 20. listopada objavljeno kako je DWAC sklopio ugovor o spajanju kojim će Trump Media & Technology Group omogućiti izlazak na burzu. Iz priopćenja i navedenih brojki proizlazi sljedeća jednadžba: procjenjujući vrijednost TMTG-a na 875 milijuna dolara, za 293 milijuna gotovine DWAC će dobiti 33.5% vlasničkog udjela. Naravno, pod pretpostavkom da nitko od ulagača nema namjeru povući svoj inicijalni ulog. 

Međutim, u priopćenju još stoji i da se valuacija TMTG-a može uvećati za dodatnih 825 milijuna dolara, ovisno o naknadnoj izvedbi dionica. Ili u prijevodu, ako veliki interes ulagača značajno podigne cijenu dionica DWAC-a, valuacija TMTG-a će se podići na 1.7 milijardi dolara (početnih 875 + kondicionalnih 825 milijuna dolara), čime bi DWAC s onih 293 milijuna dolara preuzeo 17.2% vlasničkog udjela. Premda svi detalji valuacijske sheme (još) nisu javni, opisani se ishod čini posve izvjesnim jer je cijena dionica - eksplodirala. 

Priču je ponekad najlakše ilustrirati grafikonom, ali u ovom slučaju grafikon predstavlja tek zaplet koji skriva zanimljive detalje. Ono što otkriva jest špekulativna igra koja u svojoj srži krije famozni koncept "izbora ljepote". Iskovao ga je veliki John Maynard Keynes, nudeći jednostavan recept: "Ne trebate izabrati najljepšu, nego onu za koju vjerujete da većina misli da je najljepša." Koncept se proteže u beskonačnost, ali ovdje je dovoljna već i prva iteracija: nije bitno hoće li Trumpova poslovna avantura biti financijski uspješna, nego kolika je stvarna kritična masa entuzijasta koji su uvjereni da hoće. I koji, naravno, u tome žele sudjelovati, kupujući dionice DWAC-a, kako bi zaobilaznim putem stekli djelić budućeg Trumpovog medijskog carstva. 

Marjorie Taylor Greene je jedna od njih. Zastupnica u Kongresu poznata po bogatom arsenalu teorija urote koje nesebično dijeli sa svojim fanovima te izraženom afinitetu prema vatrenom oružju, Greene je brže-bolje kupila omanji paket dionica DWAC-a (vrijednosti između 15 i 50 tisuća dolara), demonstrirajući svoju lojalnost bivšem predsjedniku. No puno bitniji je podatak o dvadesetak milijardi dolara teškom obujmu trgovine, evidentiranom u svega sedam radnih dana (pored kojih sve ono prije nije niti vidljivo, a kamoli vrijedno spomena), iz čega proizlazi kako je (u prosjeku!) svaka dionica DWAC-a u tom razdoblju promijenila vlasnika nevjerojatnih - 28 puta. 

Svojevrsni "beauty contest" na burzi je već prvoga dana (nakon objave) odvukao dionice do 52 dolara (s inicijalnih 10), a samo dan kasnije i do rekordnih 175 dolara, nakon čega se trgovina bitno ohladila. A opet, za sve one koji su uložili inicijalnih 10 dolara po dionici, ni 68 dolara ne zvuči baš loše. 

Osobito kada se uzmu u obzir prijašnji pokušaji galvanizacije Trumpovih pristaša u segmentu društvenih mreža: najprije Parler, a potom i Gab, neuspješno su se pokušali oduprijeti diktatu etabliranih društvenih mreža i hi-tech mainstreama, dok sam Trump i ekipa njegovih najbližih suradnika nisu uspjeli čak ni blog pod nazivom From the Desk of Donald J. Trump gurati dulje od mjesec dana. 

Koliko vrijedi Trumpov brend?

A onda opet, činjenica je da Trump poput magneta privlači medije i publicitet - dobar ili loš, sasvim je svejedno onima koji se žele na njega kladiti. Trumpu naklonjena publika broji se u desetinama ili stotinama milijuna, a svojedobno je sam vrlo slikovito sažeo svoju popularnost: "Ne mogu izgubiti glasače sve i da upucam nekoga posred Pete avenije." U svijetu u kojem zapis na blockchainu košta 60 tisuća dolara, pikselizirane risarije u NFT-formatu na aukcijama postižu cijene u milijunima dolara, a lanac trgovina igricama (GameStop) ili kino dvorana (AMC Entertainment) u jeku pandemije figuriraju kao perspektivne kompanije, i oklada na Trumpa mora vrijediti nešto. Koliko konkretno - to je očito stvar (subjektivne) procjene. Dosad ionako nije ponuđeno ništa više od toga. 

