FOTO BMW serija 8 (E31), najpoželjniji (bavarski) coupe svih vremena?

Foto: BMW

TRAŽIMO li savršenstvo 1980-ih, naći ćemo ga u njemačkoj autoindustriji, a posebno u BMW-u. 

Kraj je 1980-ih, računala su već ušla u autoindustriju, a u premium ponudi vrijede najviši kriteriji. Svaki detalj na proizvodu mora biti savršen, nositi tradicionalne vrijednosti, a opet biti moderan i napredan. BMW je tu bio nenadmašan kad je lansirao seriju 8 (E31). 

Koliko je ovo usprkos, budimo realni, skromnoj prodaji, velik i značajan proizvod, dovoljno govore dvije činjenice. Prva je da ćete auto i danas sigurno zamijetiti na cesti i pritom će vam pojava ovog BMW-a odnijeti pogled. Druga je da je i nova serija 8 odličan automobil, ali ruku na srce ni sjena karizmi originala. Uostalom sve rečeno o vozačima BMW-a ne može i ne smije vrijediti kad se spomenu neki BMW-ovi modeli, posebno serija 8. 

No dosta hvalospjeva o ovom automobilu. Prva skica BMW serije 8 nastala je 1984. godine, a potpisao ju je kućni dizajner Klaus Kapitza. Tim od gotovo dvije tisuće ljudi radio je na razvoju automobila koji se u javnosti pojavio tek potkraj desetljeća nakon više od milijardu njemačkih maraka potrošenih na razvoj. 

I čim ga je autor teksta prvi put ugledao uživo tamo negdje početkom 1990-ih, mogao je samo pljucnuti u stranu i reći: "U *ebote, isplatilo se. Pa ovi će konačno razvaliti Mercedes." I odmah na početku BMW je ipak maknuo nogu s gasa. Realno gotovi M8 stavio na led te procijenio kako će se bolje nositi ako na megdan pošalje "običniji" 840 s V8 motorom i osjetno manjom cijenom.

Dobra je vijest da je BMW-ov rasni coupe imao u ponudi V12 motor. Dobio je i ručni mjenjač, a između se naredalo na desetke inovacija. Dovoljno da se opravda cijena od oko 180.000 DEM i nadimak "mali M8". Za one skromnijih apetita i financija, kao što smo rekli, tu je bila vizualno jednako atraktivna izvedba s "četvorkom" u sredini (840). I što je bitno, jednako gospodska.

Vratimo se mi top modelu koji je iz 5576 cm volumena uz pomoć 12 cilindara razvijao 380 KS i 550 Nm omogućivši sprint do 100 km/h za tada odličnih 6 sekundi. Vjerovali ili ne, do 1999. godine proizvedeno je svega 1510 primjeraka nesvakidašnjeg CSi te ukupno 30.621 primjerak serije 8.

Manje je poznato, ali sasvim očekivano da je baza modela bila "sedmica", tadašnji E32 i po mnogima najbolji BMW-ov proizvod u novijoj povijesti. Upravo njegov V12 (M70) su u M odjelu dotjerali kako bi mu povećali radnu zapreminu te je stvoren S70. Naprednija verzija ovog motora s novom tehnologijom i četiri ventila po cilindru pokretala je najboljeg od najboljih - McLaren F1. 

Najbolje od svega je da performanse na 8-ici nisu bile u fokusu. Ipak, ovaj je BMW mogao do limitiranih 250 km/h, a na 200 km/h je bio za samo 20 sekundi. I pritom je radio toliko uglađeno da bi lako pokretao i najplemenitijeg iz auto svijeta, pastuha koji je završio u BMW-ovim skutama (RR). Ipak, četiri ispušna topa su jasno pokazivala da s ovim automobilom nema šale. Za one posebno zahtjevne tu je bila i Alpinina verzija, ali doista u izuzetno maloj nakladi. 

Pogledamo li popis inovacija, manje je poznato da je "osmica" još tada posjedovala stražnju osovinu s mogućnosti zakreta do 1.8 stupnjeva. Aktive Hinterachskinematik ili kraće AHK je tad bio izuzetno napredan sustav koji je postao osnova sustava koji se i danas koriste. Zahvaljujući elektronici vozač je mogao birati i između postavki s naglaskom na komfor (K) ili dinamiku (S), a utjecao je na karakteristike motora i mjenjača. 

Lakoća kojoj je ovaj veliki coupe upijao zavoje i neravnine nije bila najbolja na svijetu, ali je kompromis između vozne dinamike i komfora vjerojatno bio u samom vrhu, ako ne i najbolji tog vremena. A tada je teško bilo moguće kupiti bolje utrošenih 1865 kg čelika, stakla i plastike. 

Serija 8 nije nikad bila vrhunski supersportaš, ali je bio i ostao divota GT svijeta koju je Mercedes porazio prodajom, ali ne i karizmom. I još nešto, BMW E31 je odlično ulaganje. Znajte da je prije manje od deset godina lagano zapušteni primjerak bilo moguće kupiti za oko 10.000 eura, pa i manje. Danas bez problema bolji primjerci uhvate 50.000 eura, a kroz nekoliko godina mogli bi doći i do šest znamenki. 

Pročitajte više