Norveška pred građevinskim poduhvatom stoljeća

 Foto: NPRA

NORVEŽANI planiraju do 2035. godine izgraditi nekoliko podvodnih plutajućih tunela kojima će drastično skratiti vrijeme putovanja  između sjevera i juga zemlje ispresijecane fjordovima. 
 
Iako Trondheim na sjeveru i Kristiansand na jugu dijeli oko 1.100 kilometara ceste putovanje automobilom između ta dva grada traje čak 21 sat, odnosno prosječna brzina kretanja je tek oko 50 km/h. Razlog tako sporom odvijanju prometa nisu loše ceste već činjenica da se na toj ruti (E39) nalazi čak sedam fjordova, što u prijevodu znači sedam trajektnih linija koje je potrebno apsolvirati. 
 
 
Norvežani rješenje vide u gradnji podvodnih plutajućih tunela kojima bi se taj put skratio za barem 10 sati. Ideja je to stara nekoliko godina, a sada nakon pripremnih radnji koje uključuju mnogobrojne studije izvedivosti, rizika i utjecaja na okoliš kreće izgradnja. Kapitalni projekt vrijednosti minimalno 25 milijardi EUR u prvoj će fazi premostiti Sognefjord na ruti od Lavika do Oppedala.  Najveći i najdublji norveški fjord širok je oko 4,5 km što onemogućava izgradnju mosta, dok dubina  i do 1.300 metara čini izgradnju klasičnog podvodnog tunela neizvedivom. 
 
 
Kao optimalno rješenje izabran je podvodni plutajući tunel. Radi se o dvije cijevi, svaka s dvije prometne trake, koje se zahvaljujući plutačama održavaju na dubini od oko 30 metara. Projektom je predviđena izgradnja tunela u segmentima koji će se spojiti na moru i zatim dotegliti na konačnu poziciju. Po jedna cijev za svaki smjer kretanja trebala bi omogućiti odvijanje prometa bez obzira na vremenske prilike uz istovremeno nesmetano kretanje brodova. 
 

 
Iako je trenutno puno otvorenih geo-tehnoloških pitanja norveška vlada je odobrila start projekta. Pokaže li se ovo rješenje suviše riskantnim postoji i drugo u vidu plutajućih mostova. U svakom slučaju norveški građevinari raspolažu izuzetno velikim iskustvom, a u prošlosti su pokazali da se znaju postaviti pred ovakvim izazovima. Ako niste znali, Norveška ima oko 1.150 tunela, a njih 35 je podvodno. 

Pročitajte više