knjiga "Katolici u sarajevu do 1918." fra andrije nikića
Tekst se nastavlja ispod oglasa
U nakladi mostarske Franjevačke knjižnice i arhiva objavljena je knjiga fra Andrije Nikića "Katolici u Sarajevu do 1918.".
Autor u knjizi daje sintezu o povijesti i crkvenim zdanjima na području Vrhbosne do turske okupacije, a nakon toga je "pod zemljom pronađene podatke" upisivao u pozamašnu vremensku događajnicu sastavljenu od fratarskih ljetopisa, dokumenata nastalih u Sarajevu i o Sarajevu.
Vrhbosna je bila jedna od srednjovjekovnih župa koju su osnovali Hrvati nakon političke razdiobe svojih prostora, a u kasnom srednjem vijeku graničila je s kraljevskim posjedima na sjeverozapadu, područjima hercega Stjepana na jugozapadu i s Pavlovića zemljama na jugoistoku, ističe autor.
Na temelju arheoloških nalaza, autor na području današnjeg Sarajeva bilježi pojavu kršćanstva u kasnoantičkom dobu, a postojanje guste mreže srednjovjekovnih crkava osobito na području Sarajevskog polja svjedoči o postojanju isključivo kršćanskog pučanstva.
Bosanski je biskup u početku podređen Splitskoj metropoliji, a zahvaljujući politici bana Kulina prelazi pod ondašnju Dubrovačku metropoliju.
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Nakon pojave "krivovjerja" u Bosnu dolaze najprije dominikanci, a zatim franjevci koji stječu velik ugled na bosanskom dvoru.
Osmanlijska vlast nasilno širi islam, a kršćane pretvara u raju. Uz islamizaciju od 16. stoljeća počinje snažan pritisak grčkih i srpskih pravoslavnih patrijarha na katolike što je dokumentirano u dijelu knjige koji je posvećen događajnici.
U popisu bosanskog sandžaka iz druge polovice lipnja 1485. zabilježeno je da se u Sarajevu nalaze 103 kršćanske i 8 kuća dubrovačkih građana te 42 muslimanske kuće. Četiri godine kasnije broj se muslimanskih kuća udvostručio dok je katoličko pučanstvo u snažnom uzmaku.
Tamošnji su katolici nakon velikih progona u početku 16. stoljeća sve do druge polovice 19. stoljeća pritisnuti na stalne borbe za golo preživljavanje.
Po izvješću iz Sarajeva fra Pavla Rovinjanina godine 1640., "kršćani stanuju u predjelu odijeljenom od Turaka i zatvaraju se, kao što to čine Hebreji u venecijanskom getu".
Posljedice osmanlijske okupacije najvidljivije su na primjeru Sarajeva koje je 1910. imalo podjednak broj Hrvata (18.036) i muslimana (18.460), dok su Srbi (8.450) bili manjina.
Fra Andrija Nikić, profesor na mostarskoj Pedagoškoj akademiji, autor je vrlo zapaženih studija knjiga o povijesti Bosne i Hercegovine, među kojima i nedavno objavljene Kratke povijesti BiH do 1918.
Autor u knjizi daje sintezu o povijesti i crkvenim zdanjima na području Vrhbosne do turske okupacije, a nakon toga je "pod zemljom pronađene podatke" upisivao u pozamašnu vremensku događajnicu sastavljenu od fratarskih ljetopisa, dokumenata nastalih u Sarajevu i o Sarajevu.
Vrhbosna je bila jedna od srednjovjekovnih župa koju su osnovali Hrvati nakon političke razdiobe svojih prostora, a u kasnom srednjem vijeku graničila je s kraljevskim posjedima na sjeverozapadu, područjima hercega Stjepana na jugozapadu i s Pavlovića zemljama na jugoistoku, ističe autor.
Na temelju arheoloških nalaza, autor na području današnjeg Sarajeva bilježi pojavu kršćanstva u kasnoantičkom dobu, a postojanje guste mreže srednjovjekovnih crkava osobito na području Sarajevskog polja svjedoči o postojanju isključivo kršćanskog pučanstva.
Bosanski je biskup u početku podređen Splitskoj metropoliji, a zahvaljujući politici bana Kulina prelazi pod ondašnju Dubrovačku metropoliju.
Nakon pojave "krivovjerja" u Bosnu dolaze najprije dominikanci, a zatim franjevci koji stječu velik ugled na bosanskom dvoru.
Osmanlijska vlast nasilno širi islam, a kršćane pretvara u raju. Uz islamizaciju od 16. stoljeća počinje snažan pritisak grčkih i srpskih pravoslavnih patrijarha na katolike što je dokumentirano u dijelu knjige koji je posvećen događajnici.
U popisu bosanskog sandžaka iz druge polovice lipnja 1485. zabilježeno je da se u Sarajevu nalaze 103 kršćanske i 8 kuća dubrovačkih građana te 42 muslimanske kuće. Četiri godine kasnije broj se muslimanskih kuća udvostručio dok je katoličko pučanstvo u snažnom uzmaku.
Tamošnji su katolici nakon velikih progona u početku 16. stoljeća sve do druge polovice 19. stoljeća pritisnuti na stalne borbe za golo preživljavanje.
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Po izvješću iz Sarajeva fra Pavla Rovinjanina godine 1640., "kršćani stanuju u predjelu odijeljenom od Turaka i zatvaraju se, kao što to čine Hebreji u venecijanskom getu".
Posljedice osmanlijske okupacije najvidljivije su na primjeru Sarajeva koje je 1910. imalo podjednak broj Hrvata (18.036) i muslimana (18.460), dok su Srbi (8.450) bili manjina.
Fra Andrija Nikić, profesor na mostarskoj Pedagoškoj akademiji, autor je vrlo zapaženih studija knjiga o povijesti Bosne i Hercegovine, među kojima i nedavno objavljene Kratke povijesti BiH do 1918.
Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Tražimo sadržaj koji
bi Vas mogao zanimati
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
Učitavanje komentara
Tražimo sadržaj koji
bi Vas mogao zanimati
bi Vas mogao zanimati