Kako su The Beatlesi osvojili Ameriku

Foto: Profimedia

Jedna emisija za uspjeh ili zaborav

Prošao je Eurosong na kojem su mnogi navijali za veliki Let 3. Kada je Ukrajina i službeno prepustila domaćinstvo Velikoj Britaniji i BBC-ju, mnogi su pomislili na veliki show u o2 Areni ili Wembley Areni. BBC je imao drugačije planove.

Od svih opcija, koje su uključivale i Birmingham, Glasgow, Leeds, Liverpool, Manchester, Newcastle i Sheffield, BBC je htio pokazati široki spektar produkcije u više regija i gradova. Na kraju je Liverpool imao čast ugostiti glazbenike na Eurosongu 2023. Natjecanje je bilo toliko veliko da je tijekom svoja tri eventa uspjelo staviti u treći plan najpoznatiju glazbenu ikonu grada domaćina: sastav The Beatles.

Europa je načeta, a Amerika?

Američki skladatelj i glazbeni maestro Bernard Herrmann se 1962. vratio u SAD s dirigentskog posla u Liverpoolu s ranim snimkama Beatlesa koje je dobio od benda.

Prema njegovim riječima, Beatlesi, koji su se u to vrijeme borili da ih zapaze velike kompanije, bili su zainteresirani za nastup na američkim televizijskim programima kao što je Ed Sullivan Show i za snimanje s američkim diskografskim kućama u zamjenu za plaću od oko tisuću dolara. Herrmann je tvrdio da je neuspješno pokušao uvjeriti rukovoditelje Universal Recordsa i Columbia Broadcasting Systema da Beatlesi nude nešto novo i revolucionarno.

Sudbina Beatlesa se promijenila nakon što je talent buker Ed Sullivan Showa Jack Babb vidio bend dva puta na koncertu u Britaniji sljedeće godine, nakon što ga je pozvao Peter Prichard, prijatelj menadžera Beatlesa Briana Epsteina. Babb u početku nije bio zainteresiran za bukiranje grupe za nastup jer su britanski glazbenici u to vrijeme imali mali komercijalni uspjeh u SAD-u.

No, 31. listopada 1963. Ed Sullivan je bio u londonskoj zračnoj luci Heathrow i vidio gomilu od 1500 obožavatelja kako čeka povratak Beatlesa s turneje po Švedskoj. Zapanjen gužvom, Sullivan se zainteresirao za angažman Beatlesa, a Prichard je obavijestio Epsteina. I nakon toga je sve dio zlatne glazbene povijesti.

Epstein i Sullivan sastali su se u Hotelu Delmonico i dogovorili da Beatlesi izvedu tri nastupa - dva uživo i jedan snimljen. Na kraju su zaradili tada nevjerojatnih 2400 dolara za tri nastupa.

Tko rano rani,…

The Beatlesi su se počeli pojavljivati u američkom tisku i radijskim igrama u studenom i prosincu 1963. Zbog naglog interesa slušatelja prvi singl benda za Capitol Records, I Want to Hold Your Hand, objavljen je u SAD-u u žurbi krajem prosinca, tri tjedna prije planiranog roka.

No, taj ishitreni potez doveo je singl 25. siječnja 1964. na vrh Billboard Hot 100 ljestvice, neposredno prije nego što su Beatlesi trebali stići u SAD.

Dolazak…

Beatlesi su sletjeli u njujoršku zračnu luku Kennedy 7. veljače 1964. Dočekala ih je gomila novinara i gomila od tri tisuće obožavatelja koji su vrištali. Nakon iskrcavanja iz zrakoplova Beatlesi su odvedeni na press-konferenciju koju je organizirao Capitol Records, na kojoj su razigrano odgovarali na pitanja medija. Na pitanje "Kako vam se čini Amerika?" Ringo Starr je u šali odgovorio: "Skrenite lijevo kod Grenlanda."

Dok su The Beatlesi sljedeća dva dana proveli zatvoreni u hotelu Plaza, obožavatelji su učinili sve što su mogli kako bi se približili bendu. Grupe tinejdžera postavile su kamp ispred Plaze, neki su se čak predstavljali kao gosti hotela u pokušaju da vide svoju omiljenu grupu. 

9. veljače 1964.

U 8 sati 9. veljače 1964. Amerika se u uključila u program TV mreže CBS kako bi pogledala The Ed Sullivan Show. Ali ova je noć bila drugačija. 73 milijuna ljudi okupila su se ispred svojih TV prijemnika kako bi vidjeli prvi nastup Beatlesa uživo na tlu SAD-a.

I onda je krenula lavina.

Nastupi Beatlesa u Sullivan Showu katalizirali su niz izvanrednog komercijalnog uspjeha u SAD-u: prodali su 2.5 milijuna ploča u SAD-u u mjesec dana nakon prvog nastupa i do početka travnja postali su prva grupa koja je zadržala svih prvih 5 mjesta na Billboard Hot 100 ljestvici.

Većina američkih kulturnih kritičara odgovorila je na nastupe Beatlesa izražavajući zaprepaštenje neuobičajeno jakim reakcijama publike ili ismijavajući frizure Beatlesa, dok se samo nekolicina fokusirala na glazbene izvedbe i talente Beatlesa.

U retrospektivi kritičari su prepoznali nastupe Beatlesa, posebice nastup 9. veljače, kao prijelomni kulturni trenutak za Amerikance 1960-ih. Godine 1994. Muzej televizije i radija izvijestio je da je izvedba 9. veljače bila jedan od najtraženijih videoisječaka iz arhive muzeja.

Ron Simon, muzejski kustos za televiziju, primijetio je da je "bilo iznimno značajno". "Cijela ideja o međukulturalnom fenomenu, cijela ideja Beatlemanije, sve se spojilo ovdje." Komentatori su također pripisali Beatlesima i ranoj Beatlemaniji velik doprinos liječenju nacionalne traume od atentata na Johna F. Kennedyja u studenom 1963. 

Brojni glazbeni umjetnici naveli su nastupe Beatlesa u Ed Sullivan Showu kao svoju inspiraciju da postanu glazbenici, uključujući Billyja Joela, Toma Pettyja, Genea Simmonsa, Joea Perryja i Nancy Wilson.

Povratak na mjesto zločina

Svega toga se prisjetio Paul McCartney u gostovanju kod Davida Lettermana 2009. u njegovom talk showu koji se snimao i emitirao upravo iz Ed Sullivan studija, od kuda su The Beatles krenuli u svjetsku dominaciju.

U doba bez društvenih mreža, Tik-Toka, raznolikih radiopostaja, glazbenih portala i tiskanih medija, nastup u toj emisiji značio je apsolutno sve. Nešto više o nastupu Elvisa Presleya kod Sullivana čitat ćete narednih tjedana.

Stoga, ako ste pročitali ovu noticu iz povijesti najvećeg benda svih vremena, nagradit ćemo vas i nastupom McCartneya nakon intervjua na krovu legendarne Ed Sullivan dvorane.

Pročitajte više