Što se osamdesetih govorilo o Golfu u Jugoslaviji?

Foto: Volkswagen

VOLKSWAGEN Golf je sve donedavno bio svetinja i najpoželjniji automobil na ovim prostorima. 

Vraćamo se u početak 1980-ih, kad je prva generacija Golfa još uvijek bila aktualna. Legendarni "kec“ je bio itekako obožavan automobil na prostorima bivše Jugoslavije, a mnogi su ga pokušavali uspoređivati s osjetno jeftinijim Stojadinom. Evo, što su o Golfu govorili oni koji su ih pregledavali na tehničkim pregledima i u servisima. 

Svibanj 1982: Predračun za Golfa odavno već u našoj zemlji ima vrijednost glavnog lutrijskog zgoditka. Potražnja ne prestaje, iako taj automobil na ljestvici cijena stoji desetak stepenica (čitaj starih milijuna) više od najpopularnije domaće Zastave 101. Je li Golf, zaista, toliko uspješan kompromis između onoga što pruža i onoga koliko na tržištu teži? Opravdava li sve one muke, čekanje i potezanje veza da bi se do njega stiglo?

 

U servisu autokuće Ineks u Novom Beogradu potražili smo šefa prijemne službe Petra Jovanovića, koji se još od 1958. godine druži s Volkswagenima. Kroz njegove ruke Golfovi svakodnevno prolaze pri redovnim servisnim pregledima, ali i prilikom reklamacija.

Zato odgovor na pitanje koje su mane Golfa stiže s pravog mjesta.

Dječje bolesti

Volkswagen Golf proizvodi se još od 1974. a tek tri godine kasnije ušao je u proizvodni program TAS-a. Dakle, bilo je dovoljno vremena da se otklone dječje bolesti kojih je, kao kod svakog novog modela, bilo, kaže šef prijemne službe u Ineksovom servisu.

"Zna se, a i domaća štampa je o tome ranije pisala, da su prvi primjerci Golfova imali izvjesne nedostatke na upravljačkom mehanizmu (nedostajao je osigurač jednog vitalnog zavrtnja) i na spojevima donjeg dijela karoserije. Ali, koliko je meni poznato, u našoj zemlji prodana su samo dva primjerka s ovakvim greškama. Njihovi kupci su odmah obaviješteni, a kvarovi otklonjeni.

Golf, međutim, ima i neke aktualne mane. Petar Jovanović ističe da se u posljednje vrijeme često kvari termostat za uključivanje električnog ventilatora za hlađenje motora. U najnovijim modelima snabdjevenim pokazivačem temperature rashladne tekućine, ova neispravnost može se primijetiti čim se kazaljka počne približavati zabranjenom, crvenom području.

Na starijim tipovima, taj je nedostatak opasniji jer, umjesto termometra, postoji samo lampica koja zasvijetli tek kada motor prokuha. Je li ventilator ispravan, vozač može provjeriti kada motor duže vrijeme radi u mjestu. Ako tada ventilator ne proradi, znači da se termostat koji ga uključuje pokvario.

Više njemački nego naš

U vozačkim krugovima odavno postoji skepsa prema radu i dijelovima naše "šrafinciger" industrije utkanim u domaće automobile sa stranim pedigreom. Da je original na većoj cijeni od licencnog modela, poznato je već i iz svakodnevnih kupoprodajnih oglasnih poruka u kojima se naglašava: prodajem Zastavu - s talijanskim motorom ili: prodajem Golfa - original njemački.

Upravo smo stoga poželjeli da od našeg sugovornika saznamo što je na Golfovima iz TAS-a "original njemačko", a što djelo naših ruku?

"Nema razloga da se domaći Golfovi smatraju lošijim od originala. Jedino je antikorozivna zaštita bila u početku nešto slabija, što se primjećivalo na spojevima vanjskih i unutrašnjih blatobrana. Ali, od 1980. godine TAS pri farbanju primjenjuje postupak "kataforeze" kojim se cijela školjka potapa u bazen s bojom, isto kao u njemačkoj tvornici. To, praktično, znači da je naknadna antikorozivna zaštita koju većina vlasnika obavlja baš ovdje u našem servisu, bila potrebnija starim tipovima Golfa nego novijim", kaže šef prijemne službe u Ineksu.

Iskušenja na tehničkom pregledu

Kako Golfovi prolaze na tehničkim pregledima prilikom registracije? Vraćaju li se njihovi vlasnici neobavljenog posla?

Saznali smo da vlasnicima Golfa treba skrenuti pažnju da vijek trajanja spona, najvitalnijeg dijela upravljačkog mehanizma za koji na tehničkom pregledu nema gledanja kroz prste, iznosi oko 70.000 kilometara. Isto važi i za prednje amortizere koji se negdje oko spomenute kilometraže oglase lupanjem, pa je prilično lako ustanoviti da su zreli za zamjenu.

Na tehničkom pregledu događa se da vlasnik Golfa bude vraćen zato što mu, navodno, zadnji kotači ne koče dovoljno snažno. Nadležni gube iz vida specifičnost konstrukcije ovog automobila čiji je zadnji kraj lagan, pa ne pritišće dovoljno snažno na valjke za mjerenje snage kočenja. Znači, najčešće nije u pitanju nikakav kvar, već neobaviještenost pojedinaca.

Kočnice

"Kao preporuku vlasnicima Golfa istaknuo bih da vijek disk-pločica iznosi 15.000 kilometara. Mnogi na to ne obraćaju pažnju, voze sve dok se pločice sasvim ne istružu, a tada najčešće strada i sam disk, pa je popravak mnogo skuplji.

Šef prijemne službe u Ineksovom servisu daje još jedan savjet:

"U gradskoj gužvi stalno se nekuda žuri. Nije rijedak slučaj da kotač udari u rubnjak ili upadne u rupu. Golf je na to osjetljiv, pa se zbog toga događalo da potpuno nova guma oćelavi već poslije tisuću kilometara. Zato je redovno centriranje prednjeg trapa izuzetno značajno.

Napisao: V. Slavković (Auto svet, 1982.)

Pročitajte više