Krivulje sudbine. Ovo je 10 najljepših dizajna stvoritelja Miure i Countacha

Foto: Lamborghini

NA VRELIM ulicama Torina, gdje se miris talijanske kave miješa s aromom benzina, rođena je jedna od najvećih ikona svjetskog automobilskog dizajna - Marcello Gandini. Njegovo ime nije samo sinonim za eleganciju i brzinu već i za revoluciju u svijetu automobilizma.

Kao dječak, Gandini je oduvijek sanjao o crtanju linija koje bi definirale budućnost prijevoza. Njegovi rani radovi bili su poput dječjih snova, ali s vremenom su postali jasni dokazi njegovog genija. Kad je stupio u legendarni studio dizajna Bertone, svijet automobila kao da nije bio spreman za ono što će uskoro iznjedriti.

Odbio ga je Giugiaro

Gandini potječe iz fine obitelji: otac mu je bio dirigent, pa ne čudi da je od malih nogu bio okružen različitim vrstama umjetnosti. Poslijeratna Italija velikim je dijelom bila vezana za automobile, stoga je razumljivo da je i mladi Gandini odlučio svoju umjetničku viziju vezati s tim predmetom.

I evo prve zanimljivosti: po završetku studija, godine 1963., obratio se Nucciu Bertoneu - šefu tvrtke Gruppo Bertone - i tražio ga posao. Međutim, Giorgetto Giugiaro, tadašnji Bertoneov glavni dizajner, usprotivio se njegovom angažiranju. Kao da je osjetio da bi mladi dizajner mogao poljuljati njegov autoritet.

Međutim, kada je Giugiaro napustio Bertone dvije godine kasnije, Gandini je zaposlen i radio je za tvrtku punih četrnaest godina.

Marcello Gandini nije bio samo dizajner već i vizionar. Njegovi automobili nisu samo vozila, već umjetnička djela na četiri kotača. Njegova prva revolucionarna kreacija Lamborghini Miura šokirala je svijet svojim futurističkim dizajnom i monstruoznom snagom.

Dok se svijet mijenjao, Gandini je ostao vjeran svojoj viziji. Njegovi automobili su prešli granice vremena i prostora, postajući ikone koje su nadmašile svoje vrijeme. Danas njegovo ime i djelo žive u srcima zaljubljenika u automobile diljem svijeta, podsjećajući nas na snagu kreativnosti i mašte.

Stoga ćemo se prisjetiti 10 kreacija zbog kojih će Gandini zauvijek živjeti na dizajnerskom Olimpu.

10. Fiat X1/9

Klinasti oblik, dugi ravni poklopac motora, veliki prednji prevjes… mali Fiat s dva sjedala s motorom u sredini bio je blagoslovljen s nekoliko vlastitih trikova. To uključuje skočna prednja svjetla, uklonjivi tvrdi krov koji se može spremiti ispod poklopca motora, plus prednje i stražnje prostore za odlaganje stvari.

Tijekom 16 godina proizvodnje (prvo u Fiatu, a zatim od 1982. nadalje u Bertoneu), ukupno ih je izgrađeno oko 160.000. Većina njih isporučena je izravno američkim kupcima; to što je prvi Fiat dizajniran da zadovolji sjevernoameričke sigurnosne propise od samog početka sigurno je pomoglo u njegovom slučaju. 

9. Ferrari Dino 308 GT4

U Ferrariju kažu da je razlog zašto je 1973. godine 308 GT4 bio u dva desetljeća prvi novi model koji nije stilizirao Pininfarina, divljenje Enza Ferrarija za uglate, tanke i futurističke sportske automobile koje je Gandini isporučivao kao glavni dizajner za Bertone u to vrijeme.

Dino 308 GT4 razbio je uobičajeni Ferrarijev kalup na nekoliko načina: bio je prvi automobil s konfiguracijom 2+2 i središnje postavljenim motorom i prvi serijski cestovni automobil s V8 pogonom. Bio je to i prvi model iz Maranella koji se odvojio od stila s oblinama iz prošlosti i prihvatio novu eru.