Omjer demagogije, floskula i ambicioznih najava s jedne te financijskih detalja s druge strane debelo preteže u korist onog prvog. Za razliku od uobičajene fikcije kakvu obično nude SPAC-ovi, obećavajući investitorima tržišnu dominaciju i cifre s gomilom nula, TMTG zasad nije ponudio - ništa. Štoviše, u površnoj prezentaciji doslovno nema ni jednog znaka dolara ($), ali se zato, uz uobičajenu dozu gorčine i netrpeljivosti prema mainstream medijima, entuzijastima nudi da participiraju u stvaranju neobičnog medijskog amalgama (Beta Launch je najavljen za studeni ove godine) koji namjerava ugrabiti dio kolača u posve različitim tržišnim segmentima i nišama. Jer na popisu rivala nalaze se (očekivano) Twitter i Facebook, ali i Netflix, Disney+ i CNN, a potom i Amazon Web Services, Microsoft Azure, Google Cloud i - Stripe!? Sve to pod egidom "sloboda govora svima bez cenzure", ali s očitim aluzijama na konzervativni(ji) spektar korisnika. 

Procjena tržišnog potencijala (Total Addressable Market)? Nema. Procijenjeni prihodi i rashodi? Nema. Svih onih suludih brojki i napuhanih projekcija koje obično krase de-SPAC tranziciju s ciljem privlačenja ulagača jednostavno - nema. Na tragu konkretnih brojki tek su rezultati ankete koji navode da bi otprilike trećina ispitanika rado koristila Truth Social, lišeni trivijalnih detalja o veličini i reprezentativnosti uzorka. Uobičajeni SPAC-obrazac Trump je doista doveo do apsurda: umjesto fenomenalnih obećanja, ulagači bi se trebali zadovoljiti maglovitim najavama i parolama "we're gona be great". 

Čemu, uostalom, zamorni detalji? "Bit ćemo najbolji i najveći" je dovoljno uvjerljivo mnogima koji DWAC doživljavaju kao procjenu vrijednosti Trumpovog brenda i kvantificirani izraz interesa javnosti za bivšeg američkog predsjednika. Sve se u ovoj priči očito ionako vrti oko Trumpa, medijski iznimno atraktivnog protagonista kojeg brojna sljedba vjerno prati. Više od 80 milijuna pratitelja na Twitteru (prije izgona) i 74 milijuna glasova na minulim predsjedničkim izborima to jasno dokazuje. Zbog toga vjerojatno nema ni spomena velikih investitora i PIPE (Private Investment in Public Equity) komponenata, a rast cijena dionica potvrđuje Trumpovu intuiciju - tko bi uopće odbio takvo ulaganje? 

Američki investitori i savjetnici iz - Kine

Zapravo, ima i takvih. Za njih je vjerojatno rezervirano posebno poglavlje u nastavku knjige The Art of the Deal (ako ga ikad bude!) jer oni ne odustaju zbog financijskih, nego isključivo političkih razloga. Riječ je o hedge fondovima (Saba Capital Mgmt, Highbridge Capital Mgmt, D.E. Shaw & Co …) koji su promptno prodali poveću količinu dionica DWAC-a. Da ironija bude još veća, DWAC je u najvećoj mjeri nastao na kapitalu hedge fondova (njihov masovni egzodus dijelom objašnjava ogroman obujam trgovine) koji su se po objavi očajnički rješavali dionica, pokušavajući se distancirati od toksičnog PR-a koji im donosi spajanje garnirano menažerijom opskurnih protagonista.

Jedan od njih je Luiz Philippe Orléans-Braganza, financijski direktor DWAC-a i brazilski parlamentarni zastupnik koji sebe naziva princem te zagovara ponovnu uspostavu monarhije, okončane svrgavanjem cara Pedra II. krajem 19. stoljeća. O Príncipe je, treba li posebno naglašavati, na političkoj liniji aktualnog predsjednika Bolsonara i vatreni Trumpov obožavatelj. Istodobno, kao savjetnik DWAC-a navodi se ARC Group, kineska (!) investicijska banka sa sjedištem u Šangaju koju vodi kvartet latinoameričkih (!) imena (Abraham Cinta, Sergio Camarero, Carlos Lopez i Jesus Emilio Hoyos Quintero). Kompanija trenutno ima 15 podružnica diljem svijeta, a njene čelnike je 2017. godine okrznula Komisija za vrijednosne papire (SEC), uskrativši zeleno svjetlo za nekolicinu kompanija čije je dionice grupa pokušala izlistati na burzi. 

Konačno, tu je i Patrick Orlando, prvi čovjek DWAC-a, koji je očito nabasao na zlatni rudnik - njegov vlasnički udio od 17.8% koštao je (sukladno uobičajenom SPAC-modelu) tričavih 25 tisuća dolara, a trenutno vrijedi više od 400 milijuna dolara. Ali kraci Orlandove aktivnosti također idu do Kine, odnosno sve do - Wuhana. Ironiju valjda ne treba dodatno pojašnjavati. 

