Na današnji dan proizveden je posljednji Stojadin

Foto: Arhiva, Mioljub Jelesijević i Milan Rakočević, Zastava Forum FB

NIJE bio samo najpopularniji model tada domaćeg proizvođača, već i automobil koji je jasno označio kraj jedne epohe. 

Zastava 101 ili samo Stojadin proizvodio se punih 37 godina, a u tom je razdoblju dosegao milijunsku nakladu. Proizvedeno je 1.045.458 primjeraka od čega je njih čak 224.851 završilo u izvozu. Posljednji Stojadin sišao je s proizvodne trake 21. studenog 2008. godine, što je ujedno bio i zadnji proizvedeni Zastavin automobil. 

 

Crveni primjerak dobio je dostojan oproštaj. Okićen cvijećem, potpisima radnika i s ponekom napisanom pjesmom završio je u rukama privatnog vlasnika, a njegova daljnja sudbina ostala je nepoznata. O kraju proizvodnje Stojadina izvijestili su gotovo svi regionalni mediji, a svoju minutu „slave“ Stojadin je dobio i na američkoj televiziji NBC. 

 

 

Prvi primjerak proizveden 16. studenog 1971. godine

Taj prvi primjerak koji je sišao s pogona stare Zastavine tvornice u Kragujevcu označio je prekretnicu za tadašnju domaću automobilsku industriju, ali i vozni park tadašnje države.

>> Od Borova do Munje: Ovo su tvrtke koje su proizvodile dijelove za Zastavina vozila

Razvijen je na osnovi Fiata 128, a s poprečno postavljenim motorom, neovisnim ovjesom, prednjim pogonom i formom karoserije s pet vrata bio je tada jedan od modernijih automobila u Europi. 

#zastava101 Na dan, 21.novembra 2008, pre 14 godina sa proizvodne trake je sišao poslednji Stojadin. Bio je to i...

Objavljuje Oficijalna stranica Zastava 101 forumaNedjelja, 20. studenoga 2022.

Stojadin je omogućio motorizaciju stanovništva tadašnje države, nudio se u nekoliko izvedbi. Jedna od njih bio je Mediteran s tri vrata i toniranim staklima nastao povodom Mediteranskih igara u Splitu. Bili su tu Standard, De lux, 101 L, Confort, Special, Super, dok su u ponudi motora na raspolaganju bile dvije opcije

Dovoljno je reći kako je Stojadin stigao četiri godine prije Golfa I. Već je problem ostao što se neizmijenjen proizvodio i kad je na tržište dolazio Golf "šestica“.

 

Stigao na zapad Europe, osvojio Kilimandžaro

Zastava 101 je svojevremeno bio čak i statusni simbol, a označio je drastičan odmak od „fiće“. Na njega, kao i 128-icu čekalo se mjesecima, a mnogi su kupci konvertibilnom valutom plaćali da se izbore za atraktivnije boje. Stojadin se i izvozio, pa je tako stigao na zapad Europe, pa i do Velike Britanije. 

>> Kako su Britanci testirali Stojadin, auto s jednom velikom prednosti

Stojadin će ostati upamćen i po ekspediciji "ZASTAVA 101 - Kragujevac - Kilimandžaro" kad su 1975. godine Stojadini s minimalnim modifikacijama uspješno prošli Afrički kontinent prešavši 11.000 km.

Pročitajte više