Sjećate li se Favoritke: Legendarna Škoda slavi 30. rođendan

 Foto: Škoda

ŠKODA Favorit je bio posljednji u potpunosti samostalni projekt tada čehoslovačkog proizvođača automobila. 
 
Legendarna Favoritka je u mnogočemu bila poseban automobil, koji se duboko urezao u povijest Škode. Prva je to Škoda s poprečno ugrađenim motorom sprijeda i prednjim pogonom, ali i prvi model tvrtke kojem je dizajn podario Bertone. 
 
 
Priča o Favoritki seže u početak 1980-tih kada je vlada tadašnje države naredila vodstvu Škode da u roku od tri godine razvije u potpunosti novo vozilo, koje će karakteristikama konkurirati zapadnom svijetu i biti na ponos Istočnog bloka. 
 
Osim što je trebalo osmisliti novi dizajn Česi su morali razviti karoseriju i cjelokupan pogon, što je bilo nemoguće u zadanom roku. O modernizaciji pogona i formiranju zadovoljavajuće liste dobavljača da ne govorimo. Legenda kaže da su čelnici Škode 1983. godine krenuli na zapad, navodno na ženevski salon, gdje su pokušali pronaći potencijalnog partnera za dizajn. Neki su ih kulturno odbili, a neki poput Giugara su ih doslovno potjerali sa štanda. Na kraju se smilovao Bertone, koji je bio željan dokazivanja pošto nije prošao na projektu novig Fiata Uno. Nekoliko tjedana kasnije Talijani su na oduševljenje Čeha imali gotov dizajn. 
 
 
U narednim mjesecima radilo se na testiranju izdržljivosti, a Favorit je konačno predstavljen u rujnu 1987. godine na sajmu u Brnu. Proizvodnja kreće godinu kasnije, a 1989. godine Favoritka kreće u izvoz. 1990. godine Škoda predstavlja karavanski Forman i dostavni Praktik, dok pick-up i sedan nisu došli dalje od prototipa. 
 
Iako će se bolji poznavatelji modela prisjetiti kako su na našim cestama kolale izvedbe 135 i 136 u L i LS izdanju vrijedi znati da su iz Škode stigle brojne posebne izvedbe. Najzanimljivije su svakako Silver Line i Black Line sa 13-inčnim Ronal "šlapama" i bogatijom opremom, a koje su za svoje vrijeme čak i izgledale pristojno. Škoda je već tada razvila i nekoliko primjeraka sa električnim pogonom. Do 1995. godine kada je već uhodana Felicia proizvedeno je 1.077.126 vozila serije Favorit/Forman.
 

Pročitajte više