Ima li nade za časopise?

NEDAVNO smo u novinama mogli pročitati vijest o propadanju mjesečnika Vibe kojeg je 1993. pokrenuo Quincy Jones i sada ga pokušava vratiti na pravi put online izdanjem koje bi časopisu vratilo staru slavu. No, u cijeloj priči zanimljiv je detalj da povratak tiskanog izdanja uopće nije opcija, čak štoviše, ideja o tiskanju časopisa odbačena je kao suluda. Nešto kao otvaranje videoteke koja se bavi iznajmljivanjem VHS naslova ili pokretanje tvrtke koja se bavi isključivo proizvodnjom klasičnog walkmana "kazetaša". U istu bi kategoriju mogli svrstati i pokretanje novog časopisa jer u ovim trenucima takvo se što doima kao uvjerljivo najluđi poslovni potez, nešto što se u vrijeme ekonomske krize odbacuje bez razmišljanja kao ideja koja se ni u najluđim snovima ne može pokazati isplativom.

No, ovo je Vibe, glazbeni časopis, koncentriran na samo jedno malo područje, a to je glazba. Čak štoviše, orijentiran samo na jedan dio tog malog područja jer teme kojima se časopis bavi zanimljive su samo pripadnicima hip-hop kulture. Dakle, ono što je sredinom devedesetih izgledalo kao dobra i unosna ideja, danas izgleda gotovo nevjerojatno promašeno jer u nepuna dva mjeseca u Americi se ugasilo oko 20 popularnih časopisa različite tematike (doduše, prednjače glazbeni časopisi).

Strogo glazbeni časopisi na ovim prostorima oduvijek su bili promašena investicija jer u posljednjih 15 godina nije se pojavio niti jedan koji bi pregrmio godinu dana.

Čak je i Playboy prošle godine izgubio preko 150 milijuna dolara

U nešto boljoj poziciji su lifestyle magazini iako je i tu došlo do zasićenja tržišta Playboyu sličnim izdanjima s većim ili manjim naglaskom na određenom tematskom području. Što se ženskih časopisa tiče, prodaje su tijekom prošle godine padale između 5 i 15 posto što uključuje i Vogue, Marie Claire, Elle i Cosmopolitan. Vanity Fair jedan je od rijetkih ženskih časopisa koji su u prošloj godini zabilježili porast.

Čak je i Playboy, sa tradicijom od preko 50 godina,  prošle godine izgubio preko 150 milijuna dolara i u ovu godinu ušao sa daleko manjim redakcijama s tim da su one tiskanog i online izdanja spojene u jednu.

Već je neko vrijeme jasno da tiskovine nemaju sjajnu budućnost, prvenstveno zbog interneta koji jake udarce zadaje svemu od glazbene i filmske industrije do televizije, a i ekonomska je kriza samo dodatno ubrzala cijeli proces gašenja nekih mjesečnika. U jednom se trenutku činilo da spas leži u angažmanu stratega sadržaja koji bi u određenoj mjeri zamijenili urednike, ali ni taj se potez nije pokazao idealnim rješenjem iako se radi o ideji koja je u suštini jako dobra. Ipak, riječ je o zanimanju koje je zaživjelo u online izdanjima.

"Sixth Sense"

Na TED-u (Technology, Entertainment, Design) nedavno je predstavljen nov i zanimljiv koncept "Sixth Sense" iz laboratorija Pattie Maes koji bi do određene mjere mogao pomiriti tiskane medije i online izdanja što možete vidjeti u video clipu.

Naravno, u ovom slučaju to bi značilo da ste jedan od onih koji se ne mogu tako lako pozdraviti sa ritualom držanja novina u rukama. U najboljem slučaju riječ je o simpatičnom tranzicijskom rješenju. Ipak, pitanje je koliko će se magazina nakon gašenja vratiti tiskanom izdanju čak i ako ekonomska kriza ne bude jedan od problema, a još veće u kolikoj će se mjeri praćenje novosti prebaciti na raznorazne mobilne uređaje i časopise koji se bave predstavljanjem raznoraznih noviteta na području pop kulture pretvoriti u smiješno zastarjeli koncept. Na svu sreću, "Sixth Sense" ima mnoge druge namjene.

Određeni časopisi svakako imaju određenu čar i na prvi pogled moglo bi se činiti kao da je to teško izbiti iz navike, ali brojevi i brojna gašenja govore nešto drugo. Kako stvari stoje, police trafika mogle bi i prije nego mislimo izgledati prilično pusto i pretvoriti se u mjesta na kojima kupujemo cigarete, DVD-ove, albume i novine. Novine barem još neko vrijeme.

> Ostale komentare autora pročitajte ovdje

Pročitajte više