Toyota Prius: Ovo je tek početak
NA DOLAZAK prvog hibrida na hrvatsko tržište čekali smo godinama. Jedan od najmodernijih automobila današnjice krase brojne kvalitete koje u Hrvatskoj zasad nažalost nisu prepoznate. Nedovoljna informiranost i nezainteresiranost državnih institucija da podrže ovaj ekološki automobil spriječavaju Priusu da se nakon iskrene dobrodošlice udomaći u našoj zemlji.
Strah od novoga
Toyotina hibridna koncepcija na Zapadu je pravi hit, Prius konstantno ruši prodajne rekorde, a nespremna konkurencija zaostaje u težnjama da razvije moderan automobil makar sličnih mogućnosti. Osvajač brojnih nagrada, među kojima i titule europskog automobila 2005. godine i jedinog automobila uvrštenog među 25 najznačajnijih industrijskih proizvoda godine, prvo je vozilo u kojem je hibridna tehnologija instalirana na način da se Prius u baš svakom pogledu može nositi s klasičnim automobilima.
Klikom na fotografiju možete vidjeti istu uvećanih dimenzija
Sve to pokazalo se nedovoljno privlačno sumnjičavim hrvatskim kupcima. Još jednom se pokazalo da su naši kupci generalno otvoreni prema novim tehnologijama, ali i vrlo zatvoreni čim treba to i platiti. Tridesetak tisuća eura uložiti u moderan proizvod kada se toliko priča o opozivima mnogima se ne čini pametnim izborom. Čak i kad je u pitanju Toyota, jedna od najpouzdanijih automobilskih marki, te Prius, potvrđeno najbolja Toyota s brojem prijavljenih kvarova.
Pogon - najveći kamen spoticanja
Priusov pogon, točnije HSD (Hybrid Synergy Drive) sustav povezivanja rada dvaju pogonskih sustava, najveća je kvaliteta, ali i prepreka u Priusovom putu do kupca. Osim što većina ljudi nija na čistu s onim što se krije ispod lima, tu je i standardna priča o nepouzdanosti elektronike.
Odgovor na sve ovo je vrlo jasan. Što se tiče hibridnog dijela vozila, bolje rečeno pogona, Toyota daje 8-godišnje jamstvo odnosno 160.000 km. Dodatni plus sa stanovišta pouzdanosti je činjenica da prva generacija Priusa i nakon isteka jamstva ne bilježi nikakve kvarove.
Klikom na fotografiju možete vidjeti istu uvećanih dimenzija
I sad dolazimo do samog pogona. U razgovoru s mnogim interesentima uočili smo i ovdje dvije velike zablude. "A šta će meni električni auto, di ću ja to punit svako malo?Moj dizelaš vuče, a di će ova nesreća na struju, samo smeta na cesti", bili su komentari prolaznika u prvom susretu s nečujnim Priusom. Očito je da su mnogi i dalje u uvjerenju da se radi o čisto električnom automobilu skromnih mogućnosti. Prius je hibrid, što znači da za pogon koristi dva izvora energije, međusobno povezana, koja se u ovom slučaju svojim radnim karakteristikama nadopunjuju.
Osnovni pogon daje benzinski motor. 1.5-litarski agregat svoj radni ciklus zasniva na Atkinsonovom, a ne klasičnom Otto procesu. Posljedica toga je viši stupanj djelovanja, odnosno veća korisnost, dobivena između ostalog, i izuzetno visokim kompresijskim omjerom (13:1), nesvojstvenim motorima s lako zapaljivim benzinskim gorivom. Maksimalna snaga benzinskog motora je 57 kW/78 KS pri 5.000 o/min, dok maksimalnih 115 Nm zakretnog momenta razvija pri 4.000 o/min. Benzinski motor uglavnom služi za pogon, a tu je i funkcija pogona generatora struje za punjenje baterija.
Drugi dio pogonskog sustava je elektromotor. Sinkroni motor nazivne snage 50 kW/68 KS s uzbudom preko permanentnog magneta raspolaže s 400 Nm zakretnog momenta u rasponu od 0 do 1.200 o/min. Tu na red dolazi inverter tj. pretvornik putem kojeg se vrši transformacija električne energije.
