Sigurnost putnika na račun pješaka

UKOLIKO se ne uvedu promjene pri konstruiranju novih automobila, poginuti će desetine tisuća ljudi, a stotine tisuća će biti ozlijeđeno – stoji u izviješću Euro NCAP-a objavljenom prije nekoliko dana.

Situacija na cesti postaje neizdrživa. I dok su putnici u automobilima sve sigurniji, stanje za pješake i ostale sudionike u prometu nikad nije bilo gore. To potvrđuju posljednje statistike provedene od strane TRL –a (The Transport Research Laboratory), prema kojima svake godine u zemljama Europske Unije (15 država) smrtno strada 12.400 pješaka i biciklista, a 296.000 ih biva teško ozlijeđeno.

S obzirom na negativni trend, očito je da auto-industrija još uvijek ne pridaje pažnje uputama Europske Komisije. Neka predviđanja govore da bi se njihovom primjenom godišnje spasilo čak 1.700 života, a broj teško ozlijeđenih bi bio manji za značajnih 42.000. Nažalost, nova legislativa neće biti uvedena još pet godina, pa jedino preostaje da najznačajniji auto-proizvođači sami pokrenu stvari na bolje.

Jednako misli i direktor Euro NCAP-a, prof.  Claes Tingvall koji smatra da se odmah mora stati s ubijanjem."Ubijanje mora stati, ne 2010. godine već odmah. Svakim danom prolongiranja odluke umrijet će petero ljudi, a 115 će ih biti teško ozlijeđeno. Proizvođači mogu to spriječiti već godinama, ali su odabrali da ništa ne učine na tom planu. WHO (World Health Organisation) je situaciju okarakterizirao globalnom katastrofom. "- rekao je prof. Tingvall tijekom tiskovne konferencije održane na stadionu Reala u Madridu.

Kao glavni razlog ustrajnosti proizvođača da ništa ne poduzimaju na planu zaštite pješaka i biciklista navodi se uvjerenje istih prema kojem kupci ne žele spasiti tuđe živote plaćanjem minimalno skupljih automobila. Stoga se sve snage usmjeravaju na zaštitu putnika, što potvrđuju i posljednji testovi. Od trinaest testiranih noviteta tek su dva (Citroen C4, Seat Altea) dobila solidne tri zvjezdice za područje zaštite pješaka, a niti jedan maksimalnih četiri. Pri tome su gotovo svi (sedam) osvojili odlične ocjene  po pitanju zaštite putnika.

A preinake na automobilima ne bi trebale biti skupe. Gospodin Graham Lawrence, istraživač pri TRL-u, kaže da bi sve modifikacije podigle cijenu automobila za prosječno 100 eura, što doista nije puno. Pod preinakama se podrazumijeva izrada novog prednjeg odbojnika, koji bi oblikom i mogućnošću apsorbiranje energije pri naletu na pješaka uzrokovao minimalne ozljede. Također, ojačanja u prednjem dijelu poklopcu motora trebalo bi reducirati, što bi u konačnici dalo osjetno mekšu prednju strukturu vozila.

Honda – jedina svijetla točka

Honda je pionir na području zaštite pješaka. Još je 2001. godine lansirala automobil s strukturom prednjeg djela (deformabilni poklopac motora), koja je dizajnirana tako da minimalno ozlijedi pješaka u slučaju naleta automobila. Za to dostignuće Euro NCAP je Hondinom modelu dodijelio tri zvjezdice.

Dok su se ostali bavili isključivo sigurnošću putnika, Honda je brinula i o pješacima. Još 1998. je predstavljena prva lutka pješaka (POLAR I), kojom je istraživana kinematika pri specifičnim nezgodama, kao što je nalet automobila na pješaka.  Dvije godine kasnije predstavljena je druga generacija lutke (POLAR II), a u međuvremenu je lansiran prvi model (HR-V) pri čijem projektiranju je razmatrana mogućnost zaštite pješaka.

Japanski proizvođač ide korak dalje i paralelno s ovim crnim najavama TRL-a i Euro NCAP-a predstavlja novost u zaštiti pješaka. Riječ je o poklopcu motora koji pri naletu automobila na pješaka (ili biciklistu) automatski iskače iz ležišta. Time je povećan razmak do motora i ostalih "tvrdih" dijelova, čime je smanjena vjerojatnost ozbiljnih ozljeda glave.

Sustav koristi tri senzora smještena u odbojniku, te senzor brzine uz pomoć kojih se registrira nalet na pješaka. Kad centralni sustav usporedbom podataka da potvrdni signal, stražnji dio poklopca motora se smjesta podiže za deset centimetara. Kako to djeluje u praksi, najbolje pokazuju slijedeće fotografije.

U Hondi procjenjuju da će ovaj patent reducirati teške ozljede kod pješaka za oko 5 %, dok bi broj sveukupnih ozljeda mogao pasti za čak 10 %.

Sličnim putem kreće još jedna japanska marka. Ako niste znali, Mazdin sportaš RX-8 ima također poklopac motora oblikovan tako da minimalizira ozljede pješaka pri naletu na njega. U Mazdi ga zovu “shock cone aluminium hood”, a prema najavama, uskoro će se ugrađivati i na ostale modele tvrtke.

Zahvaljujući nekim markama možemo vidjeti svijetlo na kraju tunela. Pitanje je samo kada ćemo do njega doći.

Miljenko Nikolić

Pročitajte više