Brokeback Mountain: Holivudska osveta Bushu

Brokeback Mountain: Holivudska osveta Bushu

PROŠLE godine nekako u ovo vrijeme su šefovi holivudskih studija pronašli još jedan izgovor za podbačaje svojih komercijalnih uzdanica kao Aleksandar Veliki i Alfie - spektakularni pomak Amerike udesno oličen u pobjedi Georgea W. Busha na izborima 2004. godine te povratak konzervativnih društvenih vrijednosti s kojima sadržaj gore navedenih "liberalnih" holivudskih filmova nije bio u skladu.

uloge: Heath Ledger, Jake Gyllenhaal, Michelle Williams, Ann Hathaway, Randy Quaid, Kate Mara
scenarij: Larry McMurty & Diana Ossana
režija: Ang Lee
proizvodnja: Focus Features, SAD, 2005.

Ove godine je, pak, Hollywood odlučio jasno pokazati da se Bushovih "fundića" nimalo ne boji, te da im je, čak štoviše, spreman dizati živce više nego obično. A malo što američke vjerske konzervativce može tako podići na noge kao afirmativan prikaz homoseksualnosti na velikim ekranima. Zato je ove sezone među "oskarovskim" uzdanicama prilično teško pronaći film koji za glavni lik nema homoseksualca niti se eksplicitno ne bavi homosekualnim temama.

Među svim tim ostvarenjima je najrazvikaniji Brokeback Mountain, epska melodrama Anga Leeja, čiji je glavni koncept, ironijom sudbine, bio predmetom sprdnje u jednoj od epizoda South Parka prije više godina - ljubavna priča dvojice kauboja-homoseksualaca. S druge strane, od svih ovogodišnjih holivudskih gay filmova upravo je Brokeback Mountain najsubverzivniji u odnosu na američki konzervativni svjetonazor - ne samo što koncept "dekonstruira" kauboje kao ikonu američkih tradicionalnih vrijednosti, nego se radnja dešava u Wyomingu, državi koja je kao uporište konzervativnih republikanaca ideološki antipod liberalnog i demokratskog Hollywooda. Da stvar bude još bolnija po Bushove pristaše, Wyoming je i domovina Bushovog potpredsjednika Dicka Cheneya, koji je svoje konzervativne stavove morao miriti s činjenicom da mu je kći lezbijka.

Radnja filma se temelji na pripovjetci Annie Proulx, književnice iz Wyominga čiji je nagrađeni roman Shipping News na velikom ekranu završio kao spektakularni "oskarovski" promašaj Vijesti iz dubine.

Početak je smješten u godinu 1963. kada dva mladića - šutljivi kauboj Ennis Del Mar (Ledger) i ekstrovertirani jahač rodea Jack Treves (Gyllenhaal) - dobiju posao čuvanja ovaca na planini Brokeback. Posao je težak i dosadan, ali vrijeme brzo prolazi kada se dva momka sprijatelje, a nakon jedne noći "podmazane" alkoholom njihovo druženje dobije i seksualnu dimenziju.

Nakon povratka s planine, njihova "stvar" - kako su svoj odnos nazvali - završava i svatko odlazi svojim putem. Oboje će nastojati započeti "normalni" život koji uključuje supruge i djecu - Ennisu to pruža zaručnica Alma (Williams), a Jacku se posreći s Lureen (Hathaway), kćeri teksaškog bogatuna koju je upoznao na rodeu.

No, kada Jack pošalje pismo Ennisu, on mu odgovori i njihov ponovni susret dovodi do poplave godinama suspregnutih emocija. Dva ljubavnika otada svake godine odlaze na "ribičke izlete", odnosno tako svojim obiteljima objašnjavaju vrijeme koje provode zajedno. No, kako godine prolaze, tako su i ti izleti sve veći izvor napetosti i sukoba - relativno situirani Jack fantazira o tome da unajme ranč i žive zajedno, dok siromašni Ennis ima nešto bolju predodžbu kako bi na otkriće njihove slatke tajne reagirala okolina.

Ang Lee je i prije ovog ostvarenja uživao veliki ugled među američkom i svjetskom filmskom kritikom, ali je malo koji film kao Brokeback Mountain doveo do tolike salve panegirika i tako jednodušnog proglašenja remek-djelom i "oskarovskim" favoritom.

