Pariz kreće u borbu protiv SUV-ova

Vrlo agilna gradonačelnica Pariza Anne Hidalgo kreće u još jednu referendumsku borbu. Nakon što je promet pariškim ulicama uspjela zabraniti rentanim romobilima, gradonačelnica Pariza sada želi zagorčati život vlasnicima SUV vozila.

Njen je prijedlog, koji je stavila na referendum koji će se održati u veljači sljedeće godine, da vlasnici SUV-ova parkiranje u središtu grada plaćaju znatno više. To bi, uvjerena je gradonačelnica, demotiviralo vlasnike tih vozila da uopće njima dolaze u grad, što bi posljedično blagotvorno djelovalo na zagušeni pariški promet, kao i čistoću zraka.

Nije, naravno, Pariz prvi grad koji bi uveo sličan namet. Rodonačelnici naplate prometa određenim vozilima u određeno vrijeme i na određenom mjestu su gradski oci Singapura, koji su prvu takvu odluku donijeli još 1975. godine. Danas u tom gradu radi elektronski sustav koji naplatom demotivira vozače da voze u doba kada je promet uobičajeno najgušći, a rezultat je toga 13% manje prometa i 22% povećanje brzine njegovog protoka. 

Poznat je i primjer Londona, koji naplatu onima koji automobilima ulaze u centar vrši od 2003. Ulazak u središte grada u periodu od 7 ujutro do 18:30 naplaćuje se osam funti, a uvođenje te mjere rezultiralo je s 15 posto manje prometa, dok se javni prijevoz autobusima ubrzao za čak trećinu. Gotovo identični sustav ima i Stockholm, gdje su zabilježeni 14 posto manje vozila na cestama te povećanje korištenja javnog prijevoza.

Očekuje se kako će gradonačelnica Hidalgo bez problema izvojevati još jednu referendumsku pobjedu, ali uz maleni trik. Naime, dok je pobjeda protiv romobila bila uvjerljiva, jer Parižanima su oni bili iznimno antipatični, ovu će pobjedu osigurati činjenica da će glasati samo stanovnici 20 arondismana, koji čine centar francuske prijestolnice, gdje je broj vozila koja traže javni parking ionako relativno malen. Najviše će nastradati stanovnici pariške okolice. Dok u središtu Pariza živi nešto više od dva milijuna ljudi, u onome što se zove Grand Paris živi više od 13 milijuna, i upravo su oni ti koji u centar grada idu automobilima.

Istovremeno, u glavnom gradu Hrvatske gužve su veće nego ikada, a nema nekih ozbiljnih najava da će Grad uvesti bilo kakve odlučne mjere.

Pročitajte više