Kia Cerato 1.6 EX – ispunjeno obećanje

ODKAKO je Kia ušla u zajednicu s Hyundaijem stvari se odvijaju vrtoglavom brzinom. Gama je potpuno obnovljena atraktivnim modelom, a kvaliteta podignuta na višu razinu. Tako gledano plan da do 2010.  koncern uđe među pet najjačih proizvođača ne izgleda toliko neostvariv. U tome bi trebao glavninu posla odraditi Cerato, prvi model tvrtke namijenjen svjetskom tržištu, koji smo imali prilike isprobati u primamljivoj 1.6 EX izvedbi.

Hrvatsku slavu Kia ponajprije može zahvaliti jeftinim modelima koji su 1990-tih godina imali izvanrednu prodaju. Srodnik stare Mazde 121 (Pride) bio je dostupan za već desetak tisuća (tadašnjih) njemačkih maraka, a u klasi terenaca nudio se Sportage, jedini dizelaš u segmentu po tako niskoj cijeni.

U novom mileniju Kia u potpunosti mijenja imidž i više ne privlači kupce niskom cijenom već to radi nekim drugim kvalitetama. Korejska tvrtka je izrasla u ozbiljnu marku s razgranatom mrežom, a atraktivnost ponude dovela je do obaranja rekorda- Kia je marka s najvećim porastom tržišnog udjela u Europi s godišnjim rastom većim od 50 %.

Zanemarimo li Sorento, terenac čije su kvalitete prepoznate širom svijeta, Kia je u kratkom roku predstavila tri značajna modela, koji su nakon zagrebačkog auto-salona lansirani na hrvatskom tržištu. To je gradski Picanto, kompaktni Cerato i luksuzni Opirus. Od tri korejska mušketira najteži posao ima Cerato. On će svoje mjesto pod suncem morati izboriti u ljutoj konkurenciji koju čini Chevrolet Nubira, Hyundai Elantra i Mitsubishi Lancer.

Dizajn

Za razliku od nekih konkurentskih tvrtki, Kia nije pri razvoju novog modela potražila pomoć slavnih europskih dizajnera već je projekt izgleda svojevrsnog nasljednika Shume i Spectre povjerila svojim majstorima. Rezultat je neočekivano pozitivan, Cerato je dobio originalan vanjski izgled, što je danas prava rijetkost.

Jedan od većih automobila (4.480x1.735x1.470 mm) u segmentu karakteriziraju dinamične linije, dok brojni moderni detalji osiguravaju sportski karakter. Trovolumenska karoserija je najdojmljivija sprijeda, gdje dominiraju poveća svjetla s prozirnim pokrovom i agresivno oblikovana maska, još jedan zaštitni znak kuće koji ćemo moći vidjeti na svim budućim modelima. U klinasti oblik prednjeg dijela vozila odlično se uklapa sportski odbojnik s integriranim maglenkama i sportski profiliran poklopac motora.

Krećući se bokom prema stražnjem kraju prvo ćemo uočiti horizontalno orijentiranu udubljenu liniju koja vizualno dijeli karoseriju na dva dijela. Prednje vjetrobransko staklo je postavljeno pod minimalnim kutom, što ne vrijedi za stražnje staklo položeno pod nešto tupljim kutom. Čini se da bi bolje rješenje bilo ugradnja još jednog bočnog prozora čime bi se dobilo na preglednosti. Ipak, najviše pokuda zaslužuje ugradnja teleskopske antene na bok vozila, što je zastarjelo i ne previše praktično rješenje.

Stražnji kraj s velim svijetlima i odrezanim poklopcem prtljažnika najviše podsjeća na prethodnika (Shuma). Stvar donekle popravlja spojler kojim je razbijena monotonija nemaštovitih oblika.

Testni primjerak s EX paketom opreme donosi alu naplatke promjera 15 inča koji u kombinaciji s metalik (zlatnom) bojom podižu ukupni dojam i daju korejskom adutu dozu elegancije.

Ukupno gledano Kia Cerato u dizajnerskom smislu zaslužuje visoku ocjenu, a uzmemo li u obzir napredak u odnosu na prethodni model, slobodno možemo konstatirati da je napravljen odličan posao. 

Unutrašnjost

Stereotip o konfekcijskom interijeru korejskih automobila je stvar prošlosti. Barem kad je u pitanju Cerato, čija unutrašnjost plijeni pažnju maštovitim izgledom prednje armature. Središnji dio na kojem se nalazi digitalni sat, otvori ventilacije, audio-sustav i kontrole klimatizacijskog sustava obložen je aluminijskim dekorom što u kombinaciji s dvobojnom plastikom armature daje dojam kvalitete i preciznosti izrade.

Prozračnost ostvarena korištenjem obloga u svijetlim tonovima i prostranost na razini srednje klase odmah upadaju u oči, baš kao i utjecaj američke škole. Tu prije svega mislimo na dopadljivo (i korisno) osvjetljenje u donjem dijelu vrata, te pretinac za naočale smješten iznad retrovizora.

Krajnja jednostavnost vidljiva je u pristupu oblikovanju instrumentalne table. Iako pomalo nemaštovita, ona odlično obavlja svoju ulogu preglednošću i dobrom čitljivosti povratnih informacija. Nerazumljiva je tek izvedba putnog kompjutera, koji ima mogućnost prikaza autonomije, ali ne prosječne i trenutne potrošnje goriva.

U pogledu funkcionalnosti Cerato je osmišljen na visokoj razini. Pretinci se nalaze na pravim mjestima, pa su lako dostupni. Vozač ima na raspolaganju maleni pretinac s lijeve strane, ispod grupe prekidača, te niz pretinaca na središnjem prostoru. Tu je i veliko spremište na strani suvozača, utori u vratima, te pretinac skriven ispod središnjeg odmorišta za ruke.

