Kako nas Hollywood pokušava preveslati da pogledamo loše filmove

Foto: Press

DA PARAFRAZIRAMO Dickensa, bilo je ovo najbolje ljeto i najgore ljeto... Ovisno o tome kakav ste film snimili.

Naime, američki filmski studiji ove su godine okrenuli novi list i počeli obraćati pažnju na Rotten Tomatoes, poznati agregator kritika koji, uvjerene su glavešine, negativno utječe na prođu nekih njihovih naslova. Pirates of the Caribbean 5 (32% pozitivnih kritika), Baywatch (19%), The Mummy (16%) i Transformers: The Last Knight (15%) ostvarili su rezultate ispod očekivanja dok su najbolje ocijenjeni blockbusteri kao Wonder Woman (92% pozitivnih kritika), Spider-Man: Homecoming (92%) i Baby Driver (95%) iznenadili čak i najskeptičnije.

I dok bi prosječni čitatelj zaključio da je problem u lošim filmovima, a ne lošim kritikama, to nije put kojime su krenuli američki filmski giganti.

Nije ni Rotten bez mane

"Upućeni tvrde da stranice poput Rotten Tomatoes usporavaju poslovni potencijal velikih hitova. Pirati i Baywatch nisu filmovi za kritičare već publiku, a nekoć su takvi filmovi - obiteljske avanture i komedije za odrasle - bile otporne na loše kritike. Mnogi se u industriji pitaju kako Rotten uopće izračunava konačne ocjene", pričaju izvori za Deadline.

I dok s jedne strane na ovo možete gledati kao na klasičan primjer holivudske sklonosti življenja u zabludi, u njihovim zamjerkama postoji zrno istine jer RT je promijenio ne samo filmsku kritiku već i zamaglio naše shvaćanje toga kako filmska kritika funkcionira. Primjerice, 94% kritičara misli da je Wonder Woman dobar film, ali to ne znači da je ocjena filma 94 od 100 već da se u tih 94 posto nalaze i oni koji smatraju da je to najbolji superherojski film svih vremena i oni koji vjeruju da je samo solidan. U isto vrijeme, negativne kritike Baywatcha variraju od onih koji smatraju da je riječ o svemu što ne valja s Hollywoodom do onih koji su uvjereni da je ovo savršeni "guilty pleasure" (ali ne i dobar film).

S tim na umu, konačni cilj Rottena je i dalje kristalno jasan - dati gledatelju općeniti uvid u to je li neki film dobar ili sranje. To je odlično za publiku koja dobiva priliku prosuditi hoće li svoj teško stečeni novac potrošiti na nešto kvalitetno ili apsolutno smeće, ali ne i za studije kojima bi se više svidjelo da publika dozna je li nešto ćorak tek nakon što novac potroše. To je sasvim logično.

Neki su filmovi otporni na loše kritike

Međutim, dok bi se dalo pričati o stvaranju štetnih predrasuda (čak i ako je film smeće apsolutno svakom kritičaru na svijetu, možda vam se ipak svidi), u ovoj poplavi filmova, konzument mora imati barem neki uvid u to u što se upušta.

"The Emoji Movie" do prošlog je tjedna imao tek 6% pozitivnih kritika što ga čini jednim od najgore ocijenjenih filmova svih vremena. I nije ga mrzila samo kritika. Nije se svidio ni daleko popustljivijim gledateljima. No, imao je sasvim pristojno otvaranje (24,5 milijuna dolara) što znači da negativne kritike nisu negativno utjecale na film.

Jedan dio uspjeha leži u tome da su animirani filmovi načelno otporni na loše kritike. Posebno tijekom ljeta kada se roditelji pokušavaju odmoriti od buke tako da klince potrpaju u klimatizirane dvorane i uživati u dva sata mira. Dobru prođu jednim dijelom duguje i tome što je Sony odgodio premijeru pa se film u kinima pojavio mjesec dana nakon Despicable Me 3 kojeg su vaši klinci već vjerojatno pogledali pa je "Emoji" bio jedina opcija.

No, postoji nešto što prosječni gledatelj vjerojatno ne zna.

Ono što studiji ne žele da doznate (prerano)

Naime, Sony nije odgodio samo premijeru već i vrijeme kada će film prikazati predstavnicima medija. Ako ne znate, kritičari većinu filmova gledaju otprilike tjedan dana prije publike tako da na vrijeme mogu napisati osvrte koji, ako su pozitivni, mogu pozitivno utjecati na prođu. Postoji i embargo pa se kritike ne bi smjele pojaviti do određenog datuma. Taj datum u slučaju "The Emoji Movie" bio je manje od dana prije premijere jer u obzir valja uzeti i to da premijere zakazane za petak kreću već u četvrtak navečer. Jednim dijelom to osigurava da oni koji film žele pogledati prije ostalih to mogu i učiniti, ali u isto vrijeme skraćuje vrijeme da kritičari izbace svoje osvrte.

