Je li Stela Rade trebala proći na Doru?

Foto: Press

Ukratko: naravno da da.

Udugo:

Stelu Rade sam prvi put čuo prije nekoliko godina, kad je u prosincu 2019. gostovala Mahiru Kapetanoviću na njegovom najzanimljivijem autorskom dosegu “A fak”.

Tu se jasno vidjelo da Stela usprkos neiskustvu posjeduje nešto što odvaja vokaliste i interpretatore: može uzeti pjesmu i interpretacijom usaditi u nju nešto što pjesma prije nije imala. Ako kažem da trojica na 1000 (ozbiljnih) pjevača imaju tu kvalitetu, vjerojatno sam preoptimističan.

>>Ovu pjesmu HRT nije pustio na Doru. Bi li Lasagna imao konkurenciju?

Ali dobro, recimo da prepoznate neki takav talent u Hrvatskoj. Nekog Filipa Rudana, neku Ninu Kraljić, nekog Marka Kutlića - osobe koje zaista imaju sirovi materijal koji bi se moglo oblikovati u nešto posebno. Što će Hrvati, zaboga, s njima napraviti?

Radio ili Srbija

Naša glazbena industrija, zapravo cijela industrija zabave, odvojena je od tržišta. Iz jednostavnog razloga o kojem sam pisao više puta: za tržište je potreban kompetitivan proizvod. To nije lako koliko se čini - jedan hit ti se može omaknuti, 3-4 hita u 10 godina možeš nekom ludom srećom ubosti uz dovoljno dobru promociju i super okolnosti, ali raditi samo to da bi preživio?!

Ne budite ludi. Puno je lakše izbaciti prijem publike iz jednadžbe, ubaciti se što dublje u svu silu udruga koje se bave hrvatskom glazbom (i ne odgovaraju apsolutno nikome) te stvoriti kvalitetne odnose s ovom mrežom medija koja je odgovorna za laganje o sve većoj popularnosti izvođača anonimusa i sastavljanje playlisti za radiostanice.

>>Najemitiranije pjesme vs. koliko se zapravo slušaju?

Da se razumijemo, ima tu posla. Ali jednom kad si unutra, ne ovisiš više o kvaliteti stvaralaštva. Možeš unedogled surađivati s jednako beznadnim glazbenicima. Obučeš se lijepo za dodjelu Porina i slične događaje u kojima međusobno tapšate leđa ti i tebi slični. I najvažnije - definitivno se nećeš sramiti onih nekoliko tisuća eura mjesečno, što od tantijema, što od suradnji, što od nastupića. Da ne govorim da puno toga možeš zamračiti, što je uvijek plus s obzirom na to koliko nas država dere!

Gdje je tu Stela Rade?

Ona to očito ne želi (iz ne znam kojih razloga), zato se i preselila u Srbiju. Treća opcija je žrtvovati svoju karijeru truneći u Hrvatskoj koja ne zna što bi s njom.

Iz dosadašnje karijere jasno je zašto je otišla.

Stela je svoj talent odlučila prezentirati pod svojim uvjetima. Sama radi bar dobar dio svih svojih pjesmama, izbacivala je spot za spotom, prisutna je i uspješna na društvenim mrežama, radi na vokalu, ima jedinstven plus vladanja harmonikom, bila je na Zvezdama Granda, dospjela je i u medije par puta zbog kojekakvih problemčića - posljednji je bio onaj otkazan nastup u Zelini kad je zaključila da joj je gradonačelnik uvalio cancel zato što svira harmoniku.

Svi sastojci za pop zvijezdu su tu. Osim jednog - bar zasad.

Labave autorske pjesme

Prvi singl bio je Nije me strah, to je bila dosadna pobjeda stila nad supstancom. Onda su uslijedili još neki u kojima je tražila nešto specifično čime će se izdvojiti - Briga me, Nije kasno, Korak po korak i Spasi nas su nefokusirana lutanja kroz stilove unificirana samo u jednom: Stela bi puno toga, ali ni u što ne bi išla all in.

