Mirta Miler se ispričala - i što ćemo s tim?

Screenshot: TikTok

Malo uvoda: Mirta Miler, poznatija kao make-up influencerica @mimiermakeup, pokrenula je vlastiti podcast Memecast, a nakon mog prošlotjednog članka, u kojem su opisane teme i komentari nje i gošće Uki Q, o prvoj epizodi pisali su i aktivisti Seksizam naš svagdašnji.

Voditeljica Mirta (koja ima 18 milijuna TikTok pratitelja i čiji je podcast ušao u trending sa 100.000 pregleda u 5 dana) promptno je reagirala profesionalnom PR isprikom.

Ako iz ovog ne-bum-se-štel-nekaj-zameriti-target-skupini manevra nije jasno da se radi o manirističkom smirivanju tenzija, što je jedini logičan potez, Mirta nam je to dala do znanja u novoj epizodi:

Uz mnoga veleumovanja, našla su se i ova:

  • kako je muž ukrotio Vesnu Đogani
  • pravi muškarac može izvući predivnu majku, ženu i domaćicu iz bilo koje žene
  • sveopće slaganje oko toga što je Mirta "počela stavljati botoks s 23 i da ljudi to ne razumiju, to je dio posla"
  • Zagrepčani slušaju cajke puno više nego Srbi, u Beogradu se vani slušaju Nucci i Voyage (ovo stanam, dakako).

Šteta što ovo gledaju samo djeca jer bi odraslima bio zanimljiv uvid u razmišljanja mlađe populacije.

Problematični stavovi

Ali centralno je jamačno to što se opet doticala tema pozicije muškarca i žene u ljubavnim odnosima.

Bez obzira na skrušen komentar o "komuniciranju stavova" i "omalovažavanju žena te njihove snage i pozicije u društvu i partnerskom odnosu", Mirta je odlučila bez ikakvih prilagodbi i rezova objaviti novu epizodu u kojoj ponavlja potpuno istu stvar kao u prošloj:

"Ja mislim da muškarci moraju shvatiti da danas ima dosta žena koje su otvoreno rekle da muškarac mora biti financijski jači od mene ili bar na istoj razini kao ja. Oni su, kao, 'hu hu, sponzoruša'... Broj jedan, imaš tri eura na računu. Nitko ne ide po tvoja 3 eura, smiri se, tvoj stari Fiat i ti ste sigurni, sve je u redu."

Vesna je, iako pribrana i prizemnih stavova većinu epizode, odobravala ovo i dodala da se "mlađi muškarci danas ne bore i ostvaruju zbog balkanskog mentaliteta pa su automatski 'sponzoruše' krive". Kako će online zajednica reagirati na nekoga tko se ispriča za nešto i ponovno radi to isto u maniri najutjecajnijih mogula modernih online komunikacija Donalda Trumpa i Bake Praseta?

Regionalni primjeri

Mirtu bi ovo moglo udariti po popularnosti (pad gledanosti druge i tek izašle treće epizode je značajan), ali ponajviše zato što vodi prilično dosadan podcast jer trgovina pažnjom putem provokativnih izjava inače funkcionira sjajno.

Među već spomenutim primjerima imamo regionalno najpopularnijeg influencera Baku Praseta, koji je postao lovac na skandale u maniri svjetskih uzora Logana Paula i Andrewa Tatea pa se, uz rat s direktorom Pinka, stalno razbacuje svojim bogatstvom i provokativnim izjavama koje su usmjerene većinom na žene i kolege.

