Cilj Googlea: Razumijevanje svega

LARRY PAGE, jedan od osnivača Googlea, najmoćnijeg alata za traženje informacija na svijetu, u zanimljivom je razgovoru za Businessweek.com objasnio filozofiju Googlea.

Larry Page i njegov kolega Sergej Brin osmislili su ideju Internet tražilice dok su još studirali računalne znanosti na Sveučilištu Stanford. Ono što izdvaja njihovu ideju od ideja svih ostalih konvencionalnih tražilica je Page Rank sistem, koji svakoj indeksiranoj stranici (a ima ih više od 4,2 milijarde) dodjeljuje broj koji određuje njezinu važnost.

Taj broj se određuje brojem surfera koji su preko Googlea došli do dotične stranice. Veći Page Rank za neku stranicu znači da će se ta stranica pojaviti pri vrhu stranice s rezultatima Googleove pretrage.

Koliko je Google moćan alat najbolje pokazuje podatak da dnevno obradi više od 200 milijuna upita. Da budemo posve banalni, tražite li bilo kakvu informaciju, najrazumnije je to učiniti uz pomoć Googlea.

U razgovoru za Businessweek.com, Larry Page je otkrio nekoliko zanimljivih podataka iz povijesti kompanije, ali i planove za budućnost koji su, blago rečeno, fascinantni.

Page i Brin su u vrijeme početaka Googlea govorili o tome kako im je cilj napraviti nešto poput računala u popularnoj seriji "Zvjezdane staze", koje odgovara na bilo koje pitanje u roku od nekoliko sekundi. No, sada im ni to više nije dovoljno.

"Računalo iz "Zvjezdanih staza" više nam nije naročito zanimljivo. Likovi iz serije postavljaju tom računalu nasumična pitanja, nakon čega ono razmišlja neko vrijeme. Mislim da mi možemo napraviti bolji posao. Mi želimo pametno računalo." - izjavio je Page u intrevjuu, pa nastavio: "Web je nešto kao superknjižničar. Zamislite da imate knjižničara koji ima svo znanje kao i Google, te može odmah točno odgovoriti na postavljeno pitanje. To bi zaista promijenilo svijet."

Page, kojeg smatraju jednim od vizionara Interneta, tvrdi kako ljudi još uvijek potcjenjuju veličinu i važnost pretraživanja podataka.

"Tu se radi o vrlo, vrlo velikom prostoru tehnologija, informacija i njihove iskorištenosti. Mi smo u roku od nekoliko godina došli s 30 milijuna indeksiranih stranica do 3 milijarde. U tom prostoru ima itekako mjesta za komercijalne aktivnosti, za puno kompanija koje upravo rade na projektima koji će biti vrlo isplativi u budućnosti." - kazao je Page.

"To je nešto do čega je ljudima zaista stalo, jer ljudi žele vjerovati svom izvoru informacija. Bez obzira na to bavite li se npr. medicinom ili financijskim transakcijama, vama treba objektivna informacija bez ikakvih predrasuda."

"Idealna tražilica bi u principu razumjela svo svjetsko znanje i uvijek bi vam na postavljeno pitanje odgovorila točno onim što tražite. Ipak, mi smo još daleko od toga." - dodao je Page.

Na pitanje kako gledaju na pokušaje konkurencije da napravi barem približno toliko učinkovitu tražilicu kao što je Google, Page je diplomatski odgovorio: "Naša je misija organiziranje svih mogućih postojećih informacija. Naravno, što više informacija imamo u trenutku kad zadamo novu pretragu, naša će pretraga biti uspješnija. Kod takvih stvari postoji puno detalja kojima se morate pozabaviti, naročito mislim na pitanja privatnosti. Očekujem da ćemo s protokom vremena imati pristup sve većem broju informacija."

Kao najjaču stranu Googlea, Page je istaknuo čvrstu granicu između samog sadržaja kojeg upotreba Googlea omogućava i reklamnih sadržaja. Kod konkurencija ta granica nije tako jasno postavljena, smatra Page.

Hoće li Google ili neka druga tražilica koja koristi sličnu tehnologiju za par godina zaista postati sveznajući web-knjižničar koji savršeno točnim odgovorima u minimalnom vremenu opslužuje čovječanstvo, pokazat će se vrijeme. Ipak, ne treba zaboraviti da Google nije nekakva altruistička organizacija, nego privatna tvrtka kojoj je glavni prioritet profit dioničara.

Pročitajte više