Klikom na fotografiju možete vidjeti istu uvećanih dimenzija
Naime, akumulatorske baterije (Ni-MH) daju istosmjernu struju nominalnog napona 201.6 V, koja se u inverteru pretvara u izmjeničnu napona 500 V (za potrebe elektromotora), odnosno 201,6 V (za pogon kompresora klima-uređaja). Za punjenje baterija nije potreban vanjski izvor, već se za to koristi benzinski motor i režim regenerativnog kočenja.
I to je to, sve što se ima reći o samom pogonu stane u nekoliko rečenica. Ono što je puno zanimljivije je sama regulacija, odnosno način rada i krajni ishod.
Minimalna potrošnja goriva i optimalne performanse
Odmah na početku valja razjasniti da ukupna snaga pogonskog sustava nije jednaka zbroju maksimalnih dvaju motora, već nešto manje, oko 110 KS. Tvornički podaci kažu da su krajnje mogućnosti Priusa 10,9 sekundi za ubrzanje do 100 km/h i maksimalna brzina od 170 km/h.
Klikom na fotografiju možete vidjeti istu uvećanih dimenzija
Vozač u niti jednom trenutku ne mora brinuti o pogonu. Potpuno automatska regulacija i CVT bestupanjski mjenjač odrađuju posao bez ikakvih trzaja, pa jedinu informaciju o pogonu koji je aktivan vozač dobiva preko animarnih sekvenci na središnjem 7-inčnom LCD zaslonu u boji.
Simultanim pritiskom na pedalu kočnice i tipku "start", aktivira se sustav i vožnja može započeti. Do brzine od 45 km/h i pod uvjetom da vozač nije naglo pritisnuo akcelerator, vozilo se kreće uz pomoć elektromotora. Samo električni pogon moguće je uključiti pritiskom na EV tipku, koji funkcionira do brzine od 45 km/h.
Sve dok ne postoji potreba za naglim ubrzanjem, Prius koristi isključivo benzinski motor, koji se pri zaustavljanju gasi. Također, na nizbrdici je moguće pomicanjem mjenjača u položaj B uključiti režim ubrzanog punjenja baterija, ili prepustiti da sustav sam bira što će i kako će.
Najveće kvalitete Priusa dolaze do izražaja u gradskim gužvama, kada funkcija automatskog starta i gašenja motora, te činjenica da se svi električni uređaji uključujući klima-uređaj napaju direktno iz baterija pokazuju svoje prednosti.
Pri tome je potrošnja goriva minimalna, svega 5.0 l/100 km prema tvorničkim podacima, i litru više na našem testu. Jednako ugodno je i na auto-cesti, gdje su opet napori vozača svedeni na najmanju mjeru. Nema šaltanja brzina, tempomat održava brzinu, a jedino privikavanje traži neobičan zvuk pogona. Vožnja auto-cestom brzinom do 160 km/h rezultira prosjekom nešto manjim od sedam litara, što je odličan rezultat.
Međutim, ono na što se u Priusu može zaboraviti je vozački gušt. Ovjes je premekan za bilo kakve ozbiljnije manevre, a tu je i VSC nadzor koji sputava bilo kakve neprimjerenosti na cesti. Nadalje, električni servo bliži je simulacijama na kompjutorskim igricama, a pridodamo li tome nemogućnost izmjene stupnjeva prijenosa, razvidno je da se radi o obiteljskom automobilu namjenjenom smirenim vozačima.
Klikom na fotografiju možete vidjeti istu uvećanih dimenzija
Neobičan dizajn i bogata oprema
Vanjski izgled Priusa koji je u odnosu na prethodnu generaciju osjetno narastao u svim smjerovima je u najmanju ruku je neobičan. Kombiniranjem coupe-ovske s karavanskom koncepcijom Toyota je nastojala optimizirati aerodinamiku, a da pritom ne naruši standarde komfora vozila D segmenta. Rezultat je koeficijent otpora zraka od odličnih 0.26, te solidna ponuda prostora sprijeda i straga.