To zvijezdu YouTubea kojem u opisu stoji "Smrdim na govna." konstantno drži u žiži interesa tinejdžera jer je pažnja mladih pod utjecajem društvenih mreža postala toliko teška za uhvatiti da sadržaj ne mora samo estetski biti injekcija dopamina - sad i supstanca mora biti instant skandalozna i šokantna. Samo ću vam dati par naslova njegovih recentnih objava:

  • LOMIM TELEFONE ANJI I DRUGARIMA, PA IM DAJEM NOV iPHONE 15
  • DESINGERICA I PLJUGICA SU SE RASTALI ZBOG PARA
  • PROVEO SAM 24 H SA DESINGERICOM *UHAPSILI GA*
  • KUPIO SAM DRUGARIMA ROLEX-E ZA 100.000€
  • KUPIO SAM NAJBOLJEM DRUGU NOVI BMW ZA VENČANJE
  • PROSLAVA MOG 27. ROĐENDANA OD 1.000.000€
  • RODITELJI I DRUGARI REAGUJU NA MOJ STAN OD 1.000.000€ *tata ispljuvao*

(Opsjednutost novcem je tema za neki drugi put, ali valja istaknuti da ovo nije specifično za siromašnu Srbiju, u kojoj ljudi imaju 500 € mjesečno pa sanjaju o životu rock zvijezde kakav žive influenceri. Puno novca, atraktivno društvo suprotnog (ili istog) spola i, najvažnije, potpuna nebriga za tuđe reakcije. Radiš ono što želiš. Nije li to san svih jadnih devet-do-petaša?)

Da Baka dobro radi svoj posao pokazuje i hrpetina videoreakcija, koji su postali žanr za sebe i skupili gomilu pratitelja i pregleda uploadanjem isječaka s live streamova najpoznatijih youtubera i tvičara. Tvičaroša? Tvičatelja? Tu možete naći urnebesne televisa presenta naslove poput "NUNI REAKCIJA NA BAKIN ODGOVOR NA PROZIVKE" ili "BAKA PRASE REAKCIJA NA GOLDENITOVU REAKCIJU BAKE NA PESMU".

Zbog svega ovoga očito je vrlo isplativo konstantno izjavljivati ekstremne koještarije na bilo koju temu koja im padne na pamet. I dok se ovaj desni dio influencerske scene (Baka Prase, Miroljub Petrović, Adrian Petričević i sl.) potpuno odrekao opcije moralne relevantnosti za dobre novce i kult ličnosti, veći je ovaj dio društveno prihvatljivih koji napravi sranje i onda se jednostavno - ispriča.

Je li to postalo toliko učestalo, a publika toliko zaboravljiva, da im je svaki skandalčić postao… samo super prilika za dobar PR?

Mirtin jučerašnji skandal

Mirta je sinoć opet bila na udaru kritika na temelju sramoćenja u TikTok promociji Warner Bros filma The Color Purple - optužuju je da ga je reklamirala "rasno neosjetljivo" i da je potpuno zanemarila tematiku filma koja je dosta brutalna i povijesno važna crnačkoj zajednici.

TL;DR: film je baziran na kontroverznom romanu iz 1982. godine koji ocrtava poziciju crnačke zajednice u Americi i ne libi se dotaknuti rasizma, nasilja i silovanja i nakon izdavanja, a postoji i Spielbergova adaptacija iz 1985. godine koju se optuživalo da je preublažena verzija knjige te nagrađivan mjuzikl koji je igrao sredinom 2000-ih i sredinom 2010-ih.

Da ne duljim, ovdje su neke od kritika:

@misbehaving_bunny she needs to addresses why what she did was wrong so it leave no room for interpretation #greenscreenvideo #greenscreen #blackliterature #alicewalker #thecolorpurple #mirtamiller #blacktiktokcommunity #thecolorpurplemusical ♬ Lo-fi hip hop - NAO-K
@suppaarthead Replying to @Cllick_LINK #warnerbros excutives and marketing team ain’t seeing the pearly gates. But here’s a valuable lesson to ALL social media influencers; assume all companies are setting you up until proven otherwise. #mirtamiler #colorpurple #thecolorpurple ♬ original sound - suppaarthead

A ovdje možete vidjeti njenu ispriku:

@mimiermakeup

 

♬ original sound - Mirta Miler

Mirta je odigrala ovo jako profesionalno - njena isprika dotiče se svih sastojaka kriznog komuniciranja kao da ih čita iz priručnika: "ne opravdavam svoju glupost i neprofesionalnost", "preuzimam odgovornost", "nisam obavila svoj posao kao kreator sadržaja", "apsolutno sam postiđena", "ispričavam se crnačkoj zajednici za neosjetljivost", "zahvaljujem svima koji su me prozvali za neodgovornost" ili "uzet ću vremena da promislim o ovome". Sad se samo treba kloniti ovakvih tema i mirna je.