Iskustvo posljednjih godina, pak, govori da se predoskarovske fame o "umjetničkim" filmovima često previše ne razlikuju od propagande za ljetne blockbustere. Slična bi se stvar mogla reći i za Brokeback Mountain, koji dobar dio svojih nagrada i nominacija duguje prije svega kontroverznoj temi, a manje kvaliteti njene obrade.

Da te "kontroverze" nema, odnosno da je kojim slučajem homoseksualnost likova isto onoliko prozaična činjenica u prosječnom holivudskom filmu kao što bi to slučaj s heteroseksualnim, Brokeback Mountain bi se mogao u najboljem slučaju smatrati Lejeevim podbačajem. Pogotovo kada ga se usporedbi s Mostovima okruga Madison, deset godina stare melodrame čija se radnja nalazila na sličnim tematskim i vremensko-prostornim koordinatama.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Za razliku od Eastwooda u svojoj nepretencioznoj, ali zanatski urađenoj limunadi, Lee je svoj film podredio "oskarovskoj" formuli, čiji su jednako važno sastojci epska dužina i "potresne" uloge.

Razvučenost filma se može primijetiti na samom početku, gdje se Lee pokušava natjecati s Leoneovim stvaranjem napetosti u početnim scenama Bilo jednom na Divljem zapadu, no ovdje, za razliku od Leoneovog klasika, za takav postupak nema dramaturškog opravdanja.

Drugi dio filma je, pak, opterećen nizom podzapleta i vinjeta koji oduzimaju vrijeme, ali bi, zato trebali dati prilike sporednim glumcima da "potresnim" izvedbama pokupe par Akademijinih nominacija. U svemu tome je prilično loše prošla Ann Hathaway, čiji će pokušaj razbijanja imagea disneyevske princeze najvjerojatnije biti prije upamćen po očajnoj perici nego kvaliteti glume.

Uopće, osim ako se izuzme fotografija Rodriga Prieta u scenama koji opisuju prirodne ljepote wyominških planina (koje, dakako, "glumi" kanadski Stjenjak), može se reći da je film u tehničkom smislu podbacio. Glazba Gustava Santaolalle je, na primjer, manje pamtljiva od country klasika koje junaci filma slušaju iz jukeboxa.

Ako netko u ovom filmu zaslužuje pohvale, onda je to prije svega Heath Ledger. Ne samo što je svoj status idola svjetskih šiparica i buduću karijeru prilično ugrozio pristajanjem da glumi u za holivudske standarde nezapamćeno eksplicitnim scenama seksa između dva muškarca, nego je svojom izvedbom iz priče i likova izvukao potencijal kojeg scenaristi ili režiseri nisu znali ili nisu mogli iskoristiti.

Ledger je vrlo dobro iskoristio činjenicu da su uloge dvojice vajominških kauboja podijeljen osobama različitog porijekla - Australcu koji je glumačku karijeru počeo s 69 centa  u džepu te dijetetu ugledne holivudske obitelji. Ledger je vješto sugerirao razlike između siromašnog, introvertiranog i realističnog Ennisa s jedne i relativno situiranog, razuzdanog i ekstrovertiranog Jacka  s druge strane - razlike koje se vide i u načinu na koji konzumiraju, odnosno shvaćaju svoj odnos.

Pohvale također zaslužuje i Gyllenhaal kome holivudski insideri proriču "Oscar", iako ga je prije zaslužio Ledger - između ostalog i zato što je njegov lik daleko uvjerljivije ostario na platnu. (Ako izgubi "Oscar", Ledger se može tješiti da je zahvaljujući filmu dobio nešto daleko vrijednije - kći koju mu je nedavno rodila Michelle Williams, njegova filmska i životna partnerica).

Bilo bi uistinu pretjerano reći kako je Brokeback Mountain promašaj, odnosno da publici nema što pružiti. Ali, tko god očekivao nekakvu filmsku revoluciju ili remek-djelo biti će razočaran kada shvati da je više od dva sata svog vremena potrošio na nešto što se u svojoj biti svodi na jedan od bezbroj okršaja u američkim "kulturnim ratovima".

OCJENA: solidan (5/10)

Dragan Antulov

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara