Project Q, smrt ekskluziva... Jesu li PlayStation i Xbox zaista u problemima?

Foto: Press

INTERNET je ovih dana prepun mračnih predviđanja vezanih za budućnost konzola novih generacija. Prvo je Microsoft po tko zna koji put razočarao Redfallom, još jednom u dugom nizu loših/nezanimljivih ekskluziva, a zatim je Sony odradio dugoočekivano predstavljanje koje je naišlo na mlake reakcije fanova.

No je li situacija za gigante gaming industrije zaista toliko loša ili se radi o još jednom internetskom pretjerivanju? 

Ponešto za svakoga

Ukratko, naravno da je riječ o preuveličavanju koje je uobičajena pojava na društvenim mrežama i kod youtubera koji moraju "frizirati" svoju zgroženost kako bi skupili više klikova. 

 

Istina, Microsoft trenutno zaista prolazi kroz "krizu identiteta", ali nemoguće je pričati o "kolapsu". S druge strane, stanje na tržištu ne može biti bolje za Sony koji je tijekom svog najnovijeg predstavljanja ponovno dokazao da je u devetu generaciju konzola ušao i više nego spreman. Točnije, ušao je spremniji od izravne konkurencije (Microsofta), čiji sljedeći veliki korak još uvijek čekamo (uskoro će i njihova prezentacija).  

Sonyjev najnoviji "showcase" bio je, bez previše filozofije, klasično nizanje nadolazećih igara. Nešto za fanove indie naslova, nešto za ljubitelje multiplayera, malo za vlasnike PSVR-a 2 i dosta AAA naslova "za raju". Međutim, u sklopu svoje prezentacije omogućili su nam i prvi pogled na nadolazeću prijenosnu konzolu o kojoj smo već pisali. 

Project Q

Project Q je, barem prema trenutnim (šturim) spoznajama, sve ono što smo mislili da će biti. 

Naravno, kako to i inače ide u gaming industriji, mnogi su očekivali zasebni sustav koji bi funkcionirao kao logičan nasljednik PSP-a i Vite. Međutim, čini se da to neće biti slučaj i da će Project Q biti streaming platforma koju će Sony tretirati gotovo poput periferije PlayStationa 5. 

Drugim riječima, nisu išli s mišlju da "skinu Nintendo s trona", već su zauzeli pristup Valvea ili, još preciznije, Logitecha. Dakle, imat će uređaj koji uz pomoć remote playa samo proširuje način na koji možete igrati naslove iz vlastite kolekcije ili kolekcije PS Plusa. I koliko se god to nekima ne sviđa, činjenica je da za to postoje objektivni razlozi. 

 

Za početak, ideja stvaranja paralelnog ekosustava nije nezamisliva, ali bio bi to ogroman zalogaj za kompaniju koja se već ionako bori s ekskluzivama za svoju postojeću konzolu koja u trećoj godini nema baš pregršt ekskluziva.

Većina velikih igara još nosi multigeneracijsko breme pa Sony paralelno servisira očekivanja ogromnog broja vlasnika PS4 i PS4 Pro, što, pak, ograničava PS5 da se potpuno razmaše i nastavi se razvijati bez osvrtanja na ograničenja prethodne generacije. Štoviše, nastavak Spider-Mana službeno je jedina zaista velika ekskluziva predstavljena za 2023.

Sve ostalo su multiplatformski naslovi (remake Metal Gear Solid Delta: Snake Eater, Marathon, Street Fighter 6, Alan Wake 2, AC Mirage, Dragon's Dogma 2, The Plucky Squire, domaći The Talos Principle 2 i slično) ili manje ekskluzive (Helldivers 2, Fairgame$ ili Sonyjev pokušaj Splatoona - Foamstars). 

U teoriji, Project Q je streaming uređaj koji možete ponijeti bilo gdje i uz dobru internetsku vezu uživati u igrama spajanjem na matičnu konzolu. Istina, trenutno stanje streaminga daleko je od idealnog ili čak prihvatljivog, a Remote Play treba ozbiljnu rekonstrukciju, ali iz godine u godinu postajat će sve bolje, a PS-ov prijenosnik sve zanimljiviji uređaj za one koji žele malo više od svoje konzole. 

Sony igrače mora uvjeriti da im ovo treba

Ipak, neki strahuju da ćete za kvalitetnu igru trebati biti na istoj mreži kao i matična konzola. Pokaže li se to točnim, imali bismo prilično nezanimljiv uređaj koji ne samo da nema sjajnu budućnost već je više u kategoriji drugog ekrana na posrnuloj Nintendovoj konzoli Wii U, ali bez dodatnih funkcija. 

 

Stoga, nadajmo se da Sony ima dalekosežnije planove za Project Q od toga da ga pretvori u povremeno pomagalo za one koji u kući imaju samo jedan televizor. 

Ono što će prijenosnik proslaviti ili uništiti je cijena, a ona u idealnoj situaciji i ovisno o mogućnostima ni u ludilu ne bi smjela prijeći krajnju granicu od 200 eura iako je mala šansa da će se to dogoditi.