Važnije od njenog slučaja: u svijetu u kojem je gutanje contenta apsolutni vrhunac konzumerističkog društva video isprike je postao žanr za sebe, čemu svjedoči i ova zgodna lista, koja se, nažalost, dotiče samo isprika starijih od 4 godine.

Postavlja se pitanje - koga briga?

Ne u smislu da nikoga ne bi trebali zanimati ovakvi problemi, javni diskurs o svemu što bilo koja zajednica proglasi važnim je progresivna vrijednost društva koju bi trebalo očuvati, nego - ima li cijela ova priča (i njoj slične priče) ikakav značaj ili se radi samo o zabavnoj dozi sadržaja koja će nas i danas držati daleko od kolektivnog bezdana besmisla vlastitih života? (šalim se, život je sjajan)

Ako nismo već svi to prihvatili kao činjenicu, fenomen koji sociolozi nazivaju terminom "post-truth society" itekako je stvaran, a njegova stvarna šteta ne leži u tome što smo toliko otupjeli na laganje da ga podrazumijevamo i ne sankcioniramo, nego u tome što je sam pojam činjenice doveden u pitanje.

Kako izbjeći istinu?

Društvene mreže popularizirale su alternativni online život u kojem je pojedinac na prividno jednakoj razini kao i profesionalci u svom polju, zbog čega Ana (48) iz Zokova Gaja može samouvjereno dati svoje mišljenje bez promišljanja čisto da se uključi u razgovor i pokaže da je na ispravnoj strani. Na bilo koju temu.

Iznošenje mišljenja joj je dovoljna validacija samo po sebi jer su njeni oponenti, logično, na krivoj strani pa je i bilo koja negativna povratna informacija samo dokaz da je ona u pravu. To omogućuje postojanje hrpetine nišnih skupina koje podrazumijevaju da je nešto čista istina i hrane jedni druge pristranim činjenicama koje to podupiru: od važnih primjera poput sve sile ekstremnih stavova o covidu pa sve do izopćenika koji tvrde da je Zemlja ravna.

Čak i u potpuno jasnim situacijama poput Prijovićke koja puni 5 Arena (kvota Prije u članku: ispunjena!) postoji i relativno velika skupina koja izmišlja sulude teorije zavjere ne bi li potkrijepila svoju činjenicu da Prijovićku nitko ne sluša - jer je oni sami ne slušaju. I pored žive Billboard liste koja kvantificira njenu popularnost!

Pa, što je onda činjenica?

Koga briga!

Na isti način političari poput Trumpa, Vučića i Plenkovića mogu dobiti sve izbore ovog svijeta: nije problem što lažu, problem je što je izblijedio standard kojim razlikujemo istinu od laži i što društvo ide all in u subjektivni doživljaj stvarnosti.

Influenceri (i generalno bilo koja ličnost u industriji zabave) u ovom kontekstu nisu ništa drugo nego plastični pokazatelji stanja modernih umova.

Jednako kao što laganje i krađu možemo staviti u kategoriju "snašao se" ili "nek je krao, ali je i nama dao", tako i pobjedu na izborima kroz laganje (i ignoriranje činjenica je laganje, jasno) možemo smatrati vrlom ako je cilj postignut i lažljivac je u političkom vrhu države od nekoliko milijuna stanovnika. Ni kritike za otvoreno laganje influencera nisu važne ako je broj lajkova u stalnom rastu, a brendovi nisu nanjušili dovoljnu odmazdu svoje target skupine da bi povukli financiranje.

Domaći skandalčići

Što se dogodilo Sonji Kovač kad je lagala da ide pomoći tijekom požara u Australiji, a išla je po zoološkim vrtovima i zatim na promotivni odmor po hotelima s kojima ima suradnju? Baš ništa.

