RAZVOJ DOGAĐAJA PRATITE NA INDEXU

Turski brod doživio havariju kod otoka Jabuke, posada spašena, izbjegnuta ekološka katastrofa

Foto/video: MMPI/Pixsell/Ivo Cagalj, Hina

KOD otoka Jabuke turski teretni brod Haksa danas ujutro je doživio havariju nakon prodora mora u prostor strojarnice. Brod prevozi 3000 metričnih tona sinter magnezita, opasnog materijala koji se koristi u proizvodnji vatrostalnih materijala, a dodatnu opasnost predstavlja pogonsko gorivo i mazivo, kojeg u brodskim spremnicima ima oko 70 tona.

Nakon višesatne drame i prodiranja vode u brod u poslijepodnevnim satima je objavljeno kako voda više ne prodire te kako se čeka tegljač koji će odvesti u luku Trogir.

Drama počela usred noći

Prva informacija o havariji na brodu Haksa zaprimljena je u 4:16 ujutro Posada je zatražila pomoć i dojavila o prodoru mora u potpalublje teretnog broda dužine 85 metara s 13 članova posade (11 državljana Turske i dva državljana Indije), koji plovi pod zastavom Turske.



Zapovjednik odlučio ostati na brodu

Odmah je pokrenuta spasilačka akcija u koordinaciji hrvatske i talijanske središnjice za usklađivanje traganja i spašavanja na moru, kojom je posada evakuirana i nitko nije ozlijeđen, a trenutno nije uočeno onečišćenje mora. Evakuirani članovi posade su stigli u Split, ali zapovjednik broda je s još četiri člana posade odlučio ostati na brodu dok god to bude moguće.


Evakuirani članovi posade stigli su u Split. Foto: Pixsell/Ivo Cagalj

Zaustavljen je prodor vode u trup turskog teretnog broda "Haksa", koji je doživio havariju rano jutros u arhipelagu otoka Jabuka, a večeras treba početi njegovo tegljenje u lugu Trogir, gdje bi stigao kasno noćas ili rano ujutro u ponedjeljak, izvijestio je u nedjelju pomoćnik ministra mora, prometa i infrastrukture Siniša Orlić.

Na mjestu nesreće nalaze se stručnjaci splitske Lučke kapetanije i Brodospasa, inspektori Hrvatskog hidrografskog zavoda te ronioci koji su obavili pregled trupa turskog  teretnog broda, te ustanovili da postoji otvor kroz koji je prodirala voda između skladišta broj dva i strojarnice.

Na otvor je nalijepljena aluminijska ploča te trenutno voda ne prodire u brod, a oko 19 sati na mjesto havarije dolazi remorker Brodospasa koji će ga otegliti u Trogir..

"Nadamo se da će na ovaj način akcija koja je još uvijek u tijeku završiti bez ljudskih žrtava i bez onečišćenja mora", rekao je Orlić na konferenciji za novinare u Zagrebu.



Dolazak policijskog plovila sa spašenim članovima posade u Split. Foto: Pixsell/Ivo Cagalj

U pomoć prvi priskočio talijanski tanker

Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture priopćilo je kako su prvu informaciju o havariji na brodu Haksa u 4:16 ujutro zaprimili službenici Središta za nadzor i upravljanje pomorskim prometom (VTMIS Split).

U 4:25 u MRCC Rijeka zaprimili su poziv pogibelji s turskog broda, slijedom čega su putem obalnih radio-postaja započeli emitiranje obavijesti o havariji svim sudionicima u pomorskom prometu. Potom je pokrenuta koordinirana spasilačka akcija u suradnji s MRCC u Italiji, jer je pozicija havariranog broda u arhipelagu otoka Jabuka, konkretno u Jabučkoj kotlini, u području koje dijelom izlazi iz obuhvata hrvatskog teritorijalnog mora.
 

Budući da je motorni tanker Valcadore pod talijanskom zastavom u trenutku nesreće plovio na oko četiri nautičke milje od pozicije havarije, MRCC Rijeka je isti preusmjerila u spasilačku akciju, a na tu je poziciju doplovio u 5:10.

U međuvremenu su iz MRCC Rijeka u spasilačku akciju angažirali splitsku Lučku kapetaniju i Pomorsku policiju, čije posade su odmah isplovile prema poziciji havarije. Središnjica je u akciju uključila i remorkere tvrtke Brodospas, a o svemu je obaviještena i Obalna straža RH, čiji brodovi su stavljeni u pripravnost. 


Foto: MRCC
 

Načelnik splitske Postaje pomorske policije Joso Vujić rekao je ranije na konferenciji za novinare u Gradskoj luci kako je osam članova posade turskog broda, šest turskih državljana i dva Indijca, uz pomoć Crvenog križa odmah zbrinuto po dolasku u luku, dok je kapetan broda s još četiri člana posade ostao na brodu u koji prodire voda.

"Smjestili smo ih u naše prostorije, učinili smo sve što je potrebno, omogućili tuširanje, dali im hranu, a pripremili smo im i robu, ali oni su rekli da im roba nije potrebna", rekao je Vujić i dodao kako su agent koji zastupa turski brod i zapovjednik broda rekli da ovih osam članova posade ne mogu davati izjave medijima.

"U razgovoru s agentom agencije Capris, koja je dobila dozvolu vlasnika plovila da preuzme daljnje radnje na saniranju i tegljenju ovog trgovačkog broda, dogovoreno je da će brod biti dotegljen u trogirsko brodogradilište tijekom sljedeće noći", kazao je Vujić.

Havarija se vjerojatno dogodila zbog starosti broda  

Na novinarska pitanja što se dogodilo s brodom, odgovorio je kako turski brod, koliko je njemu poznato, ni u što nije udario, nego se havarija vjerojatno dogodila zbog "zamora materijala", odnosno starosti broda.

"Ovaj brod je 1993. godište i plovio je iz Turske u slovensku luku Kopar te je vozio 3.000 tona magnezita", rekao je Vujić i izrazio zadovoljstvo što je plovilo policijske ophodnje iz Splita sudjelovalo u ovakvom pothvatu pomoći u spašavanju.

"Ovakvom akcijom pokazali smo da su sve državne službe koje rade na traganju i spašavanju spremne i mogu odgovoriti svim izazovima na moru, pokazujući Hrvatsku kao sigurnu destinaciju za turizam", poručio je te naglasio kako zasad nema nikakvog onečišćenja, niti mogućnosti za prodor veće količine vode koja bi uzrokovala njegovo potonuće. Dodao je kako je na turskom brodu ostalo pet članova posade, među kojima i kapetan, kako bi dočekali remorker koji će ga tegliti.

Zasad ne postoji opasnost od onečišćenja mora 

I Mario Omelić, zapovjednik policijskog ophodnog broda Sv. Juraj, kojim je s havariranog turskog broda prevezeno osam članova posade, rekao je kako zasad ne postoji opasnost od onečišćenja mora ili eksplozije na mjestu havarije.

Pohvalio je koordinaciju s talijanskom Nacionalnom središnjicom za traganje i spašavanje na moru u spašavanju posade ovoga broda.

RAZVOJ DOGAĐAJA PRATITE NA INDEXU

Pročitajte više