Talijani imaju odgovor na američki Hummer

UZREČICA kako svaka stvar na ovom svijetu ima svog kupca u svijetu bogatih je redovito primjenjiva. Kojekakvi ekscentrici spremni su izdvojiti gomilu novaca za nešto što im uopće nije potrebno, a dobar primjer za to je Hummer, vojni terenac koji je usprkos brojnim manama (i ponekoj kvaliteti) zadnjih godina pravi hit. Priliku za zaradom vide i Europljani, koji će također uskoro komercijalizirati jedno takvo vozilo.

U javnost će prvi izaći Fiat, preciznije rečeno Iveco, koji će na Bologna Motor Show-u idućeg mjeseca premijerno predstaviti civilnu verziju modela MLV (Multi Light Vehicle). Kao i u slučaju američkog rivala, novi je monstrum stvoren na osnovi taktičkog vojnog vozila.

Jezikom brojki, vojnu verziju karakteriziraju slijedeće vrijednosti. Masa vozila je oko 6.5 tona, ukupna duljina je oko pet metara, a širina minimalno prelazi dva metra. Trenutno se proizvodi u dvije izvedbe međuosovinskog razmaka od 3.2 odnosno 3.5 metara, a može prevesti do sedam osoba.

Stupanj zaštite je kao i dimenzije u skladu s FCLV (Future Command and Liaison Vehicle) zahtjevima NATO standarda. Naime, MLV ili Panther (britanska verzija) je oblikovan tako da je moguće zrakoplovom C130 (Hercules) prevesti dva primjerka. U prilog mobilnosti ide i podatak o potpuno neovisnom ovjesu, te maksimalnoj brzini od 130 km/h.

Nadalje, stupanj zaštite (Stanag 1 do Stanag 4) ovisi o instaliranim modulima, pa se tako kreće od potpune zaštite za kalibar 7.62 mm, pa sve do kalibra 14.5 mm. Posebna pozornost posvećena je zaštiti od mina. Tako su primjerice sustavi kotača potpuno neovisni i maksimalno udaljeni od kabine, a podnica je izvedena u sandwich konstrukciji.

Ukoliko kotač nagazi na protutenkovsku minu eksplozivni udar će se širiti vertikalno čime će putnički odjeljak ostati pošteđen. Jedina čisto vojna karakteristika koja će sigurno biti zadržana je niska silueta i stealth oblik oplate.

Što se tiče namjene, kupcima se nudi niz modula. Kad je u pitanju naoružanje, vozilo se može opremiti strojnicama kalibra 5.56, 7.62 i 12.7 mm. Također, otvorena je mogućnost ugradnje bacača mina i raketa.

Ono što će buduće kupce civilne izvedenice puno više zanimati su njegove dinamičke karakteristike. Za pokretanje se brine Iveco F1C  common-rail (Euro 3) turbo-dizelski motor.

Isporučuje maksimalnih 136 kW/185 KS pri 3.700 o/min, uz 456 Nm zakretnog momenta dostupnog pri 1.800 o/min. Ovdje opet nailazimo na vojnim zahtjevima diktiranu arhitekturu. Naime, turbina promjenjive geometrije je pozicionirana ispod motora, a posebnu zaštitu ima cijeli ispušni sustav, sve u cilju smanjenja termalne i zvučne zamjetljivosti. 

Motor je usuglašen sa šest-stupanjskim automatskim mjenjačem, a kao opcija se nudi ručni mjenjač sa stupnjem prijenosa manje. S jednim punjenjem spremnika goriva vozilo može prijeći 500 km.

O terenskim mogućnostima najbolje govori podatak kako razmak između podloge i vozila iznosi čak 473 mm. U prijevodu to znači da ovim vozilom možete forsirati prepreke visine 0.5 m, odnosno da ste na terenu jednostavno nezaustavljivi. Ista je situacija i u vodi, MLV bez ikakvih preinaka savladava vodene prepreke dubine do 0.85 metara, dok nakon minimalnih preinaka prelazi vodenu barijeru dubine 1.5 metara. 

Dosadašnji kupci izuzetno su zadovoljni. Talijanska vojska trenutno raspolaže s ukupno 2.500 ovakvih vozila, dok ih Britanci imaju petstotinjak i razmišljaju o kupovini dodatnih 400 vozila.

Pročitajte više