Što se dogodilo Lani Jurčević, Marku Cuccurinu i Jeleni Žnidarić kad su tijekom razarajućeg potresa u Petrinji stavljali storije i komentare o tome kako su tužni jer su saznali da ih na Instagramu prati tad netom poginula djevojčica? Apsolutno ništa.

Što se dogodilo Maji Šuput kad je reklamirala reklamirala deterdžent u kampanji protiv cyberbullyinga - čim je goruća tema u regiji tih dana postala samoubojstvo influencerice u Srbiji uslijed cyberbullyinga - pa je na Storyju pozivala pratitelje da se komentarima osvete novinarki koja je pisala negativno o njoj (to je isto cyberbullying jer se Maji ne sviđaju negativni komentari)? Pogodite.

Usput, ovaj slučaj samoubojstva je zanimljiv za ovu temu jer su za to agresivno krivili već spomenutog Baku Praseta, koji se jednostavno ispričao i neoštećen nastavio po istim principima za koje se ispričao - imajući to u vidu, pogledajte i kako je nedavno komentirao slučaj srpskog influencera koji je priznao da je kriv za nasilje nad svojom partnericom.

Jedna je činjenica: sve ove aferice i skandalčići prošli su vam ispod radara ili ste ih negdje vidjeli, u najgorem slučaju komentirali dan-dva i sad su potpuno mrtvi. Koliko god se svi žalili na ciklus vijesti koji izmjenjuje tekuće teme brzinom svjetlosti, ostaje činjenica da interes publike dirigira i o čemu će se pisati. Zato si ja pucam u nogu postavljajući ove teze, a znam da jedva čekate kliknuti na izbor Mistera vrućih hlačica među našim političarima. Evo vam, kliknite. Ne odupirite se, znate da tako treba biti. Ili glasajte za lijepu Mirtu na ovom izboru!

Vama koji i dalje čitate jer ste moja mama: raspon pažnje nam je u 2023. godini svima u nekoj mjeri ograničen na dopaminske bombe, zaborav je lagan kad ništa nije pretjerano važno, a istinitost svega potpuno subjektivna.

Kritike dođu i odu, skandali se zaboravljaju brže nego ikad, a najsposobnijim komunikatorima ne možemo ništa jer će se jednako smješkati i kroz pobjede i kroz poraze. To što oni misle i rade uvijek će biti potpuno isto, a jedina moguća promjena bit će cenzura njih kao online brendova. Možda nekad nešto pobjegne, ali nije to važno kad je sve što rade potpuno beznačajno.

Za epilog, sjećate se one podcast epizode s početka ovog članka koju je Mirta skinula s YouTubea jer su "njeni komentari bili krivo koncipirani s njene strane te ne želi nikom dati krivu sliku sebe i svojih uvjerenja za što misli da je bio slučaj u toj epizodi, a pogotovo u kontekstu seksizma i omalovažavanja žena pa će morati naučiti na svojim greškama"?

Epizoda je jučer vraćena na Mirtin YouTube kanal i možete je pogledati u cijelosti, kao i sva sila djece kojoj Mirta "ne želi dati krivu sliku sebe i svojih uvjerenja". Naravno da joj je žao, ne sumnjajte! Ali… Možda ne zbog onoga za što tvrdi da joj je žao: epizoda je ipak pridonijela njenoj kampanji uzdizanja svog branda iznad profila nasumične make-up osobe na TikToku, bila u trendingu i ima 137.000 pregleda, jako je uspješna, zašto bi to skidala ako će svi zaboraviti na kritike 5 dana nakon isprike?

I, kako oprostiti influencerima?

Ne morate. Pozitivna stvar kad radiš nevažne stvari je to da te ljudi otprilike takvim i vrednuju. Kao i sve druge informacije koje plasiraš, tako će i negativne ući na jedno uho i izaći na drugo.

Veći je problem to što modus operandi kritičkog razmišljanja koji usvojimo na banalnim primjerima kasnije primjenjujemo na puno važnijima.

Srećom, nikoga nije briga.

A sad glasajte ispod jer je vaše mišljenje važno!

Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav redakcije Index.hr portala.

Pročitajte više