Mazda slavi pola stoljeća rotacijskog motora

Foto: Mazda
 
PROŠLO je točno 50 godina otkako je Mazda lansirala svoj prvi automobil pokretan rotacijskim motorom, Cosmo Sport 110S. 
 
Polovicom prošlog stoljeća mnogi su pokušali poboljšati Wankelov rotacijski motor, no na kraju je većina odustala. Mazda je pomoću odjela "47 samuraja" učinila ovaj koncept komercijalno upotrebljivim i do današnjih ga dana zadržala u svojoj ponudi. 
 
Brojne su prednosti Wankelovog motora: kompaktne dimenzije, manja masa, povoljnija krivulja momenta te mirniji rad i manja buka. No, to je vrijedilo samo u teoriji dok Mazda nije učinila konstrukciju dovoljno pouzdanom da postane komercijalno privlačna (pouzdana), ali i isplativa. 
 
Uostalom, dovoljno je reći kako je 1991. godine Mazda 787B ušla u povijest rotacijskih motora postavši prvi japanski automobil koji je pobijedio na utrci izdržljivosti 24 sata Le Mansa. "Rotacijske" Mazde su ostvarile preko 100 pobjeda na utrkama diljem svijeta.
 
 
Malo o povijesti
 
Iako je ideja rotacijskog stroja stara doslovno stoljećima, prvi rotacijski motor izumio je i proizveo Felix Wankel 1957. godine, nakon gotovo četiri desetljeća mukotrpnog rada. Motor je razvijen uz pomoć tvrtke NSU, a ubrzo je interes pokazalo preko 100 proizvođača. Mazda je bila najupornija, pa je u srpnju 1961. potpisan ugovor u suradnji na razvoju nove koncepcije motora.
 
Otprilike u to vrijeme uočeni su prvi problemi koncepcije, pa se usavršavanje motora proteglo do 1967. godine, kada je u prodaju pušten prvi model s rotacijskim motorom, revolucionarni Cosmo Sport. Zahvaljujući skromnim dimenzijama motora (2 x 491 ccm) i snazi od 110 KS, ovaj je model svojim izgledom i performansama zadivio čitav svijet. Mazda Cosmo Sport bila je predvodnik čitave serije automobila s rotacijskim motorima, koji su kasnije unapređivani multi-rotorskom i turbinskom tehnologijom, a među kojima su bili Luce, R100 i serija RX (twin scroll turbo) te Eunos Cosmo (tri rotora, sekvencijalni twin-turbo).
 
 
Mazda je u SAD-u s rotacijskim motorima debitirala 1970. godine modelom R100, nakon kojeg je uslijedila linija RX proizvoda, pa čak i pick-up model. 1979. godine na tržište stiže RX-7, prvi rasni sportaš s Wankelom koji je obilježio razdoblje do 2003. godine, kada je na scenu stigao RX-8, sportski model s usavršenom tehnologijom rotacijskog motora, poznatom pod imenom Renesis.
 
Specijalizirani britanski tehnološki časopis Engine Technology International dodijelio je ovom motoru nagradu za motor godine u 2003., a isti je motor pobijedio u svojoj klasi u izborima 2003. i 2004 g.
 
 
Mazda je ohrabrena uspjehom Renesisa krenula dalje i radila na poboljšanju ekoloških aspekata motora. Igralo se i s gorivom, pa je pokrenut razvoj rotacijskog motora pokretanog vodikom, koji je započeo još 1991. godine, a svoj vrhunac doživio početkom 2006. godine na modelu RX-8 Hydrogen RE.
 
Jedino otvoreno pitanje je sprema li Mazda nešto novo. Vrijeme je, jer od 2012. godine čekamo nasljednika. Informacije su skromne, a tiču se nove generacije motora pod imenom 16x (Sky R). Navodno donose brojna poboljšanja u konstrukciji, kao i implementaciju novih tehnologija, no nepoznato je hoće li pogoniti rasnog sportaša RX-9 ili rivala coupeu kalibra Toyote GT-86. 

Pročitajte više