"RIS" - hrvatski bolid za Silverstone

VEČERAS je u Zagrebu predstavljen "RIS", novi bolid FSB Racing teama, koji će ove godine prezentirati Hrvatsku na elitnom studentskom natjecanju Formula student. Kao i legendarna prethodnica "Kuna", i ovaj bolid je domaći proizvod razvijen od strane grupe studenata Fakulteta strojarstva i brodogradnje u Zagrebu.
 
RIS će svoj debi imati kroz nekoliko dana u Silverstoneu u Engleskoj, gdje se od 12. do 15. srpnja održava ovogodišnje izdanje natjecanja Formula student. Očekivanja su velika, osjetno veća no što su to bila s KUNA-om. Naime, novi bolid je osjetno bolji, a time i konkurentniji proizvod od kojeg se s pravom očekuje da dostojno predstavi boje FSB-a i Hrvatske uopće.

RIS - lakši i brži

Ove godine ideja vodilja u konstrukciji bolida bila je postizanje brzine, okretnosti i prije svega redukciji mase bolida, inače glavnoj boljci prošlogodišnje Kune. Tako je masa bolida smanjena za oko 100 kg, tj. čak za trećinu u odnosu na prošlogodišnji model. Najveći dio zasluga nosi novi oklop izrađen od kompozita kombinacije aramidnih i ugljičnih vlakana.

Daljnji korak u redukciji mase (jedan od aspekata) je odabir naplataka manjeg promjera, kao i pneumatika drugog proizvođača. Dok je KUNA  stajala na 13-colnim kotačima RIS će koristiti usluge kotača promjera 10 cola što u konačnici donosi uštedu od 6 kg. Jedna od posebnosti je implementacija inovativnog sustava kočenja s obrnuto postavljenim čeljustima na kojeg je tim posebno ponosan.

Motor je ostao isti, Yamahin R6, a novost je ugradnja "air-shiftera", mjenjača kod kojeg se pneumatskim putem vrši izmjena stupnjeva prijenosa.

KUNA s kojom su FSB-ovci debitirali na natjecanju je premašila sva očekivanja. I dok su mnogi sa skepsom ispraćivali hrvatske predstavnike ne očekujući niti da završe utrku, iz Engleske je stigla potvrda znanja i iskustva hrvatskih studenata. U konkurenciji 69 momčadi Kuna je zauzela 35. mjesto.

Što se pak tiče RIS-a, prognoze su kudikamo optimističnije, čemu je svjedočila i vedra atmosfera na novinskoj prezentaciji. Ukoliko sve prođe po planu RIS bi mogao ući među prvih 20, što bi s obzirom na uvjete u kojima je bolid razvijan bio više no odličan rezultat.

I za kraj recimo da će u RIS nastupiti četiri vozača među kojima je po prvi puta i jedna djevojka. U svakom slučaju, radi se o hvalevrijednom projektu koji daje mogućnost kvalitetne prezentacije hrvatskog visokog školstva u svijetu.

Više o natjecanju

Formula Student je natjecanje koncipirano kao virtualni zadatak izrade prototipa trkaćeg vozila sa četiri kotača za slobodno vrijeme koje je pogonjeno četverotaktnim klipnim motorom.

Ograničenja se tiču motora (zapremina do 610 ccm sa restriktorom od 20 mm na usisu) i same konstrukcije, preciznije minimalni međuosovinski razmak iznosi 1.525 mm. Ocjenjivanje se dijeli na statički i dinamički dio.

Statički testovi obuhvaćaju prezentaciju vozila, objašnjenje same konstrukcije vozila i obrazloženje cijene vozila po pojedinim dijelovima i tehnologijama izrade. Gotovi bolidi moraju proći tehnički pregled kako bi se osigurali minimumi sigurnosti na dinamičkim testiranjima. Tehnički pregled vrše ljudi koji se aktivno bave auto-moto sportom dugi niz godina bilo kroz F1, WRC, ili samogradnje trkaćih automobila.

Dinamička testiranja boduju slalom, bočno ubrzanje, utrku izdržljivosti i potrošnju goriva. Ovo natjecanje nije samo utrka već je naglasak stavljen na učenje kroz praktični rad i rješavanje realnih problema na koje se nailazi tijekom cijelog projekta. Krajnji je cilj sakupiti što više znanja, vještine i iskustva, te nadopuna teoretskih znanja stečenih studiranjem.

Tekst i Foto: M.N.

Pročitajte više