Kakve to prsluke nose vozači Formule 1 prije utrke?

Foto: EPA

KOKPIT bolida Formule 1 može doseći ekstremne temperature tijekom utrke. To se osobito odnosi na utrke na egzotičnim lokacijama, gdje je temperatura puno viša od uobičajene. Možda se zbog toga pitate kako vozači Formule 1 ostaju rashlađeni u žaru utrke.

Odgovor je jednostavan - nemaju nikakva sofisticirana pomagala za hlađenje i mogu se osloniti samo na rashladne jastučiće u svojoj odjeći koji im pomažu da se lakše nose s vrućinom. Naime, sve momčadi bore se za što manju težinu bolida pa oni nisu opremljeni klimatizacijskim sustavima.

Temperature tijekom utrka

Jedan od najekstremnijih primjera je Velika nagrada Singapura. Unatoč tome što se radi o noćnoj utrci, temperatura u Singapuru može doseći 32 stupnja Celzijeva i vlažnost od 80 posto.

Kao da to nije dovoljno, vozači moraju nositi donje rublje otporno na vatru, Balaklavu, trkaće odijelo (koje je debelo poput tri sloja odjeće), rukavice i kacigu. Zatim ulaze u bolide u kojima je motor točno iza vozačevih leđa. To dovodi do temperatura u kokpitu iznad 40 stupnjeva Celzijevih.

U normalnim okolnostima vozači mogu podići vizire kako bi udahnuli svježi, hladni zrak. Međutim, u Singapuru, s 80-postotnom vlažnošću, to nema neki učinak. To znači da se njihova temperatura jezgre može povećati za nekoliko stupnjeva tijekom trajanja utrke.

Vozači znojenjem gube nekoliko kilograma

Kako je Singapur jedan od najtoplijih događaja u kalendaru Formule 1, vozači mogu pretrpjeti ozbiljnu dehidraciju, a neki izgube i do 5 kilograma tjelesne težine.

Iznimno je važno da budu spremni i opremljeni za ovakav izazov. Razvili su različite tehnike i tehnologije kako i održali svoje performanse na vrhunskoj razini.

Kako vozači ostaju rashlađeni?

F1 vozači piju puno vode. Kada se održavaju trke, redovito se kupaju u ledenim kupkama kako bi održali nisku tjelesnu temperaturu. 

Kako bi ostali rashlađeni u automobilu, vozači ispod odijela nose prsluke za hlađenje. Oni su vrlo tanki i otporni na vatru. U njima su jastučići s ledom, koji se umeće neposredno prije trke. Naravno, prilično brzo se zagrijavaju pa zbog toga neki nose i ogrlice za hlađenje, koje stavljaju oko vrata, a koje im hlade krv koja teče u glavu.

Učinkovitost prsluka za rashlađivanje

Problem je što prsluci za rashlađivanje ne snižavaju temperaturu jezgre vozača pa ne možemo reći da je riječ o učinkovitoj metodi. Staromodan način rashlađivanje je jednostavno omotavanje hladnog, mokrog ručnika oko vrata. 

Pročitajte više