Malo tu ima hrvatskog dosadnog popa koji ionako nitko ne sluša, malo folk pjevanja koje joj zaista dobro ide, malo harmonike jer eto svira harmoniku - ali sve to uglavnom bude u jednoj pjesmi i ništa ne dođe dovoljno do izražaja.

Ali stilska problematika nije strašna kao problem labave supstance. Pjesme koje je dosad objavila ispod haube imaju hrpu loših rješenja i jednostavno su pune amaterskog songwritinga. Od linija koje se ne lijepe i pune su fillera do nedovoljno pažnje pridane vođenju slušatelja za ruku kroz amplitude pjesme, ima tu još puno posla.

Je li stanje išta bolje u novom singlu?

Onako. Strofe su umjereno simpatične, ali imaju baš nesmotrene greške poput onog užasno antiklimaktičkog izbacivanja iz uspostavljenog uzorka rimovanja (“a propuh ubija” u prvoj strofi),  a narativno se radi o banalnom nabrajanju prijatna kafica memica. Mogu samo zamisliti koliko je 9-to-5 milenijalcima ovo genijalno i prel00do - da, da, znam točno kako ste tipkali sa 16 godina. Ali čak i ako je htjela poglupiti pjesmu tekstualno za najširi puk, zašto to nije napravila učinkovitije? Prođi sa mnom Bosnom? Atamala? Tako mi imena?

Izvedbeno je sve korektno: pjesma je poletna i simpatična, gudačka dionica je dobra, harmonika na kraju je uvjerljivo najbolji dio. Malo je siromašno finalizirana (miks bar u verziji sa spota zvuči skoro kao lajv na nekoj super ozvučenoj novogodišnjoj emisiji), ali najveći problem je njen vokal koji ne samo što je presuh nego je i daleko ispod potencijala ove možebitne vokalne dive. Mrtav sam ozbiljan kad kažem da bi Stela Rade u punoj snazi mogla u okršaj s 95% ozbiljnijih balkanskih interpretatorica. Ali ovdje zvuči kao da ju je HRT-ov Dnora tonac učio pjevati.

Refren bolje da ne komentiram. Sjećate se kad sam za Baby Lasagnu rekao da je refren najslabiji dio Rim tim tagi dima? Taj refren je u usporedbi s ovim We are young, Oops I did it again, Don’t stop me now, Don’t look back in anger i Africa zajedno. Čak ni najočitije gluposti poput rimovanja “pop” i “stop” ovdje nisu dobre, a nekmoli jeftina melodija i nepostojeća progresija. Gdje ovaj refren ode? Nigdje, počne i gotov je.

Marketing

Prava šteta, jer je ovo strašno kreativna i dobra fora u marketinškom smislu. Spot je zabavan, ideja izuzetna, meta vrijednost bacanja ovoga na dan pauze od Dnore, a i njena neupitna pojavnost i izvođačka potentnost koja je i u spotu jasno vidljiva… Da je bar soundtrack za sve to malo bolji.

Da, Stela je privukla izuzetnu pozornost ovim trikom i sad je komentira populacija koja inače nikad ne bi ni poslušala njenu pjesmu, ali nemojte usputne komentare diletanata smatrati dokazom da je pjesma ljepljiva. Kako je došla, tako će i otići. Pohvaljujem izvrsnu ideju, ali materija jednostavno kaska svjetlosnim godinama za njom.

A zašto je trebala proći ako pjesma nije toliko bajna?

Odaberite dvije riječi po želji:

  • Boris Štok.
  • The Splitters.
  • Lara Demarin.
  • Alen Đuras.
  • James Night.
  • Lu Dedić.
  • Lana Mandarić.
  • Saša Lozar.
  • Erna, Misha.
  • HRT uhljebi.

Računam na vaše mozgove pa neću nastavljati niz.

Stela, dobro si odlučila, vjeruj u sebe i ne prepuštaj se hrvatskom cirkusu. Digni autorski rad na viši nivo uz pomoć kolega, izdominiraj u Srbiji i hrvatska publika dočekat će te širom otvorenih ruku.

Sretno i drži se, uspjet ćeš. Sretni dana dače Bog!

Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav redakcije Index.hr portala. 

Pročitajte više