Big Brother za IT morone

Foto: Index

APPLE je kompanija prema kojoj imam podvojene osjećaje, zapravo - ne podvojene na klasičan način, kada se ti osjećaji miješaju i isprepliću, kao prema Ridleyu Scottu, recimo, koji ima dobre i loše filmove. Riječ je o dvije jasno odijeljene grupe osjećaja, koje nikakav novi "film", odnosno gadget ne dovodi u pitanje i ne mijenja. S jedne strane ih mrzim i prezirem. Mislim da u svojoj filozofiji sadrže sve anti-geekovsko, anti-nerdovsko i sve ono najnesimpatičnije i najmanje povezano s informatikom i gadgetologijom kakvu volim, poštujem i prema kojoj osjećam bliskost. Precjenjeni, bolesno skupi, uz naplatu svake dodatne sitnice, maksimalno ograničeni proizvodi, koji se ne prodaju čak niti na dizajn, nego na marketing i - reći ću to - religijsku zadrtost njihovih korisnika.

Da je cijela informatička scena kao Apple - prezirao bih informatiku. Bila bi kao auto industrija u kojoj su isključivo Mercedes i BMW. Bez Lade, bez Lamborghinija, bez Toyote, Forda, Bugattija, Stojadina, bez beach buggya, terenaca, jurilica, pickupa - samo uniformirana, zapravo ružna preskupost, uglavnom za nečiji preserans. Nema tu nikakvog duha, kreative, čačkanja po komadima koji ne rade, hackiranja kernela, BIOS-a, piratizacije, one istinske geekovske ljubavi koja goni programere, hackere, ekipu s lemilicama i heksadecimalnim kodovima, hardverske i softverske mahere svih vrsta.

S druge strane, obožavam Apple

Čak i image Applea kao alata za "kreativce" je potpuna izmišljotina i plod, i opet, marketinga. Godinama su dizajneri, recimo, mogli tući dobre pare na svom poslu, pa onda iz lijenosti uzeti Apple umjesto PC-a, no u zadnje je vrijeme to sve manje slučaj. Osim toga, računalo je dizajneru, fotografu ili prelamaču alat koliko i vrhunskom chefu - špaher. Sumnjam da je ikoga briga koji špaher koriste Jamie Oliver ili Rene Rexhepi, niti to utječe na njihovu hranu, iako ne dvojim da bi se odazvali sudjelovanju u reklamnoj kampanji za debeo honorar. A kad čujem da se nekome MacPro isplati jer radi tako pouzdano da... što točno? Odgovara na mailove preciznije, pravopisno točnije i brže? Nemojte me nasmijavati. E da, i Kerumu treba Maybach jer se pretrgao od posla, a tek našim ministrima i županima službeni Audiji 8 i BMW-i sedmice... pa zamislite koliko su zahvaljujući njima efikasniji i brži! Propala bi nam država bez Audija, kao i silni "kreativci" i "manageri" bez Appleovih điđa!

S druge pak strane, ja zapravo obožavam Apple, upravo radi njegovog utjecaja na društvene fenomene i ovakvih tekstova. Ta kompanija, njena nevjerojatna uspješnost, nespresušan su izvor za amaterske psihoanalize, ismijavanje svega i svakoga, i izokretanje tržišta naglavce svako toliko. Apple je jedna velika motivacijska priča, koja nam govori da ti ne trebaju ni pamet, ni inovativnost niti zapravo ijedna pozitivna ljudska i tehnološka osobina, a svejedno možeš postati brutalno uspješan i bogat. Pa to je više nego utješno za sve koji se nisu rodili kao Elon Musk, Tesla ili Einstein. Ima nade i za nas, vas, njih, ima nade za svakog! Ne muljam, i nisam ironičan, zaista mi je drago vidjeti da postoji nadzemaljski uspjeh ostvaren posve prizemenim (i još preskupim) điđama.

Padanje u nesvijest od oduševljenja zbog kravlje balege

Fenomen Apple daleko nadilazi biznis, te samu informatiku i tehnologiju. Primjerice, vidjeti hrvatske populističke političare, koji se ističu u otimačini love građanima i poduzećima i redistribuciji pod maskom navodne brige za sirotinju, koji se nadmeću u pljuvanju po "neoliberalnom kapitalizmu" i "ekstraprofitima", s ponekad i ne jednim, već dva iPhonea na stolu, u rukama i džepu - pa to je jednostavno neprocjenjivo. Postoji li jači simbol "neoliberalnog kapitalizma" i njegove ultimatne uspješnosti od iPhonea? Postoje li veći "ekstraprofiti" od Appleovih? Zamislite političara - a kod nas su svi takvi - koji si čak ni mobitel ne zna odabrati u skladu s proklamiranim uvjerenjima. I kad bih ja, sporog vikenda u rujnu, našao poticajnu temu za IT komentar da nije Applea, recite vi meni? Nikad! Apple je najbolji alat amaterskih psihoanalitičara, ali i profesionalnih tržišnih i marketinških stručnjaka na svijetu. Nezamjenjivo i neprocjenjivo.

A što je stvarni povod za ovaj komentar, mislim, koja inovacija, koji konkretan proizvod ili tehnologija? Pa koga briga!! U tome i jest čar Applea, da njegovi čelnici na redovnim događanjima na stage donesu komade kravlje balege - opet bi se našli oni koji bi padali u nesvijest od oduševljenja, koji bi to smatrali vrhunskom inovacijom, šamarom konformizmu, genijalnošću bez premca i tome slično. Vijesti o tim glupostima, kao i o konkretnim prošlotjednim glupostima, bile bi najčitanije na portalima poput ovog, komentari bi se množili skoro onom brzinom kao da se u tekstu govori o ustašama i partizanima, i tako dalje i tako dalje i tako dalje.

Da kupim novi iPad Pro s tipkovnicom ili PC laptop i helikopter?

Navodno je ovaj tjedan glavna zvijezda, uz nezaobilazne mobaće, o kojima sudi Petric, bio nekakav ogromni tablet, bolesno visoke cijene. Pita prijatelj Marko Rakar na Fejsu - da kupim novi iPad Pro s tipkovnicom i olovkom, ili PC laptop i helikopter? LOL Navodno je taj tablet sličan nečem što je Microsoft izbacio pred par godina. (Osobno, sličnost s postojećim proizvodima nije nešto što bi ikome, pa i Appleu zamjerio, ali lošost, skupoća i bespotrebnost - da.) OK. Moje knjige fotografija na ovom će hladnom oružju izgledati odlično. Kupite ga.

Jednostavno - moroni vulgaris imaju Big Brother, IT moroni imaju Apple..... a mi urednici IT medija slažemo program. Ponekad smo bezobrazniji i iskreniji, kao ja danas, ponekad i mi glumimo divljenje Appleu..... a da nam proizvod daju kao "novinarski primjerak" koristili bismo ga bez zadrške. Programska zabava za svakog. 

Pročitajte više