Problem je, naravno, i činjenica da u ovom trenutku igre na ovaj način i u istoj kvaliteti možete igrati na svom pametnom telefonu ili tabletu. Vlasnici iPhonea za manje od 100 dolara mogu nabaviti Backbone, kontroler koji spajate s mobilnim uređajem i funkcionira identično kao i Project Q, a oni koji žele igrati na tabletu jednostavno uključe Remote Play i bluetoothom spoje DualSense kontrolere.   

Gamerska skepsa potpuno je razumljiva, a na Sonyju je da ih uvjeri u suprotno jer Project Q trenutno ne djeluje kao nasljednik izvrsnih Sonyjevih prijenosnika. 

Smrt ekskluziva

Što se, pak, predstavljenih igara tiče, kao što je već napisano, ima tu ponešto za svakog i zapravo se radi o više nego solidnoj selekciji igara koje bi se trebale pojaviti do kraja ove ili početkom iduće godine. 

Naravno, internet je prepun onih koji nisu oduševljeni ponudom, a prema pisanjima, čini se da je glavni problem premali broj ekskluzivnih igara. Primjerice, mnoge igre oko kojih se šuškalo nisu ni spomenute, dugoočekivani multiplayer The Last of Us: Factions odgođen je, a ostatak igara izlazi na svim platformama. 

 

Objektivno gledajući, ovo je klasično internetsko sitničarenje. 

Kad sve zbrojimo i oduzmemo, vidjeli smo barem 15 jakih naslova koji dolaze na Plejku, a činjenica da se ne radi o ekskluzivama u većoj slici ne znači apsolutno ništa.

Na kraju krajeva, "rat konzola" je ionako prožvakana tema o kojoj se već godinama ne isplati ozbiljno raspravljati, a više je nego očito da budućnost sve više miriše na "igre bez granica". Sony već automatski najavljuje igre za svoju konzolu i PC pa o nekoj staroj filozofiji ekskluziva ionako ne možemo pričati. 

No točne su dvije stvari. "Veliko PLAYSTATION predstavljanje" nije bilo toliko PlayStation koliko sve ostalo, a velik dio predstavljenih igara imao je uglavnom CGI najave nakon kojih nemamo pojma o kakvim se igrama radi. Primjerice, Fairgame$ i Marathon mogu biti bilo što ako ne uložite trud i pročešljate internet za više informacija.

PSVR 2 trebao je dobiti još jaču podršku jer radi se o uistinu kvalitetnom uređaju koji zaslužuje pažnju javnosti. Ipak, Beat Saber, VR nadogradnja za Resident Evil 4, Arizona Sunshine 2, Crossfire: Sierra Squad, Five Nights at Freddy's: Help Wanted 2 i Snyapse izgledaju fenomenalno i nadamo se da će razbuditi igrače i natjerati ih da razmisle o VR-u. 

 

"Apsolutno ništa... Osim ovih dvadesetak igara"

Više je velikih naslova, ali onaj glavni svakako je ekskluziva za PS 5, neizbježni Spider-Man 2 u čijem je traileru prikazan i gameplay koji nam otkriva da će dvojka biti sve ono što smo i očekivali, ali i puno toga više. Puno je novih poteza, gadgeta, a i ovog ćemo puta moći zaigrati s Peterom Parkerom i Milesom Moralesom. 

Druga veća najava je remake klasika Metal Gear Solid: Snake Eater. Ambiciozni projekt iza kojeg stoji... netko. Nemamo pojma tko će se pobrinuti za remake jedne od najboljih igara u franšizi. Vidjeli smo i najavu za Assassin's Creed Mirage, koja izgleda kao više-manje svaka igra iz ove franšize unazad deset godina. 

Tu je i obećavajući trailer nastavka fenomenalnog Alana Wakea. Fanovi Final Fantasyja dobili su još jedan trailer šesnaestog nastavka kultne franšize, a Phantom Blade, sudeći prema traileru, izgleda fenomenalno. 

Ljubitelji RPG-ova vidjeli su novi Dragon's Dogma nakon deset godina čekanja. Bungie je predstavio ponovno oživljavanje Marathona. Dobili smo još jedan pogled na šesti nastavak Street Fightera. 

Fairgame$ izgleda obećavajuće (ako volite lijepo animirane trailere), a domaća ekipa iz Croteama predstavila je nastavak svog hvaljenog naslova The Talos Principle. 

 

Square Enix predstavio je svoju verziju Splatoona, The Plucky Squire izgleda fenomenalno, a tu su još i multiplayer Concord, Immortals of Aveum, Tower of Fantasy, Ghostrunner 2, Sword of the Sea, Teardown, novi Cat Quest, Neva, Revenant Hill, "zeldoliki" Towers of Aghasba i Ultros. 

Što će od toga postati hit, a što neće, pokazat će vrijeme, ali zaista ne možemo pričati o lošem periodu za nove konzole jer ovo je zavidna količina obećavajućih naslova od kojih će većina izaći ili ove ili početkom iduće godine. Drugim riječima, internetski kritičari su više-manje zaključili: "Nismo vidjeli apsolutno ništa... Osim ovih dvadesetak igara."

Pročitajte više