8. Citroen BX

Dva je puta dizajn bio odbijen: prvi put kada je turski proizvođač automobila Otosan odbio zamijeniti svoje zastarjele modele Anadol, a Gandinijev oštri stil vjerojatno je bio malo previše progresivan za konzervativne Šveđane kada je ponovno predložen kao Volvo Tundra iz 1979. Citroën bi se pokazao daleko spremnijim udvaračem. 

Kodnog imena XB, projekt dizajniranja i razvoja modernog hatchbacka s pet vrata koji će zamijeniti GS započet je 1978., otprilike dvije godine nakon što je Peugeot preuzeo većinski kontrolni udio u tada posrnuloj tvrtki. To je kulminiralo 1982. otkrivanjem serijskog BX-a ispod Eiffelovog tornja.

Novoformirana grupa PSA vjerojatno nije pretpostavila da će BX sam opravdati Peugeotovu investiciju, s prodajom od oko 2.3 milijuna automobila tijekom svog 12-godišnjeg vijeka trajanja.

7. Lancia Stratos Zero

Stratos Zero predstavljen je u Torinu 1970. kao nisko postavljen sportski automobil sa središnje postavljenim motorom, izgrađen na šasiji reli automobila Lancia Fulvia HF1600. Vidjeti ga na cesti, pomiješanog s prometom iz 1970-ih, mora da je bilo kao svjedočiti invaziji izvanzemaljaca. I vjerojatno je još uvijek.

Neizvedivo nizak, visok samo 84 cm, s upravljačem koji se može uvući i futurističkim lažno digitalnim instrumentima, njegovim integriranim naslonjačima s uzorkom čokoladnih kockica moglo se pristupiti samo preko preklopnih vrata prednjeg vjetrobranskog stakla. Što se tiče nečuvenih konceptnih automobila, Bertoneov i Gandinijev Stratos Zero jedan je od najboljih ikada zamišljenih.

6. Alfa Romeo Montreal

Sudionici Montreal Expa 1967. bili su počašćeni identičnim konceptnim kupeima Alfa Romea smještenim između dva zrcala, koja su beskrajno odražavala njihovu sliku. Dizajnirani i izrađeni od Carrozzeria Bertone na šasiji Alfa Romeo Giulia Sprint GT u manje od devet mjeseci, ovi strojevi iz snova neće dugo ostati bez imena.

Gandinijevi izvrsni koncepti u Montrealu, kako su ih brzo nazvali posjetitelji sajmova, crpili su suptilnu inspiraciju iz njegovog impresivnog modela Lamborghini Miura i Bertoneove Alfa Romeo Canguro iz 1964. godine. Izuzetno pozitivna reakcija promatrača uvjerila je Alfa Romeo da pusti automobil u potpunu proizvodnju.

5. Lamborghini Marzal

Kako se ponovno pojaviti u Ženevi nakon Miure iz 1966. koja je oduševila svijet? To je bilo pitanje koje su si sigurno postavili Nuccio Bertone i njegov vrsni mladi dizajner Gandini prije velikog Ženevskog salona 1967. godine. Odgovor je bio šokantan, ali na najbolji način.

Dok je Miura bila puna linija i raskošnih oblina – apsolutni vrhunac dizajnerskog idioma koji je desetljećima oblikovao sportske automobile – Marzal je bio iz druge dimenzije. Njegove oštre linije i zaravnjene površine najavljivale su nešto sasvim novo.

Četverosjed sa središnjim motorom i vratima tipa Gullwing gotovo u potpunosti napravljenim od stakla i interijerom presvučenim srebrnim materijalom kao da je bio dio svemirskog programa Apollo.

4. Alfa Romeo Carabo

Ohrabren pozitivnim prijemom njegovog koncepta Marzal, Gandini je još pojačao kreativnost. Carabo je bio vizualna senzacija. Temeljen na mehanici 33 Stradale, automobila obdarenog razinama konvencionalne ljepote, kakvih je vrlo malo, Carabo je uzbuđivao na sasvim drugačiji način.

Za početak, čista ravnost njegovog profila – s kutom vjetrobranskog stakla koji se samo neznatno razlikuje od kuta ekstremno nisko spuštenog poklopca motora – bilo je otkriće koje je sugeriralo nepostojanje glomaznog motora između prednjih kotača. Gandini kaže da je ovo također trebalo eliminirati podizanje prednjeg kraja koje je iskusio Miura, ponavljajući da stilist koji sluša inženjera čini izvrsnog dizajnera.