Prednja sjedala su vrlo udobna, ali bi na duljim rutama dobro došla nešto veća sjedeća površina. Sjedala posjeduju lumbalnu potporu, a vozačko je podesivo po visini. Boljoj ergonomiji zasigurno pridonosi po visini podesiv upravljač, koji nažalost nije pomičan po dubini.

Prtljažnik kapacitetom od 345 litara zadovoljava potrebe prosječne obitelji. Budućeg vlasnika će razveseliti da je poklopac moguće otvoriti pritiskom tipke na vozačkom sučelju (kao kod Ford Fieste) ili pak putem daljinskog upravljača. Iako je stražnju klupu moguće preklopiti ostaje činjenica da u Ceratu nećete moći prevoziti velike predmete. Razlog leži u relativno malom otvoru prtljažnika, inače svojstvenom za trovolumenske limuzine.

Opremljenost

Ako u pogledu nečega (gotovo) nema primjedbi, onda je to svakako opremljenost. Cerato u kombinaciji s EX paketom (sredina ponude) dolazi potpuno opremljen, čak i više nego što traži prosječan hrvatski kupac.

Pasivnu i aktivnu sigurnost osigurava šest zračnih jastuka i danas neizostavni ABS+EBD sustav. Svi prozori su opremljeni električnim podizačima, a tu je još daljinsko centralno zaključavanje i servo-upravljač. U vrućim danima vlasnici Cerata će posebno cijeniti automatski klima-uređaj vrlo dobrih karakteristika i jednostavnog načina podešavanja. Pridodamo li svemu brojne detalje i alu-naplatke, Cerato 1.6 EX se može svrstati i u pogledu opremljenosti u sam vrh klase.

Naravno, u svemu dobrome naći ćemo i nešto negativno. Začudo, Kia ne nudi vlastiti (modularni) audio sustav, koji bi se odlično uklopio, već ponudu završava s pripremom za ugradnju klasičnog sustava u obliku instalacije, zvučnika i prije spomenute teleskopske antene.

Oni manjeg apetita na raspolaganju imaju slabiji LX paket s kojim je automobil jeftiniji punih dvadeset tisuća kuna.

Motor i vozne osobine

Testni primjerak pokreće 1.6-litreni benzinac koji maksimalnu snagu od 77/105 kW/KS razvija pri 5.800 o/min, uz okretni moment od 146 Nm pri 4.500 o/min. Riječ je o najslabijem motoru u ponudi (2.0 CRDi/113 KS, 2.0/143 KS), koja je posuđena od Hyundai Elantre na čijoj osnovi je model i razvijen.

Da je riječ o dobrom izboru najbolje govori podatak da se trenutno ugrađuje u gotovo sve Hyundaieve automobile nižeg segmenta, uključujući i atraktivni Coupe. Visok stupanj pouzdanosti i solidne performanse čine ga gotovo idealnim izborom. Kažemo idealnim, jer potrošnja goriva osjetno prelazi deklarirane podatke. Tijekom testa ostvarili smo potrošnju goriva koja se kretala od 7 litara na otvorenoj cesti, pa sve do 12 litara u gradskim uvjetima. Prosjek testa s ostvarenih 8 l/100 km je s obzirom na uvjete (upaljena klima, opterećenje) ipak zadovoljavajući rezultat, ali ne i magnetno privlačan.

Performanse su vrlo solidne. Cerato do stotke stiže za okruglih 11 sekundi i postiže maksimalnih 186 km/h. Na otvorenoj cesti moguće je ostvariti brze prosjeke, dok se pod većim opterećenjem osjeća da motor gubi dah. Tada ga je potrebno tjerati u visoke okretaje (preko 4.000 o/min) kada vožnja zbog izražene buke postaje naporna.

Cerato je napravljen na osnovi Elantre od koje je preuzeo podvozje. Jedina promjena napravljena je na stražnjem ovjesu gdje je polukruta osovina zamijenjena naprednijim rješenjem (multilink) svojstvenim najboljim predstavnicima klase. Prelazak uzdužnih i poprečnih neravnina ne predstavlja problem u pogledu komfora, dok na izrazito lošem kolniku može iritirati nešto veća buka.

Bržim prolascima zavoja naginjanje karoserije ostaje u standardnim okvirima, a automobil uvjerljivo drži putanju. Ukoliko je vozač sklon bržoj vožnji,  morat će češće posezati za ručicom mjenjača. Izmjena stupnjeva prijenosa je glatka i dosta brza, a preciznost mjenjača je na solidnoj razini. Serijske gume marke Hankook (195/60) odlično odrađuju posao na suhom kolniku, dok je na mokrom potrebna nešto veća pažnja. Nažalost ESP i TC su dostupni samo kod snažnijih izvedbi i to u kombinaciji s EX Prestige paketom opreme.

Zaključak

Vidi se da je svaki cent od 220 milijuna USD koliko je stajao projekt razvoja ovog automobila dobro utrošen. Kia je razvila odličan obiteljski kompakt originalnih dizajnerskih karakteristika, koji plijeni pažnju prostranim putničkim prostorom i odličnom kvalitetom.

Testni primjerak pokretan 1.6-litrenim benzinskim motorom u kombinaciji s EX paketom opreme stoji 129.990 kn, što je daleko od jeftinoće na koju smo kod Kije navikli u proteklih nekoliko godina. U odnosu na korejsku konkurenciju, to je oko deset tisuća kuna više, što nije toliko mala razlika. Usporedimo li Cerato s europskim rivalima, cijena je tu negdje, ali na strani korejskog predstavnika je veća prostranost i opremljenost, te zasigurno kvaliteta. 

Miljenko Nikolić

Pročitajte više