Klikom na fotografiju možete vidjeti istu uvećanih dimenzija
Putnici se nemaju na što žaliti, tek će oni straga osjetiti da sjede na dosta tvrdoj površini. Nakošena linija krova i peta vrata ograničavaju visinu putnika na stražnjoj klupi na 1.85 metara, dok se sprijeda sjedi vrlo dobro. Pretinaca ima u izobilju, a dodatni prostor stvoren je ugradnjom elektronske parkirne kočnice i mjenjača na armaturu.
Klikom na fotografiju možete vidjeti istu uvećanih dimenzija
Stil uređenja interijera je priča za sebe. Vrlo moderno rješenje prednje armature s digitalnim pokazivačima i info-zaslonom s touch-screen funkcijom predstavlja odličnu bazu za obilje serijski ugrađene opreme.
Tu je i zanimljivi upravljač s čak 16 funkcija, a svakako treba spomenuti i JBL audio-sustav s CD-changerom, kazetofonom, tunerom i devet zvučnika. Ergonomija je gotovo pa idealna, nedostaje tek mogućnost podešavanja upravljača po dubini.
Prihvatljiva cijena
Cijena automobila koji je nekim svojstvima ispred svog vremena po mnogima je još uvijek visoka. Potpuno opremljeni Prius kod kojeg je moguće doplatiti samo Bluetooth i navigaciju stoji na hrvatskom tržištu vrlo konkurentnih 209.676 kn, dok ukupna cijena s prije spomenutom dodatnom opremom iznosi 231.786 kn.
Zvuči puno, ali ekvivalentno opremljeni rivali s konvencionalnim pogonom nisu puno jeftiniji. Nadalje, valja imati na umu niske troškove registracije jer se uračunava samo benzinski motor (1.5, 57 kW), te vrlo izdašno proizvođačko jamstvo i minimalne potrebe održavanja.
Ukoliko se u odgovornim državnim službama nađe sluha za ekološki aspekt, cijena Priusa mogla bi itekako pasti. Primjera radi, u Nizozemskoj je Prius oslobođen poreza na luksuz (- 7.562 eura), u španjolskoj regiji Castilla olakšica iznosi 4.800 eura, u Grčkoj 3.300. Nadalje, u većim europskim gradovima Prius je također oslobođen poreza, pa tako u Londonu vlasnik Priusa uštedi 1.850 eura godišnje, a Bečanin ima pravo na popust u iznosu od 1.713 eura.
Uz pretpostavku da su ekološki svjesni oni koji o tom odlučuju, Prius bi već iduće godine mogao na našem tržištu postati još pristupačniji. Prema neslužbenim informacijama, Prius bi u narednom razdoblju trebao biti oslobođen posebnog poreza tj. trošarine, čime bi pojeftinio oko dvije tisuće eura.
I na kraju recimo još da je Prius prvi i jedini hibrid u Guinessovoj knizi rekorda u kojoj je mjesto zaslužio prodajom većom od četvrt milijuna primjeraka, što je apsolutni rekord u segmentu vozila s hibridnim pogonom.
>> Toyota Prius u bazi automobila.
>> Osobne stranice Toyote Prius nalaze se ovdje.
Važnija serijska oprema: |
|
Zračni jastuk za vozača i suvozača |
|
Bočni zračni jastuci |
|
Bočne zračne zavjese |
|
ABS+EBD+BA | |
E-TRC el. sustav protiv proklizavanja |
|
VSC+ kontrola stabilnosti vozila |
|
Automatski klima uređaj |
|
Audio-sustav JBL (9 zvučnika, 6xCD) |
|
Multi funkcijski upravljač (16 funkcija) | |
7-inčni LCD zaslon u boji |
|
Vozačevo sjedalo podesivo po visini | |
Po visini podesiv upravljač |
|
El. podizači svih stakala | |
El. podešavanje i grijanje retrovizora | |
Električni servo-upravljač |
|
Senzor kiše i svjetala |
|
Keyless sustav s kod karticom | |
16" alu naplatci i gume 195/55 R16 |
|
Prednja svjetla za maglu | |
Tempomat |
|
Ukupna cijena (EUR) | 28.450 |
Ukupna cijena (kn) | 209.676 |
Miljenko Nikolić
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati