Stvari u koje svi vjerujemo, a zapravo su najobičnija propaganda

Foto: Press/Instagram

LJUDI vjeruju u koješta. Neki vjeruju da crne mačke donose nesreću, drugi strahuju od chemtrailsa, a treći misle da će im Istanbulska konvencija oteti djecu i pretvoriti ih u hemifr... hermofro... Ukratko, da će muškarci postati žene, a ženski WC-i mjesta razvratnih orgija gdje odrasli liježu s djecom.

Sve u svemu, ljudi vjeruju u kojekakve gluposti, ali postoje i neke malo benignije stvari u koje vjeruju i oni koji su uvjereni da ne puše budalaštine. U nekim se slučajevima radi o uspješnim marketinškim kampanjama koje su promijenile način na koji gledamo na svijet, ali ponekad su to kompletne gluposti koje su se ustalile i danas ih je izuzetno teško iskorijeniti. 

Ovo su neke od tih stvari.

Mrkve

Svi smo čuli onu staru priču o mrkvama koje su navodno dobre za vid i to u toliko mjeri da zbog nje bolje vidite u mraku, ali mnogi ne znaju da se zapravo radi o britanskoj propagandi iz Drugog svjetskog rata.

Naime, kako bi od Nijemaca prikrili činjenicu da je za tadašnje uspjehe u protuzračnim bitkama zaslužna nova tajna radarska tehnologija, britansko Ministarstvo informiranja u medije je pustilo priču o mrkvama kako bi dali drugo objašnjenje svojih uspjeha. Mrkva se iz nekog razloga činila kao najbolja opcija.

Nije poznato jesu li Nijemci popušili ovu priču, ali svi ostali jesu i to se uvjerenje zadržalo do današnjeg dana. I da ne bi bilo zabune, vitamin A (kojeg mrkva ima u izobilju) dobar je za vaše oči, ali nije neko "super povrće" koje će vam popraviti vid, a još manje pomoći da vidite u mraku.

Tjelesni mirisi

Svakog ljeta, putovanje tramvajima nas iznova podsjeti na važnost održavanja higijene. Međutim, živimo u vremenima kada se borba protiv neugodnih i bilo kakvih drugih mirisa otela kontroli pa se smatra da je ne imati tjelesni miris nešto što se podrazumijeva u pristojnom društvu.

No, činjenica je da je ovo nešto o čemu nitko nije ni razmišljao do 1912. Ako ne smrdiš - nikog nije briga.

Naime, Edna Murphey tada je otkrila da se sredstvo za sušenje ruku koje je koristio njezin otac (inače kirurg), može upotrijebiti i na pazusima. Ukratko, Edna je osoba koja je Amere uvjerila da smrde i bila je potrebna prilično agresivna kampanja da ih uvjeri u to da bi i oni trebali brinuti o mirisu svojih pazuha.

Neki će reći da je svijetu učinila veliku uslugu, a drugi da se dobra početna ideja s vremenom pretvorila u pretjerivanje. 

Rimljani i orgije

Ako se u nekom filmu ili seriji potegne priča o starim Rimljanima, budite sigurni da će u jednom trenutku sijevnuti i scena orgija u kojima su Rimljani masovno uživali. Međutim, radi se o kršćanskoj propagandi.

To ne znači da nije bilo Rimljana koji su uživali u "grupnoj ljubavi" ili da nije bilo perioda tijekom povijesti Carstva kad se na orgije gledalo blagonaklono, ali generalno gledajući, Rimljani su bili čistunci i orgije niste sretali baš na svakom koraku. No, mnogi kršćanski pisci ciljali su upravo na to čistunstvo kako bi izmislili priče o razvratnim i orgijama sklonim nekršćanima.

Stanka za kavu

Kao i u slučaju mnogih drugih američkih navika i stanka za kavu nešto je što se iz SAD-a proširilo na ostatak svijeta. Realno gledajući, nije teško povjerovati da su ljudi uzimali stanke za kavu otkad je kave i radnog vremena, ali zapravo se radi o praksi koja nije toliko stara.

Točnije, radi se o marketinškoj kampanji iz 1952. kada se pojavio oglas Pan-American Coffee Bureaua u kojoj ste mogli vidjeti radnike koji su uzeli par minuta stanke kako bi uživali u šalici kave. U roku od godine dana, 80 posto kompanija uvelo je stanku za kavu.

Multivitamini

Svatko kome je imalo stalo do zdravlja dobro zna da su multivitaminski pripravci u bilo kojem obliku dobri za vas. Međutim, to je nešto u što vas pokušavaju uvjeriti, pogađate - oni koji vam te pripravke pokušavaju prodati.

Naime, mnogobrojne studije već desetljećima pokazuju da su multivitamini potpuno beskorisni, a u nekim slučajevima mogu biti i opasni za vas. No budući da se radi o snažnom lobiju, svaka takva studija naći će se na udaru kritika pa mnogi žive u uvjerenju da su multivitamini super stvar.

Slanina i jaja

Odmah na početku, slanina i jaja su odlična stvar i nema osobe koja vas može uvjeriti u suprotno. Ono što jaja i slanina nisu jest kamen temeljac svakog doručka.

I dok u ostatku svijeta slanina i jaja možda i nisu nezaobilazni, Ameri su kvalitetno popušili priču jednog čovjeka i tradicija se održala sve do danas. Sve je započelo u trenutku kada je Beech-Nut Packing angažirao PR gurua Edwarda Bernaysa da ljude natjera da kupuju više slanine. Bernays je samo pitao liječnike bi li obilan doručak bio zdraviji od tosta i kave koji su do tad bili praksa. Oni su odgovorili potvrdno i priča se zakotrljala.

Flaširana voda

U redu, ako živite u Slavonskom Brodu, flaširana voda je pametna odluka, ali ne govorimo o ekstremima. Naime, ako pitate prosječnog čovjeka je li zdravija flaširana voda ili ona iz pipe, on će vam vjerojatno odgovoriti da je ona iz flaše sigurnija opcija. Međutim, statistike pokazuju upravo suprotno.

Kompanije koje proizvode flaširanu vodu udružile su snage s vlasnicima restorana i sportskih stadiona kako bi flaširali vodu koja nije ništa kvalitetnija od one iz slavine i reklamirali je kao zdraviju, čišću i sigurniju opciju. I svi su lijepo zaradili. Istina, ponekad stvarno nije praktično tražiti slavine ako ste u gradu ili na putu, ali u svim drugim slučajevima kriminalno je štetno za okoliš jer... Plastika. No, to je nešto za što nitko ne mari jer... Ljudi.

Ono što vas možda malo zasmeta je činjenica da vam je netko prodao priču iz "Mućki" pa ako nemate problema s tim da, realno gledajući, kupujete Peckham Spring, sretno.

Bez dlaka

Još jedno pitanje koje možete postaviti prosječnoj osobi je ono o dlakavim ženama. Nemamo točnu statistiku, ali prilično smo sigurni da bi nam veliki postotak ispitanika odgovorio da dlakave noge i pazusi jednostavno nisu ženstveni.

I stvarno ne želimo stati na stranu "ratnica s Instagrama" koje vode jalovu bitku pa nas redovito bombardiraju besmislenim hipi-kampanjama protiv brijanja, već samo iznosimo činjenice.

Naime, nitko nije mario za dlakave noge prije 1915. kada je Gillette započeo kampanju za Milady Decollete u sklopu koje su uvjeravali žene da bi trebale imate bezdlake noge i pazuhe. Nisu se potrudili ni objasniti razloge ili prednosti brijanja, već samo da bi ih trebale brijati. Kampanja je bila uspješna, žileti su se prodavali k'o ludi, a dlakave žene odjednom su se našle u nemilosti masa.

E sad, to ne znači da u nekim kulturama i prije 1915. nije postojala navika micanja dlaka jer to bi bila prljava (i dlakava) laž, ali što se zapadnjaka tiče, mnogo se toga promijenilo nakon ove uspješne kampanje. Dlake su postale neprijatelj ženstvenosti, a nitko nije siguran zašto. 

Umjetni zaslađivači

Pijete napitke s umjetnim zaslađivačima? Pa to je čisti otrov!

Ne baš.

Da se razumijemo, postoji bezbroj razloga zašto biste trebali izbjegavati dijetne napitke, ali horor priča o aspartamu kao "otrovu svih otrova" nije jedan od njih.

Naime, radi se o podacima izvučenim iz maila koji se sredinom 90-ih našao u mnogim pretincima dolazne pošte i koji su mnogi popušili na isti onaj način na koji danas puše priče o povezanosti cjepiva i autizma. U mailu je stajalo da je znanstvenica Nancy Markle pronašla povezanost između aspartama i multiple skleroze, Alzheimerove bolesti, raka, dijabetesa pa čak i nekih psiholoških poremećaja. Naravno, sve je bila najobičnija hrpetina sranja, a Markle i ne postoji.

Prljave vagine

"Jeste li ikad imali taj osjećaj nečistoće tamo dolje?" To je pitanje koje će ženama postaviti mnogi od onih koji im žele prodati sredstva za "vaginalno tuširanje" ili "vaginalno čišćenje" (kako god to nazivali".

Vagine se iznutra čiste same, ali industrija ovih proizvoda uvjerila je milijune žena da su njihove vagine prljave, smrdljive i da im nasušno treba sredstvo za "vaginalno tuširanje" koje ne samo da je nepotrebno, već izaziva i iritaciju i infekcije.

Još prljaviji madraci

Možda ste čuli priču da vaši madraci nakon osam do deset godina korištenja postaju dvostruko teži. Razlog tog "debljanja" je, pretpostavljate, prljavština koja se s vremenom nakuplja i "oblake" na kojima spavate pretvara u mjesto zaraze i alergija.

Istina, madrace je dobro promijeniti i isprašiti, ali priča o dvostrukoj težini je čista izmišljotina koju je izmislio novinar. Kako bi pomogli proizvođačima madraca, Wall Street Journal izmislio je statistiku da suha koža i prašina nakon određenog vremena korištenja udvostručuje težinu madraca. Razlog? Priča je zvučala "zanimljivije".

Herpes

Ako ste ikada imali problema s herpesom, znate kolika je to stigma i vječno ste opterećeni time da netko ne otkrije za to. I da ne bude zabune, to je danas uistinu tako. Ljudi brinu o takvim stvarima jer "herpes je odvratan".

No, nije oduvijek bilo tako. Točnije, sve do 1975. nikog nije bilo briga za vaš herpes. Te je godine Burroughs Wellcome proizveo lijek koji je znatno olakšao simptome herpesa. Sve do tada, na herpes se gledalo kao na bubuljicu. No, nakon što je kampanja završila, herpes se pretvorio u užas svih užasa, sramotni nedostatak koji ste skrivali kao zmija svoje dlakave neobrijane noge.

S druge strane, naći ćemo trenutak u povijesti prije kojeg nikog nije bilo briga ni za sifilis, što ne znači da svijest o sifilisu nije trebalo podizati, ali u ovom slučaju govorimo o stigmi i načinu na koji je, zahvaljujući uspješnoj kampanji, nešto što trebate sanirati postalo nešto što trebate skrivati.   

Pročitajte više