Dok je Marzal uzdrmao status quo, Carabo je oslobodio stilske elemente koji će definirati cijelu generaciju sportskih i superautomobila, od Countacha do Bugattija EB110 i dalje. 

3. Lancia Stratos

Djelomično inspiriran zapanjujućim konceptom Stratos Zero, koji je Bertone pokazao godinu prije, ali također vođen strogim zahtjevima relija, prototip Lancia Stratos HF iz 1971. bio je još jedan od Gandinijevih nezaboravnih "wedge" dizajna.

Dizajniran prije svega za pobjedu na relijima, sadržavao je Ferrarijev V6, postavljen poprečno iza vozača, prednji ovjes s dvostrukim poprečnim ramenima i MacPhersonove amortizere straga.

Kad se puna proizvodna verzija pojavila 1973., izgledala je gotovo isto: bila su samo revidirana stražnja svjetla te je dodan spojler na krovu i prtljažniku te stepeničaste letvice iznad poklopca motora, nalik onima s Miure.

2. Lamborghini Miura

27-godišnji Marcelo Gandini bio je u Carrozzeriji Bertone samo nekoliko mjeseci kada su iz Lamborghinija stigli nacrti za TP400, friško sa sajma automobila u Torinu 1965. koji je izazvao iznenađujuće velik interes.

TP400 bio je interni kod dodijeljen novodizajniranoj šasiji i mehaničkom paketu koji su nadzirali Giampaolo Dallara i Paolo Stanzani (na slici dolje, s Gandanijem). TP je kratica za "trasversale posteriore", što se odnosilo na nekonvencionalan (srednji) stražnji položaj i poprečnu orijentaciju 4.0-litrenog (zapravo 3929cc) V12 ugrađenog u golu šasiju.

Unatoč pozornosti mnoštva dizajnerskih kuća, Ferruccio je odabrao Nuccia da obuče ovu radikalnu i uzbudljivu novu šasiju. Gandini je sigurno bio u raju; očito nadahnut, počeo je crtati jedan od najljepših automobila svih vremena.

Obloge karoserije, majstorska mješavina tvrdih mišića i mekših oblina, izgledaju kao da su omotane oko čvrstih točaka. Ima besprijekorne proporcije, istovremeno prijateljski raspoložen i agresivan, s velikim brojem intrigantnih detalja.

Njegovi prijedlozi skica za automobil koji će postati poznat kao Miura, po španjolskoj farmi poznatoj po uzgoju posebno žestokih bikova, jednoglasno su i odmah odobreni. Tijekom sljedećih desetak tjedana, tri prototipa su završena na vrijeme za Ženevski sajam automobila 1966., gdje je Miura odmah i neupitno proglašena "zvijezdom izložbe". Prije malo poznat, Gandini je preko noći postao senzacija. 

1. Lamborghini Countach

Čak i da ste pratili Gandinijev razvoj dizajna od Miure preko Marzala do Caraba, bili biste zapanjeni ekstremnim proporcijama, brutalnom oštrinom i vizualnom dramom Bertoneove jarko žute ženevske senzacije iz 1971. To je bio proizvodni nasljednik Miure. Countach!

Ferruccio Lamborghini je održao obećanje i Countach LP400 je pušten u prodaju 1974. u šokantno sličnom obliku kao žuti NLO koji je sletio samo tri godine prije. Štoviše, zadržao je inovativni raspored konceptnog automobila uzdužno postavljenog, središnje postavljenog 3.9-litrenog V12 s prijenosom između sjedala.

To je Countach učinilo manjim, lakšim i bržim od Miure, a istodobno je riješilo mnoge nedostatke tog automobila, koji su uključivali lošu raspodjelu težine naprijed/straga, aerodinamičku stabilnost i pregrijanu kabinu.

To što je Countach uživao u proizvodnji koja je trajala dvostruko duže od Miure svjedoči o njegovom utjecaju, ne samo na marku već i na sam žanr superautomobila. Sve to čini Countach našim Gandinijevim dizajnom broj jedan.

Pročitajte više