Strah od negativnog marketinga je razumljiv, ali ima i kvaka. Naime, hedge fondovi su za sudjelovanje u inicijalnoj fazi financiranja nagrađeni dodatnom količinom dionica - njih 11 je od sponzora dobilo po 150 tisuća zaključanih dionica (uz simboličnu cijenu od 0.0029 dolara po dionici). "Zaključanih" (restricted) znači da ih mogu prodati najranije šest mjeseci nakon zaključenog spajanja, što (barem u ovome trenutku) jamči izdašan profit, ali i ogroman reputacijski rizik. 

Ovce i - novce?

Trumpov problem je bitno drukčije naravi: oportunisti će zaraditi obilan profit, dok je valuacija TMTG-a ostala fiksirana (barem do izlaska na burzu), i prema ugovoru o spajanju, za 17.2% vlasničkog udjela ne može dobiti više od 293 milijuna dolara, iako taj paket na burzi vrijedi čak osam puta više (2.4 milijarde dolara je trenutna tržišna kapitalizacija DWAC-a). Mediji špekuliraju kako će zbog pozitivne reakcije ulagača Trump zasigurno insistirati na promjeni ugovora o spajanju i bitno većoj valuaciji - rast dionica DWAC-a je itekako kredibilna podloga za nove pregovore. A onda opet, takav rasplet može isprovocirati i iznenadni pad cijene dionica. 

Doduše, jednom kada kombinacija DWAC/TMTG zaživi na burzi, Trump će posjedovati vlasnički udio koji će, prema aktualnoj cijeni, vrijediti više od sedam milijardi dolara (zadržimo se na jednoj brojci jer razlaganje kompleksne sheme distribucije dionica u novoj kompaniji iziskuje previše prostora). Možda je to dovoljno da proguta nisku valuaciju definiranu ugovorom o spajanju, ali jednom kada se spajanje zaključi, spomenuti "beauty contest" prestaje, a cijena dionica postaje funkcija poslovnih rezultata kompanije. Te milijarde se mogu istopiti preko noći (ili ne, ako se primijeni aksiom GameStop?).

U alternativnom scenariju, Trump može odmah uzeti 293 milijuna dolara i - otići. Za uspješnu prodaju priče o "tiraniji Big Tech ekipe" SPAC-model je zapravo idealan jer se dogovor temelji tek na obećanjima i projekcijama. Zanimljivo, među gomilom pravnih detalja i ograda u prezentaciji stoji i kako se "sva imena aktera mogu promijeniti". Drugim riječima, nitko ne jamči da će Trump doista ostati u igri nakon spajanja. U naknadnom priopćenju koje potpisuje "45th President of the United States" još uvijek nema spomena konkretnih detalja. Umjesto toga, Trump nanovo prosipa žuč, nudeći toliko puta viđene lamentacije o kulturi isključivosti, kao da potvrđuje kako je TMTG stvoren bez ikakve poslovne strategije, a dogovoreni brak iz interesa zapravo kombinacija dviju praznih korporativnih ljuštura. 

Stvar dodatno komplicira tekst u New York Timesu u kojem se tvrdi kako je DWAC prekršio zakon, pregovarajući s Trumpom mjesecima prije izlaska na burzu. S obzirom na to da je SPAC u svojoj naravi prazan skup, pregovori s partnerima prije listanja dionica DWAC-a na burzi nisu dopušteni. Pa nije li sve navedeno sjajan uvod u spektakl koji bi tek mogao uslijediti?

Phunware

Brojni su investitori najavu spajanja DWAC-a i TMTG-a shvatili kao reaktivaciju Trumpa, koji i dalje slovi kao jedan od najvećih favorita za republikanskog kandidata na sljedećim predsjedničkim izborima. Otuda i novi hit na tržištu, tvrtka Phunware, koja je radila na Trumpovoj predizbornoj kampanji prošle godine. Cijena dionica je od sredine veljače bila u slobodnom padu, spustivši se početkom listopada ispod jednog dolara, a onda - šok. Paralelno sa sagom DWAC/TMTG, Phunware je dogurao do devet dolara po dionici, a NASDAQ je trgovinu, zbog spektakularnog rasta cijene, zaustavljao čak desetak puta. 

Kako navodi Financial Times, kompanija nikad nije ostvarila profit, ali koga to briga? Štoviše, na tragu recepta koji je u više navrata primijenio AMC Entertainment u suradnji s entuzijastičnim ulagačima s Reddita, Phunware je najavio promptno izdavanje novih dionica po tržišnoj cijeni. Jer bila bi prava šteta ne iskoristiti benevolentnost špekulanata koju jašu na valu MAGA mem-dionica. Samo je pitanje vremena kada će se to odabrano društvo, koje zasad broji tek dvije dionice, dodatno proširiti. 

Pročitajte više