Da ne bi bilo zabune, nitko ne kaže da ljudi samo čekaju da vide kada će se pojaviti prve kritike, ali filmski biznis itekako ovisi o dobrim reakcijama i usmenoj predaju. Ponekad se sve svede na usmenu predaju, ali puno češće radi se o kompleksnoj kombinaciji trailera, postera, intervjua, kampanja na društvenim mrežama, objava u časopisima i na portalima, pojavljivanju glumaca u talk showovima, ali i kritikama.

Štoviše, ako su kritike pozitivne, studiji ih trpaju na plakate i trailere. Prošle godine u trailerima su se počeli pojavljivati i postoci s Rottena.

Novi trend?

E sad, kad studiji krenu s odugovlačenjem, jasno vam je što se događa. Ljudi koji se bave ovim biznisom vrlo dobro znaju imaju li ćorak ili hit. U slučaju hitova, uvijek postoji mogućnost da vas konačni rezultati pozitivno ili negativno iznenade, ali kad se radi o očitim promašajima, učinit ćete sve da sanirate posljedice negativnih reakcija. "The Emoji Movie" je očito bio promašaj.

Neki od vas mogli bi pomisliti da je rezultat na Rottenu potpuno nebitan jer nitko ne ide gledati "The Emoji Movie" očekujući remek djelo. I možda ste u pravu i možda si kritičari zaista umišljaju da je publiku briga za njihovo piskaranje, ali to očito ne misle ljudi koji ove odluke donose. Kao prvo, nakon što su negativne kritike počele pristizati, gledanost filma pala je za 50%, a to nije promaklo studijima koji istu grešku neće ponoviti. A prođe li ova strategija u slučaju jednog filma, budite sigurni da će ga pokušati replicirati prvom sljedećom prilikom.

I nismo dugo čekali. Sony je s tom praksom već počeo jer "The Dark Tower" sljedeći je film koji je dobio isti tretman.

Ovo dugoočekivano uprizorenje romana Stephena Kinga od samog je početka bilo u produkcijskim i postprodukcijskim problemima. Reakcije na testnim projekcijama bile su toliko loše da su producenti zamalo angažirali novog redatelja da iznova montira film. I očito nisu uspjeli popraviti učinjeno jer Sony je kritičarima drastično otežao gledanje filma i pisanje kritika. Kritike će se, dakako pojaviti, ali do tog trenutka mnogi će film pogledati.

Kako će se to odraziti na film?

Ovo će vam se možda učiniti kao neka besmislena teorija zavjere, ali pogledate li reakcije na neke nadolazeće filmove koji stižu za tjedan dana ili više, primijetit ćete da su ocjene za mnoge od njih već vani. Primjerice, "Logan Lucky" u kinu će se pojaviti tek 18. kolovoza, a već u ovom trenutku ima 20 kritika i sve su pozitivne. To nije bio slučaj s "The Dark Tower" koji dva dana prije premijere nije imao niti jednu.

Jednom kada su počele pristizati, doznali smo zašto je Sony toliko odugovlačio. Od 110 kritika samo 16% je pozitivno. A kako je prošao na blagajnama? Sony očekuje 20 milijuna dolara u prvom vikendu, a prema nekim predviđanjima, to bi mogli i ostvariti.

No, pitanje je hoće li podmiriti budžet od 60 milijuna dolara na koji morate dodati i troškove promocije koji u ovom slučaju očito nisu bili golemi.Sony kao da je odustao od filma prije nego se pojavio u kinima. Naravno, vjerojatno se radi o pretjerivanju jer teško je povjerovati da bi bilo tko,bez obzira na očekivanja, odlučio 60 milijuna tešku investiciju prepustiti slučaju.

Snimajte bolje filmove

Bez obzira na ishod, ovo je loš potez. S jedne strane, ovim će pokušajem "cenzure" potaknuti kritičare da reagiraju još negativnije ili čak krenu u neko medijsko razapinjanje filma, a čak i ako ovo utišavanje kratkotrajno donese neke rezultate, živimo u vremenima društvenih mreža. Svatko je kritičar i ako je film loš, nema tog odugovlačenja koje će vam pomoći da nezanimljiv film učinite zanimljivim.

Nije uspjelo Universalu koji je odugovlačio s "Mumijom", neće pomoći ni drugima.

Kao što je stručnjak za box office, Paule Dergarbedian rekao za comScore: "Najbolji način da se borite protiv ovog utjecaja Rotten Tomatoesa je da snimate bolje filmove. Toliko je jednostavno